Ale kino+
alekino+
Film. AZJATYCKA ODYSEJA FILMOWA: KOREA

AZJATYCKA ODYSEJA FILMOWA: KOREA

Asian Cinema Odyssey: Korea
film dokumentalny, Korea, 51 min.

Premiera w Ale kino+: 8.07.2007 r.
343

Unikatowy, 12-odcinkowy cykl dokumentalny o przeszłości i teraźniejszości kinematografii Azji. Ta bez wątpienia jedna z najciekawszych i najbardziej różnorodnych sztuk filmowych na świecie jest mocną alternatywą dla pełnych uproszczeń i schematów produkcji hollywoodzkich. Podróż po azjatyckiej kinematografii kontynuujemy w odcinku poświęconym Korei, która mistyczne dramaty błyskotliwie łączy z kinem akcji i współczesnym dramatem.

Koreańskie kino trudno zdefiniować w kilku słowach. Z chaotycznego pozornie mieszania stylów rodzą się filmy świeże i zachwycające, zaskakująco śmieszne i wyjątkowo nacechowane emocjonalnie.

W pierwszej części dokumentu poświęconego koreańskiemu kinu o specyfice filmów ze swojego kraju mówić będą m.in. Kim Ki Duk, Park Chan Wook, Hang Sang Soo, Kim Jee Woon. Obejrzymy też zdjęcia z planu "Pojedynku" (2005) Lee Myung Se, historycznego dramatu akcji.

Pierwszy filmowy pokaz odbył się w Korei w 1919 roku, natomiast pierwszy film fabularny - melodramat "Przysięga pod księżycem"- zrealizowano cztery lata później. W tym czasie Korea znajdowała się już pod okupacją japońską, co jednak nie przeszkodziło w ambitnych próbach wewnątrz własnej kinematografii. Na czoło koreańskich reżyserów wysunęli się szybko Woon-Gyu Na, który w swoich subtelnych, psychologicznych dramatach często wykorzystywał mitologię i tradycje teatralne oraz Guy-Hwan Lee, twórca realistycznych obrazów, często wyraźnie antyjapońskich ("Podróżnik", 1937). Pierwszym filmem państwowej kinematografii po wojnie koreańsko-japońskiej było "Miejsce mojego urodzenia" (1947), które rozpoczęło falę filmów propagandowych, często odwołujących się do działalności koreańskiego ruchu oporu. Po wojnie domowej (1950-1953) rozkwit kina nastąpił po części południowej, gdzie popularny stał się m.in. temat tragedii rodzin rozdzielonych nową granicą ("Zabłąkana kula", 1961), ale także wielkomiejska alienacja ("Asfalt", 1964).

Produkcja kinowa w Korei załamała się po roku 1970, kiedy coraz większą popularność zyskiwała telewizja. Kryzys złagodziło jednak otwarcie na początku lat 70. szkoły filmowej w Seulu, która stała się kuźnią nowych talentów. Nadal dominował nurt patriotyczny, najdojrzalej realizowany w filmach Kwona-Taeka Ima, nazywanego "koreańskim Kurosawą". Nowe pokolenie reżyserów, wyrosłych najczęściej z telewizyjnej produkcji, z początkiem lat 80. podejmowało chętnie w kinie temat głodu uczuć w kapitalistycznym społeczeństwie. W roku 1989 koreański, awangardowy film "Dlaczego Bodi-Dharma odszedł na wschód" zatriumfował na festiwalu w Locarno i kino Korei zaczęło być zauważane na scenie międzynarodowej.

Koniec lat 90. to już pełen rozkwit koreańskiej kinematografii (dotyczy to jednak wyłącznie Korei Południowej), zarówno w dziedzinie kina akcji, jak i kina ambitnego. Dominował nurt mistyczny, często nawiązujący do zachodniego dramatu psychologicznego. Wielkim triumfem kina koreańskiego stał się doskonały obraz Parka Chan-wooka "Oldboy" (2003) nagrodzony przez jury festiwalu w Cannes w 2004 roku. Ten niecodzienny film łączył w oryginalny sposób konwencję kina akcji z jungowską teorią archetypów, rozterkami szekspirowskiego Hamleta czy tragicznym losem bohaterów Sofoklesa. Quentin Tarantino, który wówczas przewodniczył jury w Cannes, powiedział o nim natomiast, że jest "bardziej tarantinowski" niż jego własne obrazy. Od wielu lat dużą publiczność zbierają też filmy Kim Ki Duka - "Wiosna, lato, jesień, zima i... wiosna", "Pusty dom", nagrodzony w Karlowych Warach "Strażnik wybrzeża" czy na festiwalu w Berlinie "Samarytanka".

W drugiej części dokumentu poświęconego tej oryginalnej kinematografii twórcy zaglądają m.in. na plan "Tajfuna" Kyung-Taek Kwaka, rekordzisty koreańskich box-office'ów (w ciągu pierwszych pięciu dni obejrzało go 1,8 miliona widzów) oraz przyglądają się przygotowaniom do jubileuszowej edycji festiwalu filmowego w Pusan. Dokument urozmaicają też wywiady z reżyserami, których filmy podbiły koreańska widownię, m.in. Park Chan Wokiem i Joon-ho Bongiem.




SERIALE

Baptiste

Detektyw Julien Baptiste odszedł już jakiś czas temu na spokojną emeryturę. Kiedy przebywa wraz z żoną na wakacjach w Amsterdamie, dostaje telefon z prośbą o pomoc...


Zaczęło się w środę

Faith, walijska prawniczka, jest zmuszona przerwać przedłużony urlop macierzyński, gdy dowiaduje się o zaginięciu jej męża i partnera biznesowego, Evana. Gdy prawda o jego działaniach wychodzi na jaw, Faith toczy groźną walkę, aby chronić siebie i swoją rodzinę.


Alex. Brudny glina

Po śmierci swojego partnera, Alex postanawia wyjść na prostą. Jednak aby mu się...