W lutym zapraszamy na filmy nagrodzone na poprzednich edycjach festiwalu w Berlinie. Będą to: uhonorowane w 2012 roku Złotym Niedźwiedziem „Rozstanie” Asghara Farhadiego, nagrodzony w ubiegłym roku Alfred Bauer Award dramat „Vic i Flo zobaczyły niedźwiedzia” oraz wyróżniony Teddy Award również na ubiegłorocznej edycji festiwalu komediodramat „Wstrząs”. W kolejne czwartki – spotkanie z mistrzami współczesnego kina, czyli Michaelem Haneke i jego „Białą wstążką” oraz Jamesem Grayem i jego „Ślepym torem”.
W dniu rozpoczęcia 64. Edycji Berlinale, 6 lutego, pokażemy laureata głównej nagrody w 2012 roku, przejmujący dramat „Rozstanie” w reżyserii uznanego irańskiego filmowca Asghara Farhadiego. Obraz, nagrodzony również Oscarem® w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, jest moralitetem, który okrzyknięto arcydziełem współczesnego kina i obsypano deszczem nagród. Farhadi ukazuje w nim złożone relacje pomiędzy małżonkami, ale i te, które w jego kraju istnieją pomiędzy przedstawicielami różnych warstw społecznych. Autor bierze pod lupę moralność i prawdę, poddając w wątpliwość niemal każdą decyzję bohaterów. „Wierzę, że dzisiejszy świat potrzebuje więcej pytań niż odpowiedzi” - przyznaje Irańczyk. „Odpowiedzi powstrzymują wątpliwości, zastanawianie się, myślenie. Od pierwszej sceny przyświecało mi takie założenie. Pada w niej pytanie, czy irańskie dziecko ma przed sobą lepszą przyszłość w kraju czy zagranicą? Jest pytanie, ale nie ma na nie odpowiedzi. Moim pragnieniem było, aby widz sam stawiał sobie tego rodzaju pytania” - puentuje Farhadi. „Rozstanie” poprzedzi dokument z cyklu „Był sobie film”, który zaprezentuje kulisy powstawania dzieła.
Tuż przed zamknięciem tegorocznego festiwalu w Berlinie, 13 lutego, zapraszamy na wieczór z produkcjami LGBT dostrzeżonymi przez jurorów imprezy. Na początek, laureat Alfred Bauer Award, kanadyjski dramat „Vic i Flo zobaczyły niedźwiedzia” w reżyserii Denisa Côté. To historia byłej więźniarki, która wraz z partnerką zaszywa się w domu na odludziu.
Następnie zapraszamy na chilijski film krótkometrażowy, który w 2011 roku walczył o małego Złotego Niedźwiedzia. „Prysznic” przedstawia losy Elisy i Manueli, które żyją razem od 5 lat, ale teraz muszą się rozejść. Ostatni ranek, jaki spędzają razem, to mieszanka rożnych uczuć: gniewu, smutku, żalu i radości.
Wieczór zamknie „Wstrząs”, komediodramat wyróżniony w ubiegłym roku Teddy Award, czyli nagroda przyznawaną najlepszym filmom o tematyce LGBTQ. Jego bohaterką jest prawdziwa „perfekcyjna pani domu”. Ma czterdzieści kilka lat i jest lesbijką. Wraz z żoną i dwójką dzieci mieszka na przedmieściach Nowego Jorku. Pewnego dnia kobieta ulega niegroźnemu wypadkowi, ale coś w niej się zmienia. Zaczyna przyglądać się swojemu przewidywalnemu życiu żony na przedmieściach. Wie już, że chce czegoś innego.
20 lutego zapraszamy na obsypaną nagrodami „Białą wstążkę” Michaela Haneke. „Chciałbym, aby ‘Biała wstążka’ była odbierana jako rodzaj ostrzeżenia przeciw wychowywaniu młodych ludzi w duchu ideologii absolutnej, dogmatycznej i jedynie słusznej. Nie chodzi tylko o nazizm, ale także o wszelkie inne, lewicowe, prawicowe czy religijne doktryny, które nadal mają swoich wojujących zwolenników. Tak przecież rodzą się wszelkie formy terroru" - mówił Haneke o projekcie, z którego realizacją nosił się od dziesięciu lat i który pierwotnie miał być trzyodcinkowym serialem telewizyjnym dla austriackiej ORF. W „Białej wstążce” reżyser pokazuje, jak z dzieci wychowywanych w protestanckich, dbających o dyscyplinę i dobre maniery rodzinach niemieckich, wyłania się obojętne na zło, okrutne społeczeństwo. Młodzi bohaterowie to przecież przyszli obywatele państwa nazistowskiego. Film jest kolejną próbą odpowiedzi na pytanie o korzenie totalitaryzmu. Wskazuje, że nawet najwznioślejszy ideał może obrócić się w swoje przeciwieństwo i uświadamia, że warto przyjrzeć się strukturom społecznym, w których funkcja jest ważniejsza od imienia, a prawo nie podlega moralnej interpretacji. Przed premierą dzieła zapraszamy na dokument z cyklu „Był sobie film”, w którym unikatowe zdjęcia z planu obrazu nagrodzonego później m.in. Złotą Palmą w Cannes oraz dwoma nominacjami do Oscara®.
W ostatni czwartek lutego zapraszamy na spotkanie z jednym z najbardziej utalentowanych amerykańskich twórców filmowych, Jamesem Grayem. Tuż przed premierą jego najnowszego dzieła, dramatu „Imigrantka”, który do polskich kin wejdzie w kwietniu, zaprezentujemy thriller „Ślepy tor”. Obraz bywał porównywany do „Ojca chrzestnego”. Krytycy zauważyli analogie w podejściu do zmitologizowanego świata zorganizowanej przestępczości. Podobnie jak w „Ojcu chrzestnym”, w „Ślepym torze” kryminaliści nie są „czarnymi charakterami” i uosobieniem zła, lecz zwykłymi ludźmi, uwikłanymi w rodzinne związki, posiadającymi dobre intencje - choć działającymi często poza prawem. To ludzkie spojrzenie na mafię nabiera dodatkowego znaczenia w kontekście historii, która posłużyła za inspirację do napisania scenariusza. Gray oparł fabułę na prawdziwych wydarzeniach z dziejów własnej rodziny, a postać przywódcy mafijnego biznesu wuja Franka wzorowana jest na osobie ojca reżysera, niegdyś bohatera głośnej afery korupcyjnej.
O inspiracjach Graya i jemu podobnych, uzdolnionych współczesnych reżyserach, przed seansem „Ślepego toru” będzie można posłuchać w dokumencie „Marzyciele”.
Przejmujący, nagrodzony Oscarem® w kategorii "najlepszy film nieanglojęzyczny", moralitet w reżyserii Asghara Farhadiego - irańskiego filmowca, który zdobył międzynarodową sławę za swój poprzedni obraz, "Co wiesz o Elly?".
Emisja: czwartek, 6 lutegoFilm przedstawia ostatni wspólny poranek dwóch kobiet, które zdecydowały się na rozstanie. Ostatni ranek jaki spędzają razem to mieszanka rożnych uczuć: gniewu, smutku, żalu i radości.
Emisja: czwartek, 13 lutegoNagrodzony m.in. Złotą Palmą w Cannes, Złotym Globem za najlepszy film zagraniczny oraz nominowany do dwóch Oscarów® dramat austriackiego mistrza kina, Michaela Hanekego.
Emisja: czwartek, 20 lutegoKorupcja, zorganizowana przestępczość, zdrada, niebezpieczne rodzinne związki, bohater zaplątany w sytuację bez wyjścia oraz dwa tercety hollywoodzkich gwiazd różnych pokoleń - wszystko to spotyka się w nowojorskim thrillerze Jamesa Graya "Ślepy...
Emisja: czwartek, 27 lutego