Ale kino+
PLATFORMA 45
Film. 20 PALCÓW

20 PALCÓW

20 Fingers
dramat obyczajowy, Iran, 2004, 72 min.
reżyseria: Mania Akbari
obsada: Bijan Daneshmand, Mania Akbari
Premiera w Ale kino+: 11.05.2006 r.
4.32
343
108 głosy | 400 miejsce w rankingu

Zakazany w Iranie debiutancki film młodej feministki, aktorki Kiarostamiego, która w swoim obrazie dotyka problemu kobiecości i męskości w tradycyjnej kulturze Wschodu.

Irańska reżyserka, scenarzystka i aktorka MANIA AKBARI swoje imię otrzymała po... Marii Skłodowskiej-Curie, która w domu rodziców Akbari - profesora fizyki i profesorki chemii - była jednym z największych autorytetów naukowych. Mania zresztą - według planów ojca - również miała robić karierę w naukach ścisłych, ale dość wcześnie okazało się, że jest uzdolniona humanistycznie: pierwszą powieść napisała w wieku czternastu lat. Później zafascynowało ją malarstwo, które - wbrew oficjalnym zakazom - studiowała podczas wojny irańsko-irackiej, a w 2000 roku Akbari zainteresowała się filmem. Zaczynała jako operatorka i asystentka reżysera, ale uwagę zwróciła na siebie dopiero główną rolą w pokazywanym w Cannes obrazie "Dziesięć" (2002) Abbasa Kiarostamiego. Prywatnie Akbari, rozwódka samotnie wychowująca syna (zagrał wraz z nią w "Dziesięć"), znana jest z łamania obyczajowych tabu, którymi związane są irańskie kobiety. Wbrew tradycji intensywnie się uczy, sama utrzymuje i głośno wyraża kontrowersyjne dla tradycyjnej kultury poglądy. Podobnie zresztą jak główna bohaterka jej debiutanckiego filmu "20 palców", w którą Akbari również się wcieliła.

"20 palców" to opowiedziana w siedmiu ujęciach historia męża i żony pokazana przez reżyserkę poprzez banalne sytuacje, takie jak wspólna jazda przez miasto czy obiad w restauracji. Pozornie błahe dialogi między rezolutną, zmęczoną rolą irańskiej żony kobietą a mężczyzną, który wygląda jak Europejczyk, ale myśli w sposób patriarchalny i zgodny z tradycyjną kulturą islamu, zazwyczaj kończą się kłótniami. Męża zaskakują śmiałe poglądy żony, która nie boi się głośno mówić o zdradach, aborcji i seksie. Żona w pociągowym przedziale krzyczy: "nienawidzę być kobietą", zezłoszczona zsiada z motoru męża, ale zaraz potem potulnie wraca, bo nie umie do końca wyjść z roli, do jakiej od dziecka była przygotowywana. Małżeńskie więzy okazują się fikcją, a małżonkowie - dwojgiem ludzi, których nic prawie ze sobą nie łączy: nawet zastraszona, kilkuletnia córka.

Akbari nie upiększa swoich bohaterów, rezygnuje z muzyki i malowniczych kadrów, a plenery sprowadza do minimum. Obserwuje rozmowy oraz kłótnie mężczyzny i kobiety (podczas sceny miłosnej widzimy tylko ciemny ekran), ale nie wchodzi w ich domowe życie czy intymne, rodzinne sytuacje. Pozostawia - jak jej mistrz Kiarostami - wiele "pustych" miejsc, które widz musi sam wypełnić. W ten sposób, pokazując problem współczesnej irańskiej rodziny, reżyserka dotyka spraw uniwersalnych - wolności, miłości, seksualności czy odpowiedzialności. Przesłanie filmu nie spodobało się jednak irańskim władzom - "20 palców" zostało zakazane przez państwową cenzurę, za to zyskało uznanie międzynarodowej krytyki: film otrzymał główną nagrodę na Bahamas International Film Festiwal oraz nagrodę Digital Cinema Award na festiwalu w Wenecji, gdzie miał swoją światową premierę. Obraz Akbari pokazywany był również w konkursie festiwalu Era Nowe Horyzonty w Cieszynie w 2005 roku, gdzie spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem zarówno krytyków, jak i publiczności.




SERIALE

Platforma 45

Jedna ekipa i jeden zabójca. Na dwa dni przed Bożym Narodzeniem, Andrea...


Detektyw Staffe. Mroczne zbrodnie

Detektyw Will Wagstaffe próbuje rozwikłać sprawę brutalnych morderstw. Ktoś...


Co kryje prawda

Serial powstały z inicjatywy Leifa GW Perssona, najbardziej rozpoznawalnego...


Grzechy przeszłości

Historia trzech sióstr, opiekujących się ukochanym ojcem w walijskim serialu kryminalnym.