Ale kino+
CYKL OBCY - W PONIEDZIAŁKI
Ale kino+

KINO MÓWI

Kino Mówi: Scenariusz

Kino Mówi: Scenariusz

Scenariusz jest jednym z najbardziej determinujących składników dzieła filmowego. W lutym Ale kino+ zaprasza widzów do rozważań nad jego faktyczną rolą w procesie powstawania kinowego obrazu. W cyklu "Kino Mówi: Scenariusz" na antenie: "Zwyczajna dziewczyna" ("Their Finest") w reżyserii znawczyni kobiecych dusz Lone Scherfig, "Egzamin" ("Bacalaureat"), czyli nagrodzony na festiwalu w Cannes za najlepszą reżyserię dramat Cristiana Mungiu, nominowana do Oscara® animacja "Czerwony żółw" ("La tortue rouge") słynnego Studio Ghibli oraz brawurowy debiut Williama Oldroyda "Lady M.". Filmy z cyklu "Kino Mówi: Scenariusz" w czwartki od 7 do 28 lutego, o godz. 20:10 w Ale kino+.

Zwyczajna dziewczyna

Antenowy cykl w Ale kino+ rozpocznie "Zwyczajna dziewczyna" ("Their Finest") w reżyserii Lone Scherfig, nagrodzonej Srebrnym Niedźwiedziem twórczyni takich poruszających obrazów jak "Była sobie dziewczyna" z Carey Mulligan czy "Jeden dzień" z Anne Hathaway. Tym razem Scherfig, mistrzyni ukazywania złożoności kobiecej natury, przenosi widzów do wczesnych lat 40., gdzie początkująca scenarzystka musi walczyć o pozycję w zdominowanej przez mężczyzn branży filmowej.

Autotematyzm i związany z nim humor to obok aktorskich popisów na drugim planie największy walor tej dobrze opowiedzianej feministycznej historii. "Film to życie bez nudnych fragmentów" - słyszy Catrin od swojego przełożonego. Tak właśnie najkrócej można by opisać "zwyczajną dziewczynę".

Jakub Armata, Aktivist!

Londyn, lata 40. Po serii niemieckich nalotów na Wielką Brytanię Brytyjczycy podupadają na duchu. Otuchy obywatelom dodają chwile spędzane w kinach. Z potęgi filmowego medium i jego propagandowego potencjału doskonale zdaje sobie sprawę brytyjskie Ministerstwo Informacji. Ministerialni decydenci zatrudniają energiczną i ambitną Catrin Cole (Gemma Arterton), której powierzają zadanie wprowadzenia do filmowych produkcji bohaterek, z którymi mogłyby utożsamiać się znoszące trudy wojny Brytyjki. Wkrótce Catrin przekonuje się, że na szacunek współpracowników do siebie i swojej pracy będzie musiała ciężko zapracować

Premiera: czwartek, 7 lutego, godz. 20:10

Zwyczajna dziewczyna

Zwyczajna dziewczyna

Catrin jest początkującą scenarzystką i właśnie zdobyła swoją wymarzoną posadę.

Emisja: czwartek, 7 lutego.

Egzamin

Kolejną propozycją będzie "Egzamin" ("Bacalaureat") jednego z najbardziej cenionych europejskich reżyserów, laureata Złotej Palmy, Cristiana Mungiu. Za to dzieło twórca został również doceniony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, gdzie otrzymał nagrodę za najlepszą reżyserię. W filmie Mungiu umiejętnie odmalował przenikliwy obraz współczesnego człowieka rozdartego między wyznawanymi wartościami a coraz dalej idącymi kompromisami.

Mungiu do osiągnięcia maksymalnego efektu wykorzystuje minimum środków. Nie nadużywa montażu czy niediagenetycznej muzyki do budowania dramaturgii. Wystarcza mu statycznie postawiona kamera. I nie można oderwać wzroku od ekranu. To pierwszy od dłuższego czasu film, w trakcie którego ani razu nie spojrzałem na tarczę zegarka.

Maciej Niedźwiedzki, Film.org.pl

Romeo Aldea (Adrian Titieni) od lat żyje w małżeństwie, w którym nie ma miłości. Z uwagi na dobro dziecka odsuwa od siebie decyzję o rozwodzie, jednocześnie utrzymując potajemne kontakty z uchyliłby nieba. Próbuje stworzyć jej jak najlepsze warunki do startu w dorosłe życie i marzy o tym, by celująco zdała maturę, a potem wyjechała na studia do Wielkiej Brytanii. Dziewczyna na krótko przed egzaminami zostaje napadnięta. Zrozpaczony ojciec nie zamierza się jednak poddać i zrezygnować z marzeń. Kłamstwa, hipokryzja i konieczność kompromisów uruchamiają lawinę wydarzeń, które wystawią mężczyznę i jego bliskich na próbę.

Premiera: czwartek, 14 lutego, godz. 20:10

Egzamin

Egzamin

"Egzamin" to nagrodzony za najlepszą reżyserię w Cannes najnowszy film laureata Złotej Palmy za "4 miesiące, 3 tygodnie, 2 dni", Cristian Mungiu. Przenikliwy obraz współczesnego człowieka rozdartego między wyznawanymi wartościami, a coraz dalej...

Emisja: czwartek, 14 lutego.

Czerwony żółw

Tydzień później widzowie zobaczą nominowaną do Oscara® animację "Czerwony żółw" ("La tortue rouge"). Za produkcję filmu odpowiada legendarne japońskie Studio Ghibli ("Spirited Away: W krainie Bogów"), które od połowy lat 80. nieprzerwanie zachwyca swym nowatorstwem miłośników kreskówek. Tym razem twórcy zadają pytanie o to, czym w rzeczywistości jest dla współczesnego człowieka wolność.

Czerwony żółw to fascynująca przygoda. To spotkanie z czymś bliskim, a zarazem bardzo odległym. To poetyckie kino pełne symboli i niedopowiedzeń. To także metafora ludzkiego życia. W pierwszej kolejności jest to przede wszystkim znakomity film, który na długo pozostaje z widzem i zmusza go do kolejnego z nim kontaktu. Połączenie japońskiego i europejskiego ducha dało kinu kolejną wybitną animację.

Sylwester Swadowski, NaEkranie.pl

"Czerwony żółw" to baśń dla dorosłych, uniwersalna i poetycka opowieść o cyklach natury i biegu życia. Film skupia się na losach rozbitka, który podczas sztormu ratuje się na tropikalnej wyspie. Początkowo to odludne miejsce jawi mu się jako więzienie, z którego próbuje za wszelką cenę uciec. Jednak jego nastawienie zaczyna się zmieniać, kiedy odkrywa tajemnice wyspy.

Premiera: czwartek, 21 lutego, godz. 20:10

Czerwony żółw

Czerwony żółw

Film nominowany do Oscara® 2017 w kategorii najlepszy film animowany. Za produkcję odpowiada legendarne japońskie Studio Ghibli ("Spirited Away: W krainie Bogów").

Emisja: czwartek, 21 lutego.

Lady M

Cykl zamknie nagrodzony na MFF w Salonikach i San Sebastián film debiutującego Williama Oldroyda, "Lady M." ("Lady Macbeth"). W roli tytułowej wystąpiła Florence Pugh, która w 2018 roku była nominowana do nagrody BAFTA w kategorii Największa aktorska nadzieja kina. Jej bohaterka, Katherine, dusi się w sztywnym gorsecie kulturowych konwenansów. Pragnie udowodnić, że nie jest jedynie piękną ozdobą.

William Oldroyd to imię i nazwisko, które należy zapamiętać. "Lady M.", będąca pełnometrażowym debiutem urodzonego w Londynie reżysera, to kino pełne niepokoju oraz niejednoznaczności. W przypadku tytułowej bohaterki trudno ferować łatwe wyroki. Tutaj – cytując klasyka – nic nie jest proste, a nawet wręcz przeciwnie.

Krzysztof Połaski, Telemagazyn

Katherine (Florence Pugh), to młoda dziewczyna, która zostaje wydana za mąż za znacznie starszego, bogatego Alexandra (Paul Hilton). Mąż jednak nie jest specjalnie zainteresowany żoną i nie spędza z nią dużo czasu, a dodatkowo traktuje ją przedmiotowo - zresztą jak wszyscy mężczyźni w jej otoczeniu. Kiedy więc poznaje pewnego siebie, bezczelnego i seksownego stajennego Sebastiana (Cosmo Jarvis), daje się porwać głębokim emocjom i pragnieniom. Zaczyna na przekór wszystkiemu sięgać po to, czego chce, nawet przekraczając granice moralności....

Premiera: czwartek, 28 lutego, godz. 20:10

Lady M.

Lady M.

Nagrodzony na MFF w Salonikach i San Sebastián film debiutującego Williama Oldroyda to zmysłowa i intrygująca historia Katherine (Florence Pugh).

Emisja: sobota, 27 kwietnia, godz. 22:10.

KINO MÓWI - PROGRAMY



KINO MÓWI - ARCHIWUM

KINO MÓWI: PO OSCARACH®
Kino Mówi: Scenariusz
KINO MÓWI: BEZ WYJŚCIA
Kino Mówi: Forma
Kino Mówi: Trauma
Kino Mówi: Ekonomia
Kino Mówi: Wyparcie
KINO MÓWI: NIEZNISZCZALNE
KINO MÓWI: W RODZINIE
KINO MÓWI: ALEGORIA
KINO MÓWI: LEGENDA
Kino Mówi: Norma
Kino Mówi: Opętanie w marcu
Kino Mówi: Uciekinierzy
KINO MÓWI: WOJOWNICZKI
KINO MÓWI: NADZIEJA
KINO MÓWI: ZAGUBIENI
KINO MÓWI: DUMA
KINO MÓWI: STAROŚĆ
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W SIERPNIU
KINO MÓWI: FESTIWAL FILMOWY PRZEZ CAŁY ROK W LIPCU
KINO MÓWI: DYLEMATY
KINO MÓWI: TWÓRCY
KINO MÓWI: SAMOTNOŚĆ
KINO MÓWI: ROMANS
KINO MÓWI: SPOŁECZEŃSTWO
KINO MÓWI: KŁAMSTWO
KINO MÓWI: ILUZJE
KINO MÓWI: MŁODZI
KINO MÓWI: HORROR
KINO MÓWI: POLITYKA
KINO MÓWI: NAMIĘTNOŚCI
KINO MÓWI: NOWE HORYZONTY
KINO MÓWI: WOJOWNICY
KINO MÓWI: ŚWIAT W CANNES
KINO MÓWI: ROMANS Z SZEKSPIREM
KINO MÓWI: PRAWO I PORZĄDEK
KINO MÓWI: OSCAR
KINO MÓWI: TABU
KINO MÓWI: NIEWINNI
KINO MÓWI: ZEMSTA
KINO MÓWI: OFIARY WOJNY
KINO MÓWI: SERIALE
KINO MÓWI: HISTORIA
KINO MÓWI: LIPIEC
KINO MÓWI: NIEDOJRZALI
KINO MÓWI: DZIECI
KINO MÓWI: RODZICE
KINO MÓWI: SUPERMENKI
KINO MÓWI: OPERATORZY
KINO MÓWI: OBSESJE
KINO MÓWI: REBELIANCI
KINO MÓWI: MISTRZOWIE
KINO MÓWI: KOBIETA
KINO MÓWI: CZYTAMY
Kino Mowi: Izrael
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: MIŁOŚĆ I POLITYKA
KINO MÓWI: Kobiety Oscara
KINO MÓWI: BERLINALE
KINO MÓWI: AUTOR W STYCZNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: AUTOR W GRUDNIU W ALE KINO+
KINO MÓWI: KUSZENIE
KINO MÓWI: NIEMORALNI
KINO MÓWI: E-MŁODOŚĆ
KINO MÓWI: AZJA
KINO MÓWI W LIPCU
KINO MÓWI: PRZEMOC
KINO MÓWI: INTYMNOŚĆ
KINO MÓWI: OBLICZA WOJNY
KINO MÓWI: MIASTA
KINO MÓWI W LUTYM
KINO MÓWI: KOMIKS
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: SZTUKA KOCHANIA
KINO MÓWI: EUROPA
KINO MÓWI W SIERPNIU
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI W CZERWCU
KINO MÓWI: CANNES
KINO MÓWI: AKTOR
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: KLASA ŚREDNIA
KINO MÓWI: AUTOR
KINO MÓWI: FILMY ŚWIATA
KINO MÓWI: ONI
KINO MÓWI: IV WŁADZA
KINO MÓWI: CZYTAJ!
KINO MÓWI: LGBT
KINO MÓWI: KONFLIKTY
KINO MÓWI: GENDER
KINO MÓWI: INNY ŚWIAT
KINO MÓWI: KUBRICK 2011
KINO MÓWI: KOCHAM
KINO MÓWI: SYSTEMY
KINO MÓWI: POD PRESJĄ
KINO MÓWI: 9 dolarów 99 centów
KINO MÓWI: Dzieci Quentina Tarantino
KINO MÓWI: TYLKO INSTYNKT
KINO MÓWI: The Company
KINO MÓWI: Palindromy
KINO MÓWI: Czeski sen
KINO MÓWI: MARTWA NATURA
KINO MÓWI: LALKI