Ale kino+
Kino Mówi: Zagubieni
Ale kino+

KINO MÓWI

TAJEMNICE DOBREGO KINA. KINO MÓWI

"KINO MÓWI: CANNES" W MAJU W ALE KINO+

Odniosły sukcesy i wzbudzały kontrowersje – w majowym cyklu "Kino Mówi: Cannes" ale kino+ pokaże pięć filmów, które w ostatnich latach stały się wydarzeniami canneńskiego festiwalu. Stacja zaprasza na spotkanie z twórczością m.in. Michaela Hanekego, Larsa von Triera i Nuri Bilge Ceylana. Każdy seans poprzedzi rozmowa z ekspertami. Emisje w czwartki od 3 do 31 maja, po 20:10.

W tym roku odbędzie się 65. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes, który jest najważniejszym świętem kina autorskiego. Tu rodzą się artystyczne trendy, a jury konsekwentnie stawia na twórczą odwagę, która zwłaszcza dla debiutantów jest w Cannes przepustką do kariery. Na uznanie mogą liczyć także ci, którzy sukces osiągnęli w innych dziedzinach, jak fotograf i twórca teledysków Anton Corbijn. ale kino+ pokaże jego film "Control", który poza nagrodą za debiut zdobył specjalne wyróżnienie za walory wizualne. Szczególnie docenili to fani formacji Joy Division, o której liderze opowiada film.
Przed seansem m.in. o fenomenie zespołu i o Antonie Corbijnie porozmawiają Maksymilian Cegielski i jego goście: krytyk filmowy Wojtek Kałużyński i krytyk muzyczny Bartek Chaciński.
Premiera w czwartek 3 maja, o 20:10.

Festiwal w Cannes sprawdza się jako barometr polityczno-społecznych nastrojów. Fatih Akın w "Na krawędzi nieba" pokazuje, jak skomplikowanym etnicznie i kulturowo miejscem jest dziś Europa. Film doceniło canneńskie jury, przyznając mu nagrodę za scenariusz.
Przed seansem gośćmi Jakuba Duszyńskiego będą krytycy filmowi Barbara Hollender i Janusz Wróblewski. Opowiedzą m.in. o specyfice festiwalu w Cannes i o tym, dlaczego jest największym świętem kina artystycznego.
Premiera w czwartek 10 maja, o 20:10.

Dowodem siły canneńskiej nagrody jest przypadek Michaela Hanekego, którego twórczość długo odczytywana była jedynie w austriackim kontekście. Dopiero nagroda Jury Ekumenicznego dla "Kodu nieznanego" objawiła go jako artystę, który diagnozuje globalne problemy cywilizacyjne. Do sukcesu filmu przyczynił się udział Juliette Binoche, w rozkwicie jej kariery. Austriacki reżyser do dziś pozostaje festiwalowym faworytem; jego najnowszy film "Amour" będzie w tym roku walczył o Złotą Palmę. W rozmowie przed filmem Jakub Duszyński i jego goście, krytyk filmowy Darek Arest i publicysta Michał Zygmunt, przyjrzą się twórczości Michaela Hanekego w kontekście jego canneńskich sukcesów.
Premiera w czwartek 17 maja, o 20:10.

Dużo wcześniej niż Haneke ulubieńcem Cannes został Lars von Trier. ale kino+ pokaże jego horror "Antychryst", który w 2009 był prezentowany w konkursie głównym i został wyróżniony za kreację Charlotte Gainsbourg. Romans Cannes i von Triera został gwałtownie przerwany w ubiegłym roku, gdy po kontrowersyjnej wypowiedzi reżyser został uznany za persona non grata.
O sporach wokół von Triera i "Antychrysta" porozmawiają Maksymilian Cegielski i jego goście, krytycy filmowi Anita Piotrowska i Janusz Wróblewski.
Premiera w czwartek 24 maja, o 23:00.

Festiwal jednak nie narzeka na brak nowych ulubieńców. Przed "Antychrystem" ale kino+ pokaże dokument "Refn, reżyser bezkompromisowy" o ubiegłorocznym zdobywcy nagrody za reżyserię filmu "Drive".
Premiera w czwartek 24 maja, o 20:10.

Festiwal promuje też twórców tak radykalnych, jak Nuri Bilge Ceylan. Filmy tureckiego reżysera mogłyby nigdy nie zaistnieć w szerszym obiegu, gdyby nie canneńskie sukcesy. Rozgrywający się we współczesnym Stambule film "Trzy małpy", który ale kino+ pokaże na zakończenie cyklu, został wyróżniony w 2008 roku za reżyserię.
Przed seansem gośćmi Bartka Żurawieckiego będą dziennikarz filmowy Michał Walkiewicz i krytyk filmowy Łukasz Maciejewski. Spróbują odpowiedzieć m.in. na pytanie, na czym polega fenomen Nuri Bilge Ceylana.
Premiera w czwartek 31 maja, o 20:10.

KINO MÓWI - PROGRAMY



KINO MÓWI - ARCHIWUM

KINO MÓWI: DUMA
KINO MÓWI: STAROŚĆ
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W SIERPNIU
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W LIPCU
KINO MÓWI: DYLEMATY
KINO MÓWI: TWÓRCY
KINO MÓWI: SAMOTNOŚĆ
KINO MÓWI: ROMANS
KINO MÓWI: SPOŁECZEŃSTWO
KINO MÓWI: KŁAMSTWO
KINO MÓWI: ILUZJE
KINO MÓWI: MŁODZI
KINO MÓWI: HORROR
KINO MÓWI: POLITYKA
KINO MÓWI: NAMIĘTNOŚCI
KINO MÓWI: NOWE HORYZONTY
KINO MÓWI: WOJOWNICY
KINO MÓWI: ŚWIAT W CANNES
KINO MÓWI: ROMANS Z SZEKSPIREM
KINO MÓWI: PRAWO I PORZĄDEK
KINO MÓWI: OSCAR
KINO MÓWI: TABU
KINO MÓWI: NIEWINNI
KINO MÓWI: ZEMSTA
KINO MÓWI: OFIARY WOJNY
KINO MÓWI: SERIALE
KINO MÓWI: HISTORIA
KINO MÓWI: LIPIEC
KINO MÓWI: NIEDOJRZALI
KINO MÓWI: DZIECI
KINO MÓWI: RODZICE
KINO MÓWI: SUPERMENKI
KINO MÓWI: OPERATORZY
KINO MÓWI: OBSESJE
KINO MÓWI: REBELIANCI
KINO MÓWI: MISTRZOWIE
KINO MÓWI: KOBIETA
KINO MÓWI: CZYTAMY
Kino Mowi: Izrael
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: MIŁOŚĆ I POLITYKA
KINO MÓWI: Kobiety Oscara
KINO MÓWI: BERLINALE
KINO MÓWI: AUTOR W STYCZNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: AUTOR W GRUDNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: KUSZENIE
KINO MÓWI: NIEMORALNI
KINO MÓWI: E-MŁODOŚĆ
KINO MÓWI: AZJA
KINO MÓWI W LIPCU
KINO MÓWI: PRZEMOC
KINO MÓWI: INTYMNOŚĆ
KINO MÓWI: OBLICZA WOJNY
KINO MÓWI: MIASTA
KINO MÓWI W LUTYM
KINO MÓWI: KOMIKS
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: SZTUKA KOCHANIA
KINO MÓWI: EUROPA
KINO MÓWI W SIERPNIU
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI W CZERWCU
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: AKTOR
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: KLASA ŚREDNIA
KINO MÓWI: AUTOR
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: ONI
KINO MÓWI: IV WŁADZA
KINO MÓWI: CZYTAJ!
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI: KONFLIKTY
KINO MÓWI: GENDER
KINO MÓWI: INNY ŚWIAT
KINO MÓWI: KUBRICK 2011
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: SYSTEMY
KINO MÓWI: POD PRESJĄ
KINO MÓWI: 9 dolarów 99 centów
KINO MÓWI: Dzieci Quentina Tarantino
KINO MÓWI: TYLKO INSTYNKT
KINO MÓWI: The Company
KINO MÓWI: Palindromy
KINO MÓWI: Czeski sen
KINO MÓWI: MARTWA NATURA
KINO MÓWI: LALKI