Ale kino+
PLATFORMA 45
Ale kino+

KINO MÓWI

TAJEMNICE DOBREGO KINA. KINO MÓWI

WSPÓŁCZESNE KINO WOBEC PŁCI I SEKSUALNOŚCI - CYKL „KINO MÓWI: LGBT” W LIPCU W ALE KINO+

Obecne w gorących debatach społecznych kwestie płci kulturowej i tożsamości seksualnej coraz częściej inspirują także filmowców. Od 5 lipca ale kino+ w czwartkowym cyklu „Kino Mówi” odkryje, jak współczesne kino, sięgając po różne gatunki, konwencje i środki filmowe, portretuje życie uczuciowe i rodzinne osób z kręgu LGBT.

Mniejszości seksualne to dziś stały element filmowego świata. Wielkie festiwale poświęcają im odrębne sekcje i nagrody - Teddy Award w Berlinie czy Queerowa Palma w Cannes. Do najstarszych filmowych imprez LGBT (problematyka dotycząca lesbijek, gejów, biseksualistów i osób transgenderycznych) należy działający od 1977 roku Frameline w San Francisco. Także w Polsce pojawia się coraz więcej przeglądów kina o tej tematyce, z warszawskim LGBT Film Festival na czele. Produkcja filmowa tego nurtu jest obecnie tak liczna i różnorodna, że daleko wykracza poza środowiskowy odbiór, wdzierając się przebojem do głównego obiegu kina. Dowodem tego są takie tytuły, jak nagrodzony Oscarami „Brokeback Mountain” Anga Lee czy „Wszystko w porządku” Lisy Cholodenko. Także pole tematyczne tych filmów nieustannie się poszerza. We wschodnich i południowych produkcjach wciąż istotną kwestią jest walka o społeczną akceptację, ale już na Zachodzie, gdzie stała się ona normą, kwestia tożsamości seksualnej to coraz częściej element uniwersalnej opowieści o kondycji ludzkiej. Kanał ale kino + wyselekcjonował z tej bogatej oferty cztery filmy z różnych zakątków świata, dostrzeżone w ostatnich latach przez krytyków i publiczność, i prezentujące odmienne spojrzenia na tematykę gender: od komedii po dramat, od czeskiej prowincji po Afrykę, od intymnych portretów po ostrą społeczną diagnozę.

Na premierowe emisje stacja zaprasza w każdy czwartek lipca po 20:10. Pierwszy seans 5 lipca poprzedzi dyskusja, którą poprowadzi Anna Laszuk – dziennikarka TOK FM.

Cykl rozpocznie komedia „Śniadanie ze Scotem”, kanadyjskiej reżyserki Laurie Lynd, według powieści Michaela Downinga. Film w lekkiej formie porusza istotne kwestie , jak akceptacja własnej odmienności, czy wychowywanie dziecka przejawiającego homoseksualne skłonności. Przed takimi zadaniami stają Eric i Sam, dziennikarz sportowy i adwokat, od lat tworzący stabilny związek, który przeżywa trzęsienie ziemi wraz z pojawieniem się w ich życiu dość niezwykłego jedenastolatka – tytułowego Scota. Obaj panowie muszą odnaleźć się w roli „ojców”, do której nie są przygotowani. Chłopiec trafia do nich w wyniku rodzinnych komplikacji, przynosząc ze sobą walizkę pełną kobiecych ciuszków i biżuterii, uwielbienie dla musicali oraz brak oporów przed prezentowaniem swoich niestereotypowych zainteresowań. Ta kolorowa, ostentacyjnie ekstrawagancka postać wydobywa na jaw skrywane lęki obu mężczyzn. Pokazuje im, że nadal tkwią w sztywnych społecznych schematach. To doświadczenie okazuje się trudne zwłaszcza dla Erica, byłego zawodnika hokejowego, pozującego na sportowego twardziela, który w pracy nigdy nie przyznał się do swojej orientacji. „Śniadanie ze Scotem” to pierwszy film LGBT, który uzyskał zgodę hokejowej ligi NHL oraz klubu Toronto Maple Leafs, na wykorzystanie w filmie klubowych barw i symboli.
Premiera: czwartek, 5 lipca, godz. 20:10

Kolejna pozycja cyklu to „Mój nauczyciel” Bohdana Slámy, czeskiego reżysera specjalizującego się w kameralnych filmach opisujących małe dramaty zwykłych ludzi („Dzikie Pszczoły”, „Szczęście”). Tytułowy bohater, zamknięty w sobie nauczyciel biologii Petr, ucieka z Pragi przed rodziną, nieudanymi związkami i pytaniami o własną tożsamość. Podejmuje pracę w prowincjonalnej szkole. Tłumaczy dzieciom zasady rządzące światem natury, ale sam, jako homoseksualista, czuje się wykluczony z „boskiego” porządku, wiodąc życie w poczuciu niedopasowania. Paradoksalnie, konserwatywna wieś okazuje się miejscem, w którym Petr dorośnie do pogodzenia się ze sobą i swoją seksualnością. Ale wcześniej będzie musiał się zmierzyć z gorzką komedią niedopasowanych uczuć. Zakochuje się w nim miejscowa farmerka – doświadczona przez życie Marie, gdy tymczasem Petr zaczyna czuć coś więcej do jej nastoletniego syna. „Mój nauczyciel” to obraz nakręcony w najlepszym duchu czeskiego kina, w którym melancholia łączy się z humorem, a problemy nie przesłaniają uroków życia. Jak napisał o filmie Paweł Mossakowski w recenzji dla „Gazety Wyborczej”: Bardzo dobre jest tu powściągliwe aktorstwo głównych wykonawców, fajny kontrast między idyllicznym, jasnym światem zewnętrznym, a wewnętrznym piekłem skrywanych namiętności”. W głównej roli wystąpił jeden z najpopularniejszych czeskich aktorów średniego pokolenia – Pavel Liška, stały współpracownik Bohdana Slámy.
Premiera: czwartek, 12 lipca, godz. 20:10

Pokazywany na ubiegłorocznym Berlinale refleksyjny norweski dramat „Wyprawa” Ole Gieværa, portretuje związek dwóch kobiet w momencie krytycznym, na chwilę przed rozstaniem. To film ze świata, w którym nikt nie kwestionuje już jednopłciowych związków, reżyser skupia się więc na napięciach w relacji kobiet. Spokojne dotąd życie Nory i Solveig zniszczyła tragedia - podczas górskiej wycieczki zginął ich pięcioletni synek. Próbując poradzić sobie ze stratą, a także, by ratować swój związek, kobiety wyruszają na wyprawę w góry, do miejsca wypadku. Wspólna wędrówka zamiast wyciszać emocje, potęguje jednak wzajemne żale, ujawnia erozję ich życia rodzinnego i wzajemnej relacji. Nora, biologiczna matka chłopca, uważa, że cierpi bardziej po jego śmierci. Tymczasem Solveig odczuwa pustkę po utracie dziecka tak mocno, że pragnie urodzić własne. Emocjonalnym rozterkom kobiet towarzyszą niewzruszone i pełne surowego piękna widoki północnej natury.
Premiera: czwartek, 19 lipca, godz. 20:10

Mocnym akcentem na zakończenie cyklu będzie, pokazywany premierowo w Polsce na ostatnim festiwalu Filmy Świata ale kino+, kontrowersyjny dramat z RPA, zatytułowany przewrotnie „Piękno”. Film Olivera Hermanusa, nagrodzony w ubiegłym roku Queerową Palmą w Cannes, to kipiące gniewem studium obsesji i tłumionych żądz, skrywanych pod eleganckim garniturem i powściągliwym obliczem głównego bohatera - przedsiębiorcy i ojca rodziny. François prowadzi rygorystycznie uporządkowane życie, w którym nie ma miejsca na improwizację. Ten sztuczny ład burzy przypadkowe spotkanie z dorosłym synem dawnego przyjaciela - Christianem. Obudzona namiętność do chłopaka jest tak silna, że François nie cofnie się przed najgorszą podłością, by ją skonsumować. Mężczyzna, dorastający w rozdartym apartheidem społeczeństwie i prezentujący światu twarz afrykanerskiego macho, nie potrafi już zmienić swojego życia, zamiast tego wybiera drogę kłamstwa, manipulacji i przemocy. Philip French z brytyjskiego „Observera” określił „Piękno” jako afrykańską i bardziej brutalną wersją „Śmierci w Wenecji” Tomasza Manna.
Premiera: czwartek, 26 lipca, godz. 23:10

KINO MÓWI - PROGRAMY



KINO MÓWI - ARCHIWUM

Kino Mówi: Trauma
Kino Mówi: Ekonomia
Kino Mówi: Wyparcie
Kino Mówi: Niezniszczalne. Siła jest kobietą.
Kino Mówi: W rodzinie, czyli różne definicje miłości w Ale kino+
Kino Mówi: Alegoria. Filmy o wielu znaczeniach w cyklu Ale kino+
„High-Rise”, „Neon Demon” i „Zombie express” w majowym cyklu „Kino Mówi: Legenda”
Kino Mówi: Norma
Kino Mówi: Opętanie w marcu
Kino Mówi: Uciekinierzy
KINO MÓWI: WOJOWNICZKI
KINO MÓWI: NADZIEJA
KINO MÓWI: ZAGUBIENI
KINO MÓWI: DUMA
KINO MÓWI: STAROŚĆ
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W SIERPNIU
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W LIPCU
KINO MÓWI: DYLEMATY
KINO MÓWI: TWÓRCY
KINO MÓWI: SAMOTNOŚĆ
KINO MÓWI: ROMANS
KINO MÓWI: SPOŁECZEŃSTWO
KINO MÓWI: KŁAMSTWO
KINO MÓWI: ILUZJE
KINO MÓWI: MŁODZI
KINO MÓWI: HORROR
KINO MÓWI: POLITYKA
KINO MÓWI: NAMIĘTNOŚCI
KINO MÓWI: NOWE HORYZONTY
KINO MÓWI: WOJOWNICY
KINO MÓWI: ŚWIAT W CANNES
KINO MÓWI: ROMANS Z SZEKSPIREM
KINO MÓWI: PRAWO I PORZĄDEK
KINO MÓWI: OSCAR
KINO MÓWI: TABU
KINO MÓWI: NIEWINNI
KINO MÓWI: ZEMSTA
KINO MÓWI: OFIARY WOJNY
KINO MÓWI: SERIALE
KINO MÓWI: HISTORIA
KINO MÓWI: LIPIEC
KINO MÓWI: NIEDOJRZALI
KINO MÓWI: DZIECI
KINO MÓWI: RODZICE
KINO MÓWI: SUPERMENKI
KINO MÓWI: OPERATORZY
KINO MÓWI: OBSESJE
KINO MÓWI: REBELIANCI
KINO MÓWI: MISTRZOWIE
KINO MÓWI: KOBIETA
KINO MÓWI: CZYTAMY
Kino Mowi: Izrael
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: MIŁOŚĆ I POLITYKA
KINO MÓWI: Kobiety Oscara
KINO MÓWI: BERLINALE
KINO MÓWI: AUTOR W STYCZNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: AUTOR W GRUDNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: KUSZENIE
KINO MÓWI: NIEMORALNI
KINO MÓWI: E-MŁODOŚĆ
KINO MÓWI: AZJA
KINO MÓWI W LIPCU
KINO MÓWI: PRZEMOC
KINO MÓWI: INTYMNOŚĆ
KINO MÓWI: OBLICZA WOJNY
KINO MÓWI: MIASTA
KINO MÓWI W LUTYM
KINO MÓWI: KOMIKS
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: SZTUKA KOCHANIA
KINO MÓWI: EUROPA
KINO MÓWI W SIERPNIU
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI W CZERWCU
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: AKTOR
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: KLASA ŚREDNIA
KINO MÓWI: AUTOR
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: ONI
KINO MÓWI: IV WŁADZA
KINO MÓWI: CZYTAJ!
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI: KONFLIKTY
KINO MÓWI: GENDER
KINO MÓWI: INNY ŚWIAT
KINO MÓWI: KUBRICK 2011
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: SYSTEMY
KINO MÓWI: POD PRESJĄ
KINO MÓWI: 9 dolarów 99 centów
KINO MÓWI: Dzieci Quentina Tarantino
KINO MÓWI: TYLKO INSTYNKT
KINO MÓWI: The Company
KINO MÓWI: Palindromy
KINO MÓWI: Czeski sen
KINO MÓWI: MARTWA NATURA
KINO MÓWI: LALKI