Ale kino+
PLATFORMA 45
Ale kino+

KINO MÓWI

Cykl filmowy ale kino! - Kino Mówi: Systemy - to cztery spojrzenia na współczesną rzeczywistość, w wielu aspektach regulowaną przez rozmaite systemy: prawne, finansowe, medialne czy religijne. Systemy działają zwykle w sposób przejrzysty tylko dla nielicznych. Oferują poczucie bezpieczeństwa, ale najczęściej za cenę wolności i uprzywilejowania tych, którzy potrafią wykorzystać systemowe luki.

Każdy seans poprzedzi spotkanie z gośćmi, prowadzone przez Annę Laszuk, dziennikarkę radia TOK FM.

Premiera w czwartki, od 6 do 27 stycznia, o 20:10.

W „Wall Street”, znany z lewicowych poglądów Oliver Stone, obnaża mechanizmy działania amerykańskiego rynku finansowego. Teoretycznie przejrzystego, w praktyce skorumpowanego i sterowanego przez spekulantów. Tu najcenniejsza jest nielegalnie zdobywana informacja, a zysk finansowych rekinów oznacza tragedię ludzi, którzy o giełdowych gierkach nie mają pojęcia. Stone demitologizuje giełdę, która pod koniec lat 80. wielu ludziom kojarzyła się ciągle jako miejsce niezrozumiałych i nudnych obrzędów odprawianych przez mężczyzn w czerwonych szelkach. Pokazał ją jako miejsce, gdzie toczy się okrutna gra, która doskonale nadaje się na temat thrillera.

Premiera w czwartek, 6 stycznia, o 20:10.

Peter Weir zajmuje się w „Truman Show” systemem z punktu widzenia ofiary. Przeciętne, ale szczęśliwe życie Trumana Burbanka jest kontrolowane w każdym aspekcie. Ale on sam nie ma o tym pojęcia. Jako pierwsze legalnie adoptowane przez korporację dziecko, stał się bohaterem nieustającego reality show. Film Weira daje się czytać na wiele sposobów, bo każdy system nęci poczuciem bezpieczeństwa i stabilizacji, wyznaczając jednocześnie granice wolności. Trafiając na ekrany tuż przed premierową edycja „Big Brothera” stał się jednak przede wszystkim głosem w dyskusji na temat kreowania rzeczywistości przez potężne media.

Premiera w czwartek, 13 stycznia, o 20:10.

Żeby naprawdę dobrać się do skóry wielkim systemom, trzeba walczyć ich własną bronią. „Yes-Meni naprawiają świat” to dokumentacja nieustającej akcji dwóch antyglobalistów, którzy przeciw korporacjom używają właśnie mediów. Bohaterowie tworzą fikcyjne strony www finansowych i rządowych organizacji, podają się za ich przedstawicieli, a gdy dostaną np. zaproszenie od telewizji - wypowiadają się w ich imieniu. Jak sami utrzymują - nie kłamią, jedynie mówią to, co powinni powiedzieć prawdziwi przedstawiciele, gdyby mogli pozwolić sobie na szczerość. Korzystają z absurdalnego humoru, by uświadomić realne i tragiczne skutki działalności korporacji.

Premiera w czwartek, 20 stycznia, o 20:10.

Rzadko pojawiają się głosy tak prowokacyjne i niejednoznaczne, jak „Hadewijch” Bruno Dumonta. Dla jego szukającej religijnego spełnienia bohaterki, kościół katolicki nie oferuje wystarczająco spójnego obrazu, wydaje się nie dość radykalny. Céline odnajduje wspólny język z przypadkowo poznanym islamskim fundamentalistą. Znany z naturalistycznych obrazów francuski reżyser przygląda się konsekwencjom bezgranicznej wiary religijnej, poddającej się bez zastrzeżeń dyktatowi systemu religijnego. Kino, które kształtuje masową wyobraźnię, bywa częścią składową innych, większych systemów. Ma swój - bardziej, lub mniej świadomy - udział w kształtowaniu ich wizerunków. Ma też wszystkie narzędzia, żeby systemy rozmontowywać. Cykl Kino Mówi: Systemy pokazuje je od środka, opowiadając o nadużyciach i marketingowych sztuczkach, a czasem nawet pokazując, jak z nimi walczyć.

Premiera w czwartek, 27 stycznia, o 20:10.

KINO MÓWI - PROGRAMY



KINO MÓWI - ARCHIWUM

Kino Mówi: Trauma
Kino Mówi: Ekonomia
Kino Mówi: Wyparcie
Kino Mówi: Niezniszczalne. Siła jest kobietą.
Kino Mówi: W rodzinie, czyli różne definicje miłości w Ale kino+
Kino Mówi: Alegoria. Filmy o wielu znaczeniach w cyklu Ale kino+
„High-Rise”, „Neon Demon” i „Zombie express” w majowym cyklu „Kino Mówi: Legenda”
Kino Mówi: Norma
Kino Mówi: Opętanie w marcu
Kino Mówi: Uciekinierzy
KINO MÓWI: WOJOWNICZKI
KINO MÓWI: NADZIEJA
KINO MÓWI: ZAGUBIENI
KINO MÓWI: DUMA
KINO MÓWI: STAROŚĆ
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W SIERPNIU
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W LIPCU
KINO MÓWI: DYLEMATY
KINO MÓWI: TWÓRCY
KINO MÓWI: SAMOTNOŚĆ
KINO MÓWI: ROMANS
KINO MÓWI: SPOŁECZEŃSTWO
KINO MÓWI: KŁAMSTWO
KINO MÓWI: ILUZJE
KINO MÓWI: MŁODZI
KINO MÓWI: HORROR
KINO MÓWI: POLITYKA
KINO MÓWI: NAMIĘTNOŚCI
KINO MÓWI: NOWE HORYZONTY
KINO MÓWI: WOJOWNICY
KINO MÓWI: ŚWIAT W CANNES
KINO MÓWI: ROMANS Z SZEKSPIREM
KINO MÓWI: PRAWO I PORZĄDEK
KINO MÓWI: OSCAR
KINO MÓWI: TABU
KINO MÓWI: NIEWINNI
KINO MÓWI: ZEMSTA
KINO MÓWI: OFIARY WOJNY
KINO MÓWI: SERIALE
KINO MÓWI: HISTORIA
KINO MÓWI: LIPIEC
KINO MÓWI: NIEDOJRZALI
KINO MÓWI: DZIECI
KINO MÓWI: RODZICE
KINO MÓWI: SUPERMENKI
KINO MÓWI: OPERATORZY
KINO MÓWI: OBSESJE
KINO MÓWI: REBELIANCI
KINO MÓWI: MISTRZOWIE
KINO MÓWI: KOBIETA
KINO MÓWI: CZYTAMY
Kino Mowi: Izrael
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: MIŁOŚĆ I POLITYKA
KINO MÓWI: Kobiety Oscara
KINO MÓWI: BERLINALE
KINO MÓWI: AUTOR W STYCZNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: AUTOR W GRUDNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: KUSZENIE
KINO MÓWI: NIEMORALNI
KINO MÓWI: E-MŁODOŚĆ
KINO MÓWI: AZJA
KINO MÓWI W LIPCU
KINO MÓWI: PRZEMOC
KINO MÓWI: INTYMNOŚĆ
KINO MÓWI: OBLICZA WOJNY
KINO MÓWI: MIASTA
KINO MÓWI W LUTYM
KINO MÓWI: KOMIKS
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: SZTUKA KOCHANIA
KINO MÓWI: EUROPA
KINO MÓWI W SIERPNIU
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI W CZERWCU
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: AKTOR
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: KLASA ŚREDNIA
KINO MÓWI: AUTOR
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: ONI
KINO MÓWI: IV WŁADZA
KINO MÓWI: CZYTAJ!
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI: KONFLIKTY
KINO MÓWI: GENDER
KINO MÓWI: INNY ŚWIAT
KINO MÓWI: KUBRICK 2011
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: SYSTEMY
KINO MÓWI: POD PRESJĄ
KINO MÓWI: 9 dolarów 99 centów
KINO MÓWI: Dzieci Quentina Tarantino
KINO MÓWI: TYLKO INSTYNKT
KINO MÓWI: The Company
KINO MÓWI: Palindromy
KINO MÓWI: Czeski sen
KINO MÓWI: MARTWA NATURA
KINO MÓWI: LALKI