Ale kino+
Zmowa milczenia
Ale kino+

KINO MÓWI

Kino mówi: filmy LGBT

Choć wielu Polakom wydaje się, że mniejszości seksualne wynaleziono dopiero koło roku 2005, to de facto towarzyszą one kinu od samego początku jego istnienia. W lipcowym cyklu „Kino Mówi: LGBT” ale kino! zaprezentuje cztery filmy poruszające tematykę inności seksualnej. Będą to: „High Art”, „Bańka mydlana”, „80 dni” i „Nieobecny”. Cztery filmy z czterech różnych stron globu, dotyczące ludzi w różnym wieku i rozgrywające się w różnych środowiskach: w światku nowojorskiej bohemy, na Bliskim Wschodzie, w baskijskim miasteczku i w argentyńskiej szkole średniej. Emisje filmów poprzedzą rozmowy z zaproszonymi gośćmi: historyczką seksualności Agnieszką Weseli, szefem Ośrodka Studiów Amerykańskich UW, doktorem Tomaszem Basiukiem oraz krytykiem filmowym, Bartoszem Żurawieckim. Premiery w czwartki, od 7 do 28 lipca, po godz. 20:10.

LGBT jest powszechnie stosowanym skrótem obejmującym: lesbijki, gejów, biseksualistów i osoby transseksualne. Dzisiaj dorzuca się do niego jeszcze literkę „Q” jak „queer” – określenie to oznacza wszelkie nieheteronormatywne zachowania płciowe.
Stosunek kina do mniejszości seksualnych zmieniał się w zależności od tego, jakie miejsce zajmowały one w kulturze i jak odnosiła się do nich większość społeczeństwa. W 1919 powstał w Niemczech, z inspiracji słynnego seksuologa Magnusa Hirschfelda, film „Inny niż inni” w reżyserii Richarda Oswalda wzywający do zniesienia osławionego paragrafu 175 penalizującego męski homoseksualizm. Z kolei od lat 30. aż do lat 60. ubiegłego wieku, w czasach obowiązywania w kinie hollywoodzkim tzw. kodeksu Haysa, nie wolno było czynić na ekranie jakichkolwiek odniesień do „zboczeń seksualnych”. Przez wiele dekad „odmieńcy” mogli bez przeszkód opowiadać o sobie jedynie w kinie undergroundowym. Homoerotyczne fantazje pokazywali m.in. Kenneth Anger w „Fireworks” (1947) czy słynny francuski pisarz-skandalista, Jean Genet w „Pieśni miłości” (1950). W latach 60., na fali kontrkulturowych przemian, Andy Warhol kręcił w swojej „Fabryce” filmy z udziałem gejów, transwestytów, drag queens i innych „świrów”. Filmy pełne przebieranek, parodii popularnych gatunków kinowych oraz seksu w najrozmaitszych konfiguracjach. Sytuacja uległa zmianie po zamieszkach latem 1969 roku w nowojorskim pubie Stonewall. Wtedy to homoseksualiści - bywalcy klubu – stawili po raz pierwszy czynny opór nękającym ich siłom porządkowym. To właśnie na pamiątkę wydarzeń w Stonewall organizowane są co roku na całym świecie parady i marsze. Od tamtej pory mniejszości seksualne rozpoczęły walkę o swoje prawa. Walkę, której efektem jest chociażby przyjazne LGBT ustawodawstwo obowiązujące obecnie w wielu zachodnich krajach.
Tematyka homo i transseksualna wyszła z piwnic i alternatywnych klubów, przeniknęła do kina tzw. głównego nurtu. Dzisiaj postacie gejów czy lesbijek pojawiają się w popularnych serialach i komercyjnych hitach. Takie problemy jak: dyskryminacja, homofobia, odkrywanie własnej seksualności, batalie o równouprawnienie stają się motywem przewodnim filmów adresowanych do szerokiej publiczności, by przywołać tylko dwa  nagrodzone Oscarami tytuły: „Tajemnica Brokeback Mountain” czy „Obywatel Milk”. Istnieje też potężny rynek filmów przeznaczonych głównie do odbiorców z kręgu LGBT. Są to dzieła różnorodne gatunkowo i merytorycznie – od komedii romantycznych po produkcje zaangażowane, łączące kwestie seksualne z zagadnieniami politycznymi i kulturowymi. Należy także dodać, że wszystkie trzy najważniejsze festiwale filmowe świata – Berlin, Wenecja i Cannes – mają osobną nagrodę przyznawaną filmom o tematyce queerowej.

Cykl „Kino Mówi: LGBT” rozpocznie „High Art” (1998), debiut Lisy Cholodenko, nagrodzony za scenariusz na festiwalu Sundance. Rzecz opowiada o młodej dziennikarce (Radha Mitchell) zafascynowanej słynną fotografką, Lucy Berliner (Ally Sheedy), która jest z kolei uwikłana w toksyczny związek z niemiecką aktorką, Gretą (Patricia Clarkson). Cholodenko, opisując skomplikowane relacje międzyludzkie, jednocześnie odsłania wampiryczny charakter sztuki. Lucy wykorzystuje emocjonalnie swoje kobiety, manipuluje nimi - stąd właśnie bierze się siła jej zdjęć. Ale także one żerują na niej finansowo lub dla kariery. Warto dodać, że Cholodenko – która ma na swoim koncie reżyserię odcinków znanych seriali takich jak „Sześć stóp pod ziemią” czy „The L Word” – niedawno wywołała furorę nominowanym do czterech Oscarów filmem „Wszystko w porządku”.
Premiera „High Art” w czwartek, 7 lipca o godzinie 20:10

Eytan Fox jest najbardziej znanym reżyserem gejowskim z Izraela. W życiu i pracy pomaga mu jego partner, producent i scenarzysta, Gal Uchovsky. Są w swoim kraju parą „celebrytów”. Przed laty poruszenie wywołał film Foxa „Yossi i Jagger”, historia miłosna rozgrywająca się w izraelskiej armii. Jakiś czas temu ale kino! pokazywało inne dzieło tego reżysera, „Chodząc po wodzie”, w którym agent Mosadu jedzie do Niemiec zlikwidować sędziwego zbrodniarza z czasów nazizmu. We wstrząsającej, nagrodzonej na festiwalu w Berlinie, „Bańce mydlanej” (2006) Fox zderza kosmopolityczną, liberalną atmosferę Tel-Avivu z surową, restrykcyjną kulturą arabską. Główni bohaterowie filmu, kochankowie Noam (Ohad Knoller) i Ashraf (Yousef ‘Joe” Sweid) pochodzą z wrogich sobie nacji – żydowskiej i palestyńskiej. Ich romans staje się więc współczesnym wariantem historii „Romea i Julii”.
Premiera „Bańki mydlanej” w czwartek, 14 lipca o 22:15

„80 dni” (2010) w reżyserii Jona Garano i Jose Marii Goenagi stanowi nader rzadki na polskich ekranach przykład kina z Krajów Basków i w baskijskim języku mówionego. To także jedno z tych bardzo nielicznych dzieł, które traktują o życiu miłosnym ludzi w podeszłym wieku. Axun (Itziar Aizpuru) i Maite (Mariasun Pagoaga) spotykają się po latach w szpitalu. Dawno, dawno temu były przyjaciółkami. A może nawet łączyło je coś więcej niż przyjaźń? Potem jednak ich drogi się rozeszły. Axun wyszła za mąż, zamieszkała na wsi, wiodła spokojne życie gospodyni domowej. Maite jest otwartą lesbijką, zrobiła karierę jako pianistka, jeździła po świecie. Obie emerytki znowu zaczynają przejawiać ku sobie „skłonności”. Czy godzi się, by panie w tym wieku zachowywały się w ten sposób? Czy można i czy warto zmieniać na starość swoje życie? Czy ma się jeszcze wtedy prawo do miłości i do seksu? Premiera „80 dni” w czwartek, 21 lipca, o 20:10

Po lipcowej emisji, film powróci na antenę ale kino! już we wrześniu! Zapraszamy do oglądania!


Ostatni film w cyklu „Kino Mówi: LGBT” - „Nieobecny” (2011) Marco Bergera - to prawdziwa „świeżynka”. Ledwie parę miesięcy temu otrzymał Teddy’ego, główną nagrodę queerowego jury festiwalu w Berlinie. Młody argentyński reżyser (wcześniej zrobił m.in. „Plan B” o dwóch zakochanych w sobie... heteroseksualistach) odwraca schemat molestowania seksualnego. W „Nieobecnym” to nastolatek ewidentnie prowokuje swojego nauczyciela pływania. Wprasza się do niego do domu, zostaje na noc. Berger używa środków charakterystycznych dla thrillerów, by zbudować napięcie wokół kwestii: pójdą ze sobą do łóżka czy nie pójdą? A jednocześnie stawia istotne i na pewno drażliwe pytanie o relacje seksualne między dorastającym uczniem a jego opiekunem. Czy w każdym przypadku są one naganne i zasługują na potępienie? Świetny, prowokacyjny film.
Premiera „Nieobecnego” w czwartek, 28 lipca, o 20:10

Bartosz Żurawiecki

 

KINO MÓWI - PROGRAMY



KINO MÓWI - ARCHIWUM

Kino Mówi: Opętanie w marcu
Kino Mówi: Uciekinierzy
KINO MÓWI: WOJOWNICZKI
KINO MÓWI: NADZIEJA
KINO MÓWI: ZAGUBIENI
KINO MÓWI: DUMA
KINO MÓWI: STAROŚĆ
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W SIERPNIU
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W LIPCU
KINO MÓWI: DYLEMATY
KINO MÓWI: TWÓRCY
KINO MÓWI: SAMOTNOŚĆ
KINO MÓWI: ROMANS
KINO MÓWI: SPOŁECZEŃSTWO
KINO MÓWI: KŁAMSTWO
KINO MÓWI: ILUZJE
KINO MÓWI: MŁODZI
KINO MÓWI: HORROR
KINO MÓWI: POLITYKA
KINO MÓWI: NAMIĘTNOŚCI
KINO MÓWI: NOWE HORYZONTY
KINO MÓWI: WOJOWNICY
KINO MÓWI: ŚWIAT W CANNES
KINO MÓWI: ROMANS Z SZEKSPIREM
KINO MÓWI: PRAWO I PORZĄDEK
KINO MÓWI: OSCAR
KINO MÓWI: TABU
KINO MÓWI: NIEWINNI
KINO MÓWI: ZEMSTA
KINO MÓWI: OFIARY WOJNY
KINO MÓWI: SERIALE
KINO MÓWI: HISTORIA
KINO MÓWI: LIPIEC
KINO MÓWI: NIEDOJRZALI
KINO MÓWI: DZIECI
KINO MÓWI: RODZICE
KINO MÓWI: SUPERMENKI
KINO MÓWI: OPERATORZY
KINO MÓWI: OBSESJE
KINO MÓWI: REBELIANCI
KINO MÓWI: MISTRZOWIE
KINO MÓWI: KOBIETA
KINO MÓWI: CZYTAMY
Kino Mowi: Izrael
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: MIŁOŚĆ I POLITYKA
KINO MÓWI: Kobiety Oscara
KINO MÓWI: BERLINALE
KINO MÓWI: AUTOR W STYCZNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: AUTOR W GRUDNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: KUSZENIE
KINO MÓWI: NIEMORALNI
KINO MÓWI: E-MŁODOŚĆ
KINO MÓWI: AZJA
KINO MÓWI W LIPCU
KINO MÓWI: PRZEMOC
KINO MÓWI: INTYMNOŚĆ
KINO MÓWI: OBLICZA WOJNY
KINO MÓWI: MIASTA
KINO MÓWI W LUTYM
KINO MÓWI: KOMIKS
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: SZTUKA KOCHANIA
KINO MÓWI: EUROPA
KINO MÓWI W SIERPNIU
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI W CZERWCU
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: AKTOR
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: KLASA ŚREDNIA
KINO MÓWI: AUTOR
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: ONI
KINO MÓWI: IV WŁADZA
KINO MÓWI: CZYTAJ!
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI: KONFLIKTY
KINO MÓWI: GENDER
KINO MÓWI: INNY ŚWIAT
KINO MÓWI: KUBRICK 2011
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: SYSTEMY
KINO MÓWI: POD PRESJĄ
KINO MÓWI: 9 dolarów 99 centów
KINO MÓWI: Dzieci Quentina Tarantino
KINO MÓWI: TYLKO INSTYNKT
KINO MÓWI: The Company
KINO MÓWI: Palindromy
KINO MÓWI: Czeski sen
KINO MÓWI: MARTWA NATURA
KINO MÓWI: LALKI