Ale kino+
alekino+
Film. AZJATYCKA ODYSEJA FILMOWA: TAJWAN

AZJATYCKA ODYSEJA FILMOWA: TAJWAN

Asian Cinema Odyssey: Tajwan
film dokumentalny, Korea, 51 min.

Premiera w Ale kino+: 29.07.2007 r.
5.00
343
5 głosy | 38 miejsce w rankingu

Unikatowy, 12-odcinkowy cykl dokumentalny o przeszłości i teraźniejszości kinematografii Azji. Ta bez wątpienia jedna z najciekawszych i najbardziej różnorodnych sztuk filmowych na świecie jest mocną alternatywą dla pełnych uproszczeń i schematów produkcji hollywoodzkich. Podróż po azjatyckiej kinematografii kontynuuje odcinek poświęcony kinematografii tajwańskiej, najbardziej nowofalowemu kinu Azji, które dało światu Anga Lee i Tsai Ming-lianga.

Na początku kinem tajwańskim bezwzględnie rządzili Japończycy, który okupowali wyspę od początku XIX wieku. Z tego też powodu pierwszym filmem zaprezentowanym Tajwańczykom (w 1901 roku) była japońska kronika filmowa. Rodowici tajwańscy aktorzy po raz pierwszy mieli okazje zaprezentować się dopiero 21 lat później w baśniowym, osnutym wokół mitologicznych motywów obrazie "Oczy Buddy", inspirowanym twórczością Georges'a Méliès'a. Tajwańska ekipa filmowców zaprezentowała swój film cztery lata później. Była to komedia "Kto to zrobił", której jednak nie udało się wpłynąć na rozwój tajwańskiej produkcji filmowej. Kiedy wybuchła wojna japońsko-chińska kwestia kina odeszła na plan jeszcze dalszy. Ze zdwojoną siłą powróciła jednak w roku 1949, kiedy rządy nad wyspą przejął Kuomintang, traktujący taśmę filmową jak instrument antykomunistycznej propagandy. Prawdziwym przełomem było jednak dopiero powołanie w 1963 roku prorządowej organizacji nadzorującej produkcję i propagującej w kinie tzw. "zdrowy realizm", który następnie zamienił się na "realizm społeczny", pogłębiający m.in. temat wielkomiejskiej przemocy. Pod tym kierunkiem powstawały najczęściej marne melodramaty z rozwiniętym tłem społeczno-politycznym, ukazujące Tajwan jako ostatni bastion demokracji.

Na dobre zaczęło zmieniać się, kiedy do głosu doszli młodzi filmowcy - absolwenci wydziału filmowego otwartego w latach 70. w Państwowej Akademii Sztuk. Życie młodych Tajwańczyków z brutalnym realizmem portretował film "W naszych czasach" (1982), który dziś uznaje się za manifest tajwańskiej Nowej Fali. Nowa Fala w intrygujący formalnie sposób zajmowała się najczęściej problemem alienacji i uczuciowego kalectwa bogatego już społeczeństwa Tajwanu. Z tego pokolenia największe uznanie zdobył Hsiao-hsien Hou, nagrodzony FIPRESCI w Berlinie za "Tong nien wang shi" (1985), w Wenecji za "Miasto smutku" (1989) i w Cannes za "Lalkarza" (1993) oraz Edward Yang, nagrodzony w Berlinie za "Mahjong" (1996), w Cannes za "I raz, i dwa" (2000), a w Polsce znany dzięki znakomitemu obrazowi "Chłopiec z ulicy Guling" (1991).

Nowy oddech tajwańskiemu kinu w latach 90. dało pokolenie twórców z dyplomami amerykańskich uczelni. Wśród nich najciekawszy okazał się Ang Lee, twórca przebojowych komedii o codziennym życiu Tajwańczyków, z podobnymi sukcesami reżyserujący w Tajwanie ("Przyjęcie weselne", "Jedz i pij, mężczyzno i kobieto"), co w Stanach Zjednoczonych ("Hulk", "Przejażdżka z diabłem" czy wreszcie doskonała, nagrodzona trzema Oscarami i Złotym Lwem w Wenecji "Tajemnica Brokeback Mountain"). Hołdem Lee dla rodzimego kina wuxia był natomiast film "Przyczajony tygrys, ukryty smok" (2000). Tematy Nowej Fali kontynuował z kolei bardzo ceniony na świecie Tsai Ming-liang nagradzany w Berlinie ("Kapryśna chmura"), Cannes ("Dziura") i trzykrotnie w Wenecji - w tym roku za obraz "Hei yan quan". Liang, znany w Polsce dzięki m.in. festiwalowi Era Nowe Horyzonty będzie gościem tegorocznej edycji festiwalu, która po raz drugi odbędzie się we Wrocławiu.

W kolejnym odcinku dokumentalnej serii "Azjatycka odyseja filmowa" autorzy zaprezentują m.in. wywiad z Edwardem Yangiem, w którym reżyser opowie o pracy nad głośnym "I raz, i dwa", rozmowę z Hsiao-hsien Hou, który obecnie poświęcił się produkowaniu filmów młodych twórców oraz z Tsai Ming-liangiem, który ostro krytykuje ocenzurowanie swojego kontrowersyjnego filmu "Kapryśna chmura", opowiadającego o samotności i frustracjach ludzi związanych z porno-biznesem.




SERIALE

Baptiste

Detektyw Julien Baptiste odszedł już jakiś czas temu na spokojną emeryturę. Kiedy przebywa wraz z żoną na wakacjach w Amsterdamie, dostaje telefon z prośbą o pomoc...


Zaczęło się w środę

Faith, walijska prawniczka, jest zmuszona przerwać przedłużony urlop macierzyński, gdy dowiaduje się o zaginięciu jej męża i partnera biznesowego, Evana. Gdy prawda o jego działaniach wychodzi na jaw, Faith toczy groźną walkę, aby chronić siebie i swoją rodzinę.


Alex. Brudny glina

Po śmierci swojego partnera, Alex postanawia wyjść na prostą. Jednak aby mu się...