Ale kino+
alekino+
Film. ABERDEEN

ABERDEEN


dramat obyczajowy, Wlk. Brytania/Norwegia/Szwecja, 2000, 105 min.
reżyseria: Hans Petter Moland
obsada: Charlotte Rampling, Jean Anderson, Lena Headey, Stellan Skarsgard
Premiera w Ale kino+: 1.04.2005 r.
5.00
343
5 głosy | 94 miejsce w rankingu

Wysmakowana formalnie opowieść o niecodziennej podróży córki i ojca-alkoholika ze Stellanem Skarsgardem, pamiętnym Janem z "Przełamując fale" w roli głównej.

Kaisa (Lena Headey) to atrakcyjna, młoda prawniczka, która właśnie otrzymała awans w świetnej, londyńskiej kancelarii prawniczej. Zajęta karierą, w której nie brak zresztą upokorzeń (współpracownicy nie szczędzą jej seksistowskich żartów), nie utrzymuje kontaktów z rodzicami, którzy rozwiedli się, gdy była dzieckiem. Niespodziewanie jednak do Kaisy dzwoni jej mieszkająca w Aberdeen matka Helen (Charlotte Rampling) i prosi, by sprowadziła do niej z Norwegii ojca alkoholika, który w Aberdeen mógłby poddać się leczeniu. Kaisa zgadza się, choć niechętnie i udaje się do Norwegii (tam spędziła dzieciństwo) na poszukiwania ojca (Stellan Skarsgard). Znajduje go w pierwszym barze, do którego zagląda - pakuje jego rzeczy, dzwoni do matki i wtedy dowiaduje się, że Helen jest śmiertelnie chora: umiera na raka.

Film HANSA PETTERA MOLANDA to po części kino drogi - długa podróż Kaisy i jej ojca okazuje się dla obojga czasem traumatycznym, ale potrzebnym: kłócą się ze sobą, nie szczędzą sobie ostrych słów, ale po raz pierwszy mają też szansę, by się poznać i naprawdę zaakceptować. Ale "Aberdeen" nie jest typowym kinem psychologicznym. Zamiast oczekiwanych introspekcji reżyser pokazuje świat, którym rządzą odruchy - wszystko jedno, czy chodzi o wyuczoną nieuprzejmość (obsługa lotniska), gest sięgania po butelkę (ojciec) czy też zaciąganie się kolejną dawką kokainy (Kaisa).

Opowieść o ludziach, którzy chorują na nieufność, boją się uczuć i w katastroficzny wręcz sposób sięgają dna, bo tylko wtedy mogą się odbić i zacząć żyć naprawdę, ubrana jest w "Aberdeen" w niezwykle wypieszczoną formę. Realizm scen i złowieszcza cisza, dramatyczny, choć mało wyszukany motyw autora muzyki Zbigniewa Preisnera, przede wszystkim jednak zdjęcia - idealnie dopracowane, operujące grą światła i kolorów, a jednocześnie zimne, podkreślające emocjonalny chłód bohaterów (autor zdjęć Philips Ogaard otrzymał za "Aberdeen" Brązową Żabę na festiwalu Camerimage w roku 2000).

Jeśli forma filmu Molanda przypomina chwilami sprawnie zrealizowany teledysk, to kontrapunktem są dla niego prawdziwe do bólu postaci głównych bohaterów. Rzadko zdarza się w kinie uchwycić ten rodzaj wiarygodności, jaki prezentują na ekranie Lena Headey w roli Kaisy, Charlotte Rampling jako Helen oraz Stellan Skarsgard jako ojciec-alkoholik, nominowany za tę rolę do Europejskiej Nagrody Filmowej. Skarsgard, pamiętny Jan z "Przełamując fale" Larsa von Triera, specjalnie dla "Aberdeen" zrezygnował zresztą z roli Jaffa w "Tańcząc w ciemnościach". Mimo że zdjęcia do obu filmów odbywały się w tym samym czasie, Skarsgard znalazł jednak czas, by udać się na plan "Tańcząc w ciemnościach" i zagrać epizodyczną rolę lekarza. "Od Larsa przyjmę wszystko, nawet ochłap, byle tylko móc z nim pracować" - tłumaczył w jednym z wywiadów i dotrzymał słowa: w "Dogville" z roku 2003 znów wystąpił w niewielkiej roli Chucka.




SERIALE

Granica zbrodni

Najnowsza produkcja twórców zamówionego przez Netflixa niemieckiego serialu "Dark". Akcja serialowego thrillera rozgrywa się w Alpach, gdzie dochodzi do rytualnych morderstw...


KRUK. Szepty słychać po zmroku

"KRUK. Szepty słychać po zmroku" to najnowsze dzieło nagrodzonego PNF Orły reżysera Macieja Pieprzycy. Serialowy thriller zabierze widzów na Podlasie, gdzie nie tylko natura jest surowa, ostra i nieprzewidywalna...


Zbrodnia w White House Farm

Kto zamordował Bamberów? Oparta na faktach historia, w której z pedantyczną dokładnością analizuje się kulisy zbrodni...