Ale kino+
Cykl Bergman100
Ale kino+

KINO MÓWI

ALE KINO+ Z OBSESJĄ NA PUNKCIE DOBREGO KINA!
"MISTRZ" I "HANNAH ARENDT" W STYCZNIU
W CYKLU "KINO MÓWI: OBSESJE".

KINO MÓWI: OBSESJE

Czym jest artystyczny geniusz? Jak przywódcy sekt wpływają na ludzi? Czy Holocaust stał się obsesją historyków? Ale kino+, autorski kanał filmowy platformy nc+, rozpocznie Nowy Rok od dyskusji na temat obsesji, prezentując jej różne oblicza w pięciu filmach: "Kopia mistrza", "Mistrz", "Między światami", "Hannah Arendt" (po raz pierwszy w telewizji) i "Cisza". Premiery w czwartki od 1 do 29 stycznia o 20:10 w cyklu "KINO MÓWI: Obsesje". Przed każdym filmem rozmowa Błażeja Hrapkowicza z zaproszonymi do studia gośćmi.

Cykl rozpocznie "Kopia mistrza", film o pozytywnym, artystycznym wymiarze obsesji. Agnieszka Holland zaproponowała opowieść o epizodzie z życia Ludwika van Beethovena, ogarniętego pasją tworzenia IX Symfonii. Kompozytor, w rewelacyjnej interpretacji Eda Harrisa, to geniusz w najczystszej postaci – skupiony na dziele, zaniedbujący codzienne sprawy, impulsywny. Skąd płynie artystyczna inspiracja? Czy można zatracić się w akcie tworzenia? Co jest ważniejsze - struktura i forma czy "wewnętrzny głos"? Na pytania spróbują odpowiedzieć Błażej Hrapkowicz i jego goście – krytycy filmowi Anna Tatarska i Jan Topolski.

Premiera: czwartek, 1 stycznia, godz. 20:10

Nagrodzonego weneckim Srebrnym Lwem za reżyserię "Mistrza" Paula Thomasa Andersona można potraktować jako mroczny rewers filmu Agnieszki Holland. Bohaterem jest Freddie Quell (nominowany do Oscara® i Złotego Globu Joaquin Phoenix) - nieprzewidywalny, nieprzystosowany do rzeczywistości młody chłopak, borykający się z powojenną traumą, seksualnymi frustracjami i depresją. Obsesje prowadzą go w mroczne rejony destrukcji. Powrót do społeczeństwa obiecuje mu Dodd (również nominowany do Oscara i Złotego Globu Philip Seymour Hoffman) - charyzmatyczny przywódca wspólnoty religijnej. Ale czy to się uda? Przed filmem prowadzący i jego goście – pisarka, doktorantka SNS PAN Adriana Prodeus i krytyczka filmowa Karolina Pasternak – zastanowią się m.in. nad tym, czy da się kontrolować negatywne emocje i czy ideologia jest w stanie zaoferować pomoc lub zastąpić namiętności.

Premiera: czwartek, 8 stycznia, godz. 20:10

Czy można traktować żałobę jako obsesję na punkcie utraconej osoby? Odpowiedzi szuka John Camron Mitchell, reżyser filmu "Między światami" z nominowaną do Oscara Nicole Kidman. Bohaterami są Rebecca i Howie, którzy po tragicznej śmierci dziecka próbują uporać się z cierpieniem – każde na swój sposób. Howie pielęgnuje wszystko, co pozostało po synku, pomocy szuka w grupach wsparcia. Pogrążona w bólu Rebecca zamyka się w sobie, wypierając wspomnienia o dziecku. Niespodziewane ukojenie przynoszą jej spotkania z licealistą, pod którego samochód wpadł jej syn. Czy możliwe jest pocieszenie, które nie zmieni się w kolejną obsesję? Czy w przeżywaniu żałoby możliwe jest choć częściowe uzdrowienie? Zagadnienia te poruszą w rozmowie z gospodarzem programu dziennikarka i filmoznawczyni Anna Bielak oraz publicysta i pisarz Michał Zygmunt.

Premiera: czwartek, 15 stycznia, godz. 20:10

Tydzień później Ale kino+ pokaże po raz pierwszy w telewizji film "Hannah Arendt". Bohaterką jest XX-wieczna myślicielka Hannah Arendt (nominowana do Nagrody Europejskiej Akademii Filmowej Barbara Sukowa), która przyglądając się procesowi hitlerowskiego zbrodniarza, Adolfa Eichmanna, ukuła tezę o banalności zła. Przez środowisko została potępiona za przedstawienie Holocaustu jako zestawu twardych przekonań, przeciwko którym się zbuntowała. Pisząc książkę nie tylko obnażyła obsesję na punkcie demonizacji zła, ale również Holocaustu, który urósł do rangi ideologii. Przed filmem prowadzący i jego goście - doktorantka Katedry Judaistyki UJ Joanna Ostrowska i Dana Łukasińska, dramatopisarka, autorka m.in. słuchowiska "Hannah Arendt mnie nie kocha" – zastanowią się, czy rzeczywiście Holocaust stał się obsesją historyków i czy pasję poszukiwania prawdy można potraktować jako źródło twórczej obsesji.

Premiera: czwartek, 22 stycznia, godz. 20:10

Cykl zakończy niemiecki thriller kryminalny "Cisza" przedstawiający mroczną historię gwałtu i morderstwa dziewczynki oraz policjanta, próbującego schwytać zabójcę podczas wyniszczającego go śledztwa. Gdy po 23 latach dochodzi do podobnego zaginięcia, budzą się demony przeszłości. Reżyser przedstawia różne motywacje bohaterów: rozpacz rodziców, samotność detektywa oddanego sprawie, pedofila, który nie umie tłumić chorego pożądania. Czy niedomknięte śledztwo można porównać do traumy? Czy jest to wiecznie powracająca obsesja? Jak walczyć z destrukcyjnymi instynktami? Odpowiedzi poszukają seksuolożka Alicja Długołęcka i dziennikarka filmowa Małgorzata Sadowska w rozmowie z prowadzącym program Błażejem Hrapkowiczem.

Premiera: czwartek, 29 stycznia, godz. 20:10



Kopia mistrza

Kopia mistrza

Utalentowana studentka kompozycji Anna Holtz (Diane Kruger) trafia na staż do najwybitniejszego, ale i najbardziej nieprzewidywalnego artysty - Ludwiga van Beethovena (Ed Harris).

Emisja: czwartek, 1 stycznia.
playMistrz

Mistrz

"Mistrz" Paula Thomasa Andersona opowiada o spotkaniu wizjonera, który odkrył zagadkę istnienia i zagubionego człowieka, który mu uwierzył.

Emisja: czwartek, 8 stycznia.
playMiędzy światami

Między światami

Rebecca (Nicole Kidman) i Howie (Aaron Eckhart) Corbettowie są typowym małżeństwem z amerykańskiego przedmieścia. Wiodą wygodne i szczęśliwe życie do czasu, gdy ginie ich czteroletni synek Danny (Phoenix List).

Emisja: czwartek, 15 stycznia.
playHannah Arendt

Hannah Arendt

Czy można obsesyjnie dążyć nie tylko do sprawiedliwości, ale również do zdefiniowania człowieka i zła, które nim kieruje? Rewelacyjna Barbara Sukowa jako filozofka i myślicielka Hannah Arendt, która relacjonując proces Eichmanna, ukuła słynną tezę o...

Emisja: czwartek, 22 stycznia.
Cisza

Cisza

Mroczna historia morderstwa dziewczynki i policjanta, próbującego schwytać zabójcę podczas trwającego 23 lata wyniszczającego śledztwa. Czy zaginięcie kolejnej dziewczynki może wiązać się ze sprawą sprzed lat i obudzić demony przeszłości? Na...

Emisja: czwartek, 29 stycznia.

KINO MÓWI - PROGRAMY



KINO MÓWI - ARCHIWUM

Kino Mówi: Alegoria. Filmy o wielu znaczeniach w cyklu Ale kino+
„High-Rise”, „Neon Demon” i „Zombie express” w majowym cyklu „Kino Mówi: Legenda”
Kino Mówi: Norma
Kino Mówi: Opętanie w marcu
Kino Mówi: Uciekinierzy
KINO MÓWI: WOJOWNICZKI
KINO MÓWI: NADZIEJA
KINO MÓWI: ZAGUBIENI
KINO MÓWI: DUMA
KINO MÓWI: STAROŚĆ
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W SIERPNIU
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W LIPCU
KINO MÓWI: DYLEMATY
KINO MÓWI: TWÓRCY
KINO MÓWI: SAMOTNOŚĆ
KINO MÓWI: ROMANS
KINO MÓWI: SPOŁECZEŃSTWO
KINO MÓWI: KŁAMSTWO
KINO MÓWI: ILUZJE
KINO MÓWI: MŁODZI
KINO MÓWI: HORROR
KINO MÓWI: POLITYKA
KINO MÓWI: NAMIĘTNOŚCI
KINO MÓWI: NOWE HORYZONTY
KINO MÓWI: WOJOWNICY
KINO MÓWI: ŚWIAT W CANNES
KINO MÓWI: ROMANS Z SZEKSPIREM
KINO MÓWI: PRAWO I PORZĄDEK
KINO MÓWI: OSCAR
KINO MÓWI: TABU
KINO MÓWI: NIEWINNI
KINO MÓWI: ZEMSTA
KINO MÓWI: OFIARY WOJNY
KINO MÓWI: SERIALE
KINO MÓWI: HISTORIA
KINO MÓWI: LIPIEC
KINO MÓWI: NIEDOJRZALI
KINO MÓWI: DZIECI
KINO MÓWI: RODZICE
KINO MÓWI: SUPERMENKI
KINO MÓWI: OPERATORZY
KINO MÓWI: OBSESJE
KINO MÓWI: REBELIANCI
KINO MÓWI: MISTRZOWIE
KINO MÓWI: KOBIETA
KINO MÓWI: CZYTAMY
Kino Mowi: Izrael
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: MIŁOŚĆ I POLITYKA
KINO MÓWI: Kobiety Oscara
KINO MÓWI: BERLINALE
KINO MÓWI: AUTOR W STYCZNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: AUTOR W GRUDNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: KUSZENIE
KINO MÓWI: NIEMORALNI
KINO MÓWI: E-MŁODOŚĆ
KINO MÓWI: AZJA
KINO MÓWI W LIPCU
KINO MÓWI: PRZEMOC
KINO MÓWI: INTYMNOŚĆ
KINO MÓWI: OBLICZA WOJNY
KINO MÓWI: MIASTA
KINO MÓWI W LUTYM
KINO MÓWI: KOMIKS
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: SZTUKA KOCHANIA
KINO MÓWI: EUROPA
KINO MÓWI W SIERPNIU
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI W CZERWCU
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: AKTOR
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: KLASA ŚREDNIA
KINO MÓWI: AUTOR
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: ONI
KINO MÓWI: IV WŁADZA
KINO MÓWI: CZYTAJ!
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI: KONFLIKTY
KINO MÓWI: GENDER
KINO MÓWI: INNY ŚWIAT
KINO MÓWI: KUBRICK 2011
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: SYSTEMY
KINO MÓWI: POD PRESJĄ
KINO MÓWI: 9 dolarów 99 centów
KINO MÓWI: Dzieci Quentina Tarantino
KINO MÓWI: TYLKO INSTYNKT
KINO MÓWI: The Company
KINO MÓWI: Palindromy
KINO MÓWI: Czeski sen
KINO MÓWI: MARTWA NATURA
KINO MÓWI: LALKI