Ale kino+
PLATFORMA 45
Film. AGUIRRE, GNIEW BOŻY

AGUIRRE, GNIEW BOŻY

Aguirre, der Zorn Gottes
dramat, Niemcy, 1972, 89 min.
reżyseria: Werner Herzog
obsada: Cecilia Rivera, Del Negro, Helena Rojo, Klaus Kinski
Premiera w Ale kino+: 7.12.2003 r.
5.00
343
5 głosy | 178 miejsce w rankingu

"Aguirre, gniew boży" to wczesne arcydzieło Wernera Herzoga - a zdaniem wielu krytyków także najwybitniejszy obraz w dorobku niemieckiego reżysera. Kręcąc "Aguirre..." trzydziestoletni Herzog debiut miał już dawno za sobą, ale dopiero w tym filmie rozwinął w pełni wizjonerski, niemal obsesyjny styl, który miał się stać znakiem firmowym jego kina.

"Aguirre, gniew boży" to opowieść o bandzie hiszpańskich konkwistadorów, którzy pod koniec XVI wieku poszukują w amazońskiej dżungli legendarnego "złotego miasta" - El Dorado. Goniąc za mirażem bogactwa, chciwi i bezwzględni Europejczycy zapuszczają się coraz głębiej w niezbadane rejony puszczy, gdzie czekają na nich zatrute strzały Indian, choroby, szaleństwo i śmierć. Na przywódcę wyprawy wyrasta najbardziej okrutny z konkwistadorów, opętany manią wielkości Aguirre (Klaus Kinski). Obłąkany wódz nigdy nie zrezygnuje z dążenia do nieistniejącego celu - nawet wówczas, gdy pod jego komendą zostaną już tylko umarli.

Historia powstawania "Aguirre, gniew boży" jest jedną z wielkich legend współczesnego kina. Tak jak w wypadku wszystkich swoich wczesnych filmów, Herzog dysponował minimalnym budżetem, a zdjęcia kręcił na kamerze, którą osobiście ukradł ze szkoły filmowej. Mimo braku środków, reżyser wywiózł swoją ekipę w ostępy peruwiańskiej dżungli. Filmowców nękały tam choroby, wypadki, a w końcu także głód. Podobno doszło do tego, że kiedy odtwarzający postać Aguirre Klaus Kinski chciał uciec z planu, Herzog zmusił go do dalszej pracy za pomocą rewolweru (Kinski w swoich pamiętnikach przedstawia jednak inną wersję tej anegdoty: twierdzi, że Herzog groził samobójstwem. Aktor utrzymuje też, że kiedy cała ekipa głodowała, przyłapał reżysera, który w zaroślach opychał się sekretnym zapasem konserwowej szynki). Finałem południowoamerykańskiej epopei Herzoga było zaginięcie wszystkich nakręconych w dżungli materiałów. Przez parę tygodni wyglądało na to, że film przepadł i cały wysiłek poszedł na marne. Kiedy Herzog bliski już był załamania nerwowego, negatywy odnalazły się na lotnisku w Limie, gdzie zawieruszyły się w skutek niechlujstwa peruwiańskich urzędników celnych.

Podczas zdjęć Herzog wydawał się współpracownikom szaleńcem, podobnym do bohatera opowieści, Aguirre. Kiedy jednak film trafił na ekrany, okazało się, że reżyser dobrze wiedział, co robi. Sugestywna osobowość Klausa Kinskiego, hipnotyczna muzyka grupy Popol Vuh (z którą Herzog miał współpracować w przyszłości jeszcze wielokrotnie), obsypane deszczem nagród zdjęcia Thomasa Maucha i wreszcie intuicyjna, niemal natchniona reżyseria WERNERA HERZOGA złożyły się na spektakl o porażającej sile oddziaływania, dzieło wybitne - jeden z tych filmów, które na zawsze pozostają w historii kina.




SERIALE

Platforma 45

Jedna ekipa i jeden zabójca. Na dwa dni przed Bożym Narodzeniem, Andrea...


Detektyw Staffe. Mroczne zbrodnie

Detektyw Will Wagstaffe próbuje rozwikłać sprawę brutalnych morderstw. Ktoś...


Co kryje prawda

Serial powstały z inicjatywy Leifa GW Perssona, najbardziej rozpoznawalnego...


Grzechy przeszłości

Historia trzech sióstr, opiekujących się ukochanym ojcem w walijskim serialu kryminalnym.