Ale kino+
alekino+
Film. ANGIELKA I KSIĄŻĘ

ANGIELKA I KSIĄŻĘ

L'Anglaise et le duc / Lady and the Duke
dramat, Francja, 2001, 129 min.
reżyseria: Eric Rohmer
obsada: Alain Libolt, Charlotte Very, Charlotte Véry, Charlotte Véry, Jean-Claude Dreyfus, Lucy Russell
Premiera w Ale kino+: 6.07.2007 r.
4.00
343
4 głosy | 435 miejsce w rankingu

Film, który podzielił Francuzów. Obraz rewolucji francuskiej według Erica Rohmera, jednego z najwybitniejszych żyjących reżyserów.

Grace Elliott (Lucy Russell), rozwiedziona angielska arystokratka, od kilku lat mieszka w Paryżu. Jest rok 1790, a Francją coraz silniej targają nastroje rewolucyjne. Grace przyjaźni się ze swoim byłym kochankiem, księciem Filipem Orleańskim (Jean-Claude Dreyfus), bratem Ludwika XVI. Filip sam marzy o koronie, ale jednocześnie nie ukrywa swoich antyabsolutystycznych poglądów, czym zjednuje sobie zwolenników rewolucji. Grace jest natomiast zagorzałą wyznawczynią rojalizmu, co nie przeszkadza jej utrzymywać zażyłe kontakty z Filipem. Kiedy jednak 10 sierpnia 1792 roku pałac Tuileries zostaje zdobyty przez rewolucjonistów, a Ludwik XVI aresztowany, Grace ucieka. Wraca na prośbę swojej przyjaciółki, aby pomóc rannemu markizowi Champcenetz (Léonard Cobiant). Ponownie korzysta z pomocy Filipa. Kiedy jednak niewiele później książę, mimo jej kategorycznych protestów, głosuje za ścięciem Ludwika XVI, Angielka zrywa z nim kontakty. Nie na długo. Przerażona dziejowym zamętem, który ogarnia stopniowo całą Francję Grace postanawia powrócić do Anglii. Aby zdobyć paszport znów prosi o pomoc Filipa. Tym razem jednak przekona się, że łaska rewolucyjnych przywódców jest jedną z najmniej pewnych rzeczy na świecie.

Pomysł na zrealizowanie "Angielki i księcia" podsunęły ERICOWI ROHMEROWI fragmenty dzienników prawdziwej Grace Elliott, opublikowane z okazji dwusetnej rocznicy wybuchu rewolucji francuskiej. W całości "Dziennik mojego życia podczas rewolucji francuskiej" pióra szkockiej arystokratki Rohmer poznał w oryginale, ponieważ jego francuskie tłumaczenie, opatrzone zresztą wstępem reżysera, ukazało się dopiero wraz z premierą filmu. "Angielka i książę" to trzeci, po "Markizie O" (1976) i "Percevalu z Galii" (1979), historyczny film Rohmera. Genialny moralista, wyznawca kina dialogu, ironiczny komentator współczesności po tematy historyczne sięga po zakończeniu cyklu współczesnych przypowieści, aby z jednej strony pokazać kulturową ciągłość, z drugiej zaś udowodnić, że dokonywany przez niego opis współczesności jest w gruncie rzeczy demaskowaniem mechanizmów towarzyszących człowiekowi od wieków. W "Angielce i księciu" Rohmer, aby podkreślić umowność historycznego dystansu, zdecydował się nawet na zastosowanie oryginalnej scenografii. U malarza Jeana-Baptiste'a Marota zamówił tło scenograficzne przedstawiające ówczesny Paryż tak, jak go odtwarzano na obrazach z epoki i XVIII-wiecznych mapach, a następnie przy pomocy komputerów wkopiował w tę malarską scenografię aktorów sfilmowanych wcześniej na neutralnym tle.

Premiera filmu wywołała wrzenie wśród Francuzów. Nie wszystkim spodobała się wizja rewolucji pokazana oczami kogoś obcego, ale obalająca też niektóre francuskie mity. Choć film pominięto podczas rozdania Cezarów, słynny "Les Cahiers du cinéma" okrzyknął go jednym z dziesięciu najlepszych obrazów 2001 roku.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...