Ale kino+
alekino+
Film. AZJATYCKA ODYSEJA FILMOWA: JAPONIA. WSPÓŁCZESNOŚĆ SPOTYKA TRADYCJĘ

AZJATYCKA ODYSEJA FILMOWA: JAPONIA. WSPÓŁCZESNOŚĆ SPOTYKA TRADYCJĘ

Asian Cinema Odyssey: Japan
film dokumentalny, Korea Południowa, 51 min.

Premiera w Ale kino+: 10.06.2007 r.
343

Unikatowy, 12-odcinkowy cykl dokumentalny o przeszłości i teraźniejszości kinematografii Azji. Bez wątpienia jedna z najciekawszych i najbardziej różnorodnych sztuk filmowych na świecie, jest zarazem mocną alternatywa dla pełnych uproszczeń i schematów produkcji hollywoodzkich. Podróż po azjatyckiej kinematografii kontynuuje odcinek poświęcony kinu Japonii, ojczyźnie Kurosawy - mistrza kina samurajskiego, Kitano - poety obrazu i awangardowego, cyber-punkowego Tsukamoto.

Z początku kino w Japonii rozpowszechniało się jako wariant popularnego rodzimego teatru z prowadzącym seanse benshim w roli lektora. Odrębność filmu zaczęto dostrzegać około roku 1915, kiedy kino japońskie zaczęło ewoluować w stronę wzorców hollywoodzkich. Pierwsze próby udźwiękowiania filmu pojawiły się w 1930 roku, ale premiera filmu dialogowego ("Sąsiadka i żona" Heinosuke Gosho) odbyła się dopiero w 1931 roku. Towarzyszyły jej protesty benshich, dla których w kinie dźwiękowym nie było już miejsca. Opóźniło to dalszą produkcję, co spowodowało, że np. Ozu swój pierwszy dźwiękowy film nakręcił dopiero w 1936 roku. Rozwój kina zahamowała również klęska Japonii w II wojnie światowej, ale przemysł odżył już w dziesięć lat po zakończeniu wojny. Wśród młodych twórców na plan pierwszy wybił się wówczas Akira Kurosawa. To właśnie dzięki jego "Rashomonowi" (1950) o kinie japońskim dowiedział się świat. Film stał się sensacją na weneckim festiwalu - zdobył Złotego Lwa i nagrodę włoskich krytyków, a później - jako pierwszy japoński film w historii - nominację do Oscara. Międzynarodowa publiczność oszalała na punkcie samurajów, którzy w kinie zajęli miejsce nużących już rycerzy, agentów specjalnych czy nawet superbohaterów.

Od drugiej połowy lat 50. równolegle do dramatów historycznych rozwijał się - również ceniony na świecie - tzw. nurt filmów słonecznego plemienia, który wyrażał postawy zbuntowanej młodzieży i zapowiadał japońską Nową Falę. Początek lat 60. to szczyt rozwoju technicznego w japońskim kinie, natomiast kolejna dekada przyniosła niespodziewany kryzys kina spowodowany rosnącą popularnością telewizji i coraz łatwiejszym do niej dostępem. Z hegemoni telewizji kino zaczęło wyzwalać się dopiero na przełomie lat 70. i 80. głównie dzięki sensacyjnym filmom o yakuzie, w których specjalizował się m.in. Kinji Fukasaku, satyrycznym komediom Juzo Itamiego i Yoshimitsu Mority, a zwłaszcza lawinowo rozwijającej się animacji, wywodzącej się z tradycyjnych komiksów manga.

Współcześnie w Japonii wzrosła popularność niezależnego kina artystycznego, dramat samurajski kontynuowany jest przez reżyserów pokolenia weteranów, ale ogromnie cenione jest też japońskie kino awangardowe, którego najgłośniejszym twórcą jest Shinya Tsukamoto (m.in. nagrodzony w Wenecji "Wąż czerwcowy" 2002). Duży rozgłos zdobył też na świecie Takeshi Kitano (również najpopularniejszy japoński aktor), twórca m.in. pokazywanego w Cannes "Kikujiro", nagrodzonego w Wenecji "Zatoichiego" czy "Lalek", które w 2003 roku otrzymały Grand Prix na festiwalu filmowym Era Nowe Horyzonty w Cieszynie.

Mimo nieustających plotek o upadku japońskiej kinematografii, filmy z Kraju Kwitnącej Wiśni nadal są rozpoznawalne i cenione na świecie. Dlaczego tak jest próbują dociec autorzy dokumentu "Azjatycka odyseja filmowa". W odcinku poświęconemu Japonii prezentują m.in. wywiady z antropologiem Fukui Harutoshi, specjalistą od współczesnej kultury i cywilizacyjnych fenomenów Japonii, z Araki Keiko, szefem festiwalu filmowego PIA oraz Kameyama Chihiro, jednym z twórców Fuji TV Movie Channel Department. Przedstawicielami młodego pokolenia japońskich aktorów będą z kolei Tsumabuki Satoshi i Ando Masanobu, znani m.in. z kultowego dla japońskiej młodzieży dramatu "69" (2004).




SERIALE

Baptiste

Detektyw Julien Baptiste odszedł już jakiś czas temu na spokojną emeryturę. Kiedy przebywa wraz z żoną na wakacjach w Amsterdamie, dostaje telefon z prośbą o pomoc...


Zaczęło się w środę

Faith, walijska prawniczka, jest zmuszona przerwać przedłużony urlop macierzyński, gdy dowiaduje się o zaginięciu jej męża i partnera biznesowego, Evana. Gdy prawda o jego działaniach wychodzi na jaw, Faith toczy groźną walkę, aby chronić siebie i swoją rodzinę.


Alex. Brudny glina

Po śmierci swojego partnera, Alex postanawia wyjść na prostą. Jednak aby mu się...