Ale kino+
35 dni 2
Ale kino+

KINO MÓWI

TAJEMNICE DOBREGO KINA. KINO MÓWI

"KINO MÓWI: BERLINALE" w lutym w ale kino+

W lutym zapraszamy na filmy nagrodzone na poprzednich edycjach festiwalu w Berlinie. Będą to: uhonorowane w 2012 roku Złotym Niedźwiedziem „Rozstanie” Asghara Farhadiego, nagrodzony w ubiegłym roku Alfred Bauer Award dramat „Vic i Flo zobaczyły niedźwiedzia” oraz wyróżniony Teddy Award również na ubiegłorocznej edycji festiwalu komediodramat „Wstrząs”. W kolejne czwartki – spotkanie z mistrzami współczesnego kina, czyli Michaelem Haneke i jego „Białą wstążką” oraz Jamesem Grayem i jego „Ślepym torem”.

W dniu rozpoczęcia 64. Edycji Berlinale, 6 lutego, pokażemy laureata głównej nagrody w 2012 roku, przejmujący dramat „Rozstanie” w reżyserii uznanego irańskiego filmowca Asghara Farhadiego. Obraz, nagrodzony również Oscarem® w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, jest moralitetem, który okrzyknięto arcydziełem współczesnego kina i obsypano deszczem nagród. Farhadi ukazuje w nim złożone relacje pomiędzy małżonkami, ale i te, które w jego kraju istnieją pomiędzy przedstawicielami różnych warstw społecznych. Autor bierze pod lupę moralność i prawdę, poddając w wątpliwość niemal każdą decyzję bohaterów. „Wierzę, że dzisiejszy świat potrzebuje więcej pytań niż odpowiedzi” - przyznaje Irańczyk. „Odpowiedzi powstrzymują wątpliwości, zastanawianie się, myślenie. Od pierwszej sceny przyświecało mi takie założenie. Pada w niej pytanie, czy irańskie dziecko ma przed sobą lepszą przyszłość w kraju czy zagranicą? Jest pytanie, ale nie ma na nie odpowiedzi. Moim pragnieniem było, aby widz sam stawiał sobie tego rodzaju pytania” - puentuje Farhadi. „Rozstanie” poprzedzi dokument z cyklu „Był sobie film”, który zaprezentuje kulisy powstawania dzieła.

Tuż przed zamknięciem tegorocznego festiwalu w Berlinie, 13 lutego, zapraszamy na wieczór z produkcjami LGBT dostrzeżonymi przez jurorów imprezy. Na początek, laureat Alfred Bauer Award, kanadyjski dramat „Vic i Flo zobaczyły niedźwiedzia” w reżyserii Denisa Côté. To historia byłej więźniarki, która wraz z partnerką zaszywa się w domu na odludziu.

Następnie zapraszamy na chilijski film krótkometrażowy, który w 2011 roku walczył o małego Złotego Niedźwiedzia. „Prysznic” przedstawia losy Elisy i Manueli, które żyją razem od 5 lat, ale teraz muszą się rozejść. Ostatni ranek, jaki spędzają razem, to mieszanka rożnych uczuć: gniewu, smutku, żalu i radości.

Wieczór zamknie „Wstrząs”, komediodramat wyróżniony w ubiegłym roku Teddy Award, czyli nagroda przyznawaną najlepszym filmom o tematyce LGBTQ. Jego bohaterką jest prawdziwa „perfekcyjna pani domu”. Ma czterdzieści kilka lat i jest lesbijką. Wraz z żoną i dwójką dzieci mieszka na przedmieściach Nowego Jorku. Pewnego dnia kobieta ulega niegroźnemu wypadkowi, ale coś w niej się zmienia. Zaczyna przyglądać się swojemu przewidywalnemu życiu żony na przedmieściach. Wie już, że chce czegoś innego.

20 lutego zapraszamy na obsypaną nagrodami „Białą wstążkę” Michaela Haneke. „Chciałbym, aby ‘Biała wstążka’ była odbierana jako rodzaj ostrzeżenia przeciw wychowywaniu młodych ludzi w duchu ideologii absolutnej, dogmatycznej i jedynie słusznej. Nie chodzi tylko o nazizm, ale także o wszelkie inne, lewicowe, prawicowe czy religijne doktryny, które nadal mają swoich wojujących zwolenników. Tak przecież rodzą się wszelkie formy terroru" - mówił Haneke o projekcie, z którego realizacją nosił się od dziesięciu lat i który pierwotnie miał być trzyodcinkowym serialem telewizyjnym dla austriackiej ORF. W „Białej wstążce” reżyser pokazuje, jak z dzieci wychowywanych w protestanckich, dbających o dyscyplinę i dobre maniery rodzinach niemieckich, wyłania się obojętne na zło, okrutne społeczeństwo. Młodzi bohaterowie to przecież przyszli obywatele państwa nazistowskiego. Film jest kolejną próbą odpowiedzi na pytanie o korzenie totalitaryzmu. Wskazuje, że nawet najwznioślejszy ideał może obrócić się w swoje przeciwieństwo i uświadamia, że warto przyjrzeć się strukturom społecznym, w których funkcja jest ważniejsza od imienia, a prawo nie podlega moralnej interpretacji. Przed premierą dzieła zapraszamy na dokument z cyklu „Był sobie film”, w którym unikatowe zdjęcia z planu obrazu nagrodzonego później m.in. Złotą Palmą w Cannes oraz dwoma nominacjami do Oscara®.

W ostatni czwartek lutego zapraszamy na spotkanie z jednym z najbardziej utalentowanych amerykańskich twórców filmowych, Jamesem Grayem. Tuż przed premierą jego najnowszego dzieła, dramatu „Imigrantka”, który do polskich kin wejdzie w kwietniu, zaprezentujemy thriller „Ślepy tor”. Obraz bywał porównywany do „Ojca chrzestnego”. Krytycy zauważyli analogie w podejściu do zmitologizowanego świata zorganizowanej przestępczości. Podobnie jak w „Ojcu chrzestnym”, w „Ślepym torze” kryminaliści nie są „czarnymi charakterami” i uosobieniem zła, lecz zwykłymi ludźmi, uwikłanymi w rodzinne związki, posiadającymi dobre intencje - choć działającymi często poza prawem. To ludzkie spojrzenie na mafię nabiera dodatkowego znaczenia w kontekście historii, która posłużyła za inspirację do napisania scenariusza. Gray oparł fabułę na prawdziwych wydarzeniach z dziejów własnej rodziny, a postać przywódcy mafijnego biznesu wuja Franka wzorowana jest na osobie ojca reżysera, niegdyś bohatera głośnej afery korupcyjnej.

O inspiracjach Graya i jemu podobnych, uzdolnionych współczesnych reżyserach, przed seansem „Ślepego toru” będzie można posłuchać w dokumencie „Marzyciele”.

Kino Mówi w lutym:

playRozstanie

Rozstanie

Przejmujący, nagrodzony Oscarem® w kategorii "najlepszy film nieanglojęzyczny", moralitet w reżyserii Asghara Farhadiego - irańskiego filmowca, który zdobył międzynarodową sławę za swój poprzedni obraz, "Co wiesz o Elly?".

Emisja: czwartek, 6 lutego.
Prysznic

Prysznic

Film przedstawia ostatni wspólny poranek dwóch kobiet, które zdecydowały się na rozstanie. Ostatni ranek jaki spędzają razem to mieszanka rożnych uczuć: gniewu, smutku, żalu i radości.

Emisja: czwartek, 13 lutego.
Biała wstążka

Biała wstążka

Nagrodzony m.in. Złotą Palmą w Cannes, Złotym Globem za najlepszy film zagraniczny oraz nominowany do dwóch Oscarów® dramat austriackiego mistrza kina, Michaela Hanekego.

Emisja: czwartek, 20 lutego.
Ślepy tor

Ślepy tor

Korupcja, zorganizowana przestępczość, zdrada, niebezpieczne rodzinne związki, bohater zaplątany w sytuację bez wyjścia oraz dwa tercety hollywoodzkich gwiazd różnych pokoleń - wszystko to spotyka się w nowojorskim thrillerze Jamesa Graya "Ślepy...

Emisja: czwartek, 27 lutego.

KINO MÓWI - PROGRAMY



KINO MÓWI - ARCHIWUM

Kino Mówi: Alegoria. Filmy o wielu znaczeniach w cyklu Ale kino+
„High-Rise”, „Neon Demon” i „Zombie express” w majowym cyklu „Kino Mówi: Legenda”
Kino Mówi: Norma
Kino Mówi: Opętanie w marcu
Kino Mówi: Uciekinierzy
KINO MÓWI: WOJOWNICZKI
KINO MÓWI: NADZIEJA
KINO MÓWI: ZAGUBIENI
KINO MÓWI: DUMA
KINO MÓWI: STAROŚĆ
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W SIERPNIU
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W LIPCU
KINO MÓWI: DYLEMATY
KINO MÓWI: TWÓRCY
KINO MÓWI: SAMOTNOŚĆ
KINO MÓWI: ROMANS
KINO MÓWI: SPOŁECZEŃSTWO
KINO MÓWI: KŁAMSTWO
KINO MÓWI: ILUZJE
KINO MÓWI: MŁODZI
KINO MÓWI: HORROR
KINO MÓWI: POLITYKA
KINO MÓWI: NAMIĘTNOŚCI
KINO MÓWI: NOWE HORYZONTY
KINO MÓWI: WOJOWNICY
KINO MÓWI: ŚWIAT W CANNES
KINO MÓWI: ROMANS Z SZEKSPIREM
KINO MÓWI: PRAWO I PORZĄDEK
KINO MÓWI: OSCAR
KINO MÓWI: TABU
KINO MÓWI: NIEWINNI
KINO MÓWI: ZEMSTA
KINO MÓWI: OFIARY WOJNY
KINO MÓWI: SERIALE
KINO MÓWI: HISTORIA
KINO MÓWI: LIPIEC
KINO MÓWI: NIEDOJRZALI
KINO MÓWI: DZIECI
KINO MÓWI: RODZICE
KINO MÓWI: SUPERMENKI
KINO MÓWI: OPERATORZY
KINO MÓWI: OBSESJE
KINO MÓWI: REBELIANCI
KINO MÓWI: MISTRZOWIE
KINO MÓWI: KOBIETA
KINO MÓWI: CZYTAMY
Kino Mowi: Izrael
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: MIŁOŚĆ I POLITYKA
KINO MÓWI: Kobiety Oscara
KINO MÓWI: BERLINALE
KINO MÓWI: AUTOR W STYCZNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: AUTOR W GRUDNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: KUSZENIE
KINO MÓWI: NIEMORALNI
KINO MÓWI: E-MŁODOŚĆ
KINO MÓWI: AZJA
KINO MÓWI W LIPCU
KINO MÓWI: PRZEMOC
KINO MÓWI: INTYMNOŚĆ
KINO MÓWI: OBLICZA WOJNY
KINO MÓWI: MIASTA
KINO MÓWI W LUTYM
KINO MÓWI: KOMIKS
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: SZTUKA KOCHANIA
KINO MÓWI: EUROPA
KINO MÓWI W SIERPNIU
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI W CZERWCU
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: AKTOR
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: KLASA ŚREDNIA
KINO MÓWI: AUTOR
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: ONI
KINO MÓWI: IV WŁADZA
KINO MÓWI: CZYTAJ!
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI: KONFLIKTY
KINO MÓWI: GENDER
KINO MÓWI: INNY ŚWIAT
KINO MÓWI: KUBRICK 2011
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: SYSTEMY
KINO MÓWI: POD PRESJĄ
KINO MÓWI: 9 dolarów 99 centów
KINO MÓWI: Dzieci Quentina Tarantino
KINO MÓWI: TYLKO INSTYNKT
KINO MÓWI: The Company
KINO MÓWI: Palindromy
KINO MÓWI: Czeski sen
KINO MÓWI: MARTWA NATURA
KINO MÓWI: LALKI