Ale kino+
Dumb
Ale kino+

KINO MÓWI

TAJEMNICE DOBREGO KINA. KINO MÓWI

FESTIWALOWE KINO W CZERWCOWYM CYKLU "KINO MÓWI" W ALE KINO+

W czerwcu ale kino+ pokaże w cyklu "Kino Mówi" cztery filmy okrzyknięte mianem festiwalowych wydarzeń ostatnich lat. Widzowie zobaczą: prezentowany w konkursie głównym w Cannes horror Davida Cronenberga "Pająk", zdobywcę Złotego Lwa w Wenecji - "Liban", nagrodzony w Cannes i nominowany do Oscara "Kieł", oraz zdobywcę czterech Nagród Goya - "Życie ukryte w słowach" Isabel Coixet. Emisje w czwartki od 7 do 28 czerwca, o 20:10.

David Cronenberg jako jeden z nielicznych twórców reprezentuje na świecie kinematografię kanadyjską. Karierę zrobił w zaskakujący sposób - zaczynał od produkcji dla kanadyjskiej telewizji, by poprzez niskobudżetowe horrory i science-fiction, stać się artystycznym guru, o którego kolejne filmy walczą najważniejsze festiwale. Reżyser od lat skutecznie opiera się zakusom Hollywood, pozostając konsekwentnym nawet wtedy, gdy realizuje wysokobudżetowe produkcje w gwiazdorskiej obsadzie. Na tegoroczny festiwal w Cannes został zaproszony jego najnowszy film "Cosmopolis" z Robertem Pattisonem w roli głównej. Tymczasem ale kino+ zaprezentuje jeden z wcześniejszych tytułów Cronenberga – "Pająka" (2002) z Ralphem Fiennesem. To opowieść z pogranicza horroru, w której reżyser pokazuje świat oczami schizofrenika. Film walczył m.in. o canneńską Złotą Palmę, a na MFF w Toronto zdobył nagrodę dla najlepszego pełnometrażowego filmu kanadyjskiego.
Premiera w czwartek 7 czerwca, o 20:10.

"Liban" (2009) to jeden z tytułów, obok "Oczu szeroko otwartych", "Drzewa cytrynowego" i "Meduz", które w ostatnich latach umocniły pozycję kina izraelskiego w światowej kinematografii. Podobnie, jak Ari Folcman - autor głośnego "Walca z Bashirem" - reżyser "Libanu" Samuel Maoz na warsztat wziął osobiste doświadczenia z czasu wojny libańskiej. Nagrodzony Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji film wykorzystuje "klaustrofobiczny" sposób narracji – na cały seans widz zostaje "zamknięty" wraz z bohaterami w ciasnej przestrzeni czołgu. Efektowny zabieg reżysera pozwala spojrzeć na drastyczne wydarzenia oczami filmowych postaci - żołnierzy wykonujących rozkazy, którzy oglądają rzeczywistość z bardzo ograniczonej perspektywy.
Premiera w czwartek 14 czerwca, o 20:10.

Tak, jak kino izraelskie osiągnęło sukces czerpiąc z trudnej przeszłości, tak kino greckie stało się międzynarodowym fenomenem dokładnie wtedy, gdy kraj pogrążył się w wielkim kryzysie ekonomicznym. Fenomen ten w dużej mierze opiera się na osobie Giorgosa Lanthimosa. Zanim został producentem filmu "Attenberg" Athiny Tsangari (w którym zagrał dodatkowo jedną z ról), Lanthimos osiągnął wielki sukces jako reżyser głośnego "Kła" (2009). Nagrodzony w Cannes w sekcji Un Certain Regard i nominowany do Oscara film, wbrew temu, czego można by oczekiwać po kinematografii kraju pogrążonego w kryzysie, nie zanurza się bynajmniej w realizmie. To enigmatyczna historia małżeństwa, które wychowuje dzieci w całkowitej izolacji od społeczeństwa, wpajając im absurdalne zasady życia i strach przed światem zewnętrznym. "Kieł" to doskonały przykład na sukces kina autorskiego – zrealizowanego przy minimalnych nakładach finansowych i mocnym koncepcie formalnym.
Premiera w czwartek 21 czerwca, o 23:10.

Isabel Coixet jest przedstawicielką kinematografii znacznie zamożniejszej niż grecka. Dodatkowo potrafi wykorzystać potencjał międzynarodowej współpracy. Nagrodzone czterema statuetkami Goya "Życie ukryte w słowach" (2005) jest produkcją hiszpańską (film wyprodukował wielki ambasador hiszpańskiego kina Pedro Almodóvar), jednak z udziałem popularnych, anglojęzycznych aktorów - Sary Polley i Tima Robbinsa. Międzynarodowy charakter filmu podkreśla też warstwa fabularna. Opowieść rozgrywa się na platformie wiertniczej w północnej Irlandii, gdzie uparcie milcząca pielęgniarka opiekuje się robotnikiem, który stracił wzrok w wyniku wypadku. W tle tej subtelnie prowadzonej relacji Isabel Coixet porusza trudny temat niemal zapomnianej już wojny bałkańskiej.
Premiera w czwartek 28 czerwca, o 20:10.

Kino Mowi

KINO MÓWI - PROGRAMY



KINO MÓWI - ARCHIWUM

KINO MÓWI: DUMA
KINO MÓWI: STAROŚĆ
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W SIERPNIU
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W LIPCU
KINO MÓWI: DYLEMATY
KINO MÓWI: TWÓRCY
KINO MÓWI: SAMOTNOŚĆ
KINO MÓWI: ROMANS
KINO MÓWI: SPOŁECZEŃSTWO
KINO MÓWI: KŁAMSTWO
KINO MÓWI: ILUZJE
KINO MÓWI: MŁODZI
KINO MÓWI: HORROR
KINO MÓWI: POLITYKA
KINO MÓWI: NAMIĘTNOŚCI
KINO MÓWI: NOWE HORYZONTY
KINO MÓWI: WOJOWNICY
KINO MÓWI: ŚWIAT W CANNES
KINO MÓWI: ROMANS Z SZEKSPIREM
KINO MÓWI: PRAWO I PORZĄDEK
KINO MÓWI: OSCAR
KINO MÓWI: TABU
KINO MÓWI: NIEWINNI
KINO MÓWI: ZEMSTA
KINO MÓWI: OFIARY WOJNY
KINO MÓWI: SERIALE
KINO MÓWI: HISTORIA
KINO MÓWI: LIPIEC
KINO MÓWI: NIEDOJRZALI
KINO MÓWI: DZIECI
KINO MÓWI: RODZICE
KINO MÓWI: SUPERMENKI
KINO MÓWI: OPERATORZY
KINO MÓWI: OBSESJE
KINO MÓWI: REBELIANCI
KINO MÓWI: MISTRZOWIE
KINO MÓWI: KOBIETA
KINO MÓWI: CZYTAMY
Kino Mowi: Izrael
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: MIŁOŚĆ I POLITYKA
KINO MÓWI: Kobiety Oscara
KINO MÓWI: BERLINALE
KINO MÓWI: AUTOR W STYCZNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: AUTOR W GRUDNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: KUSZENIE
KINO MÓWI: NIEMORALNI
KINO MÓWI: E-MŁODOŚĆ
KINO MÓWI: AZJA
KINO MÓWI W LIPCU
KINO MÓWI: PRZEMOC
KINO MÓWI: INTYMNOŚĆ
KINO MÓWI: OBLICZA WOJNY
KINO MÓWI: MIASTA
KINO MÓWI W LUTYM
KINO MÓWI: KOMIKS
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: SZTUKA KOCHANIA
KINO MÓWI: EUROPA
KINO MÓWI W SIERPNIU
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI W CZERWCU
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: AKTOR
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: KLASA ŚREDNIA
KINO MÓWI: AUTOR
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: ONI
KINO MÓWI: IV WŁADZA
KINO MÓWI: CZYTAJ!
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI: KONFLIKTY
KINO MÓWI: GENDER
KINO MÓWI: INNY ŚWIAT
KINO MÓWI: KUBRICK 2011
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: SYSTEMY
KINO MÓWI: POD PRESJĄ
KINO MÓWI: 9 dolarów 99 centów
KINO MÓWI: Dzieci Quentina Tarantino
KINO MÓWI: TYLKO INSTYNKT
KINO MÓWI: The Company
KINO MÓWI: Palindromy
KINO MÓWI: Czeski sen
KINO MÓWI: MARTWA NATURA
KINO MÓWI: LALKI