Ale kino+
Kino Mówi: Po Oscarach
Film. BUGSY MALONE

BUGSY MALONE


musical, Wlk. Brytania, 1976, 93 min.
reżyseria: Alan Parker
obsada: Florrie Dugger, Jodie Foster, John Cassisi, Scott Baio
Premiera w Ale kino+: 19.02.2007 r.
5.00
343
5 głosy | 372 miejsce w rankingu

Czternastoletnia Jodie Foster w czarnym kryminale, w którym gangsterzy dopiero co przeszli mutację, a najstraszniejszą bronią jest wyrzutnia tortów śmietankowych.

Nowy Jork, rok 1929. Czasy prohibicji. Światek przestępczy kontrolowany jest przez dwóch gangsterów: Grubego Sama (John Cassisi) i Dandy'ego Dana (Martin Lev). Sprawa jest poważna, bo Dan jest w posiadaniu zupełnie nowej, nieznanej wcześniej broni, która może zapewnić mu absolutną władzę w kryminalnym podziemiu Nowego Jorku. Zaufany człowiek Grubego Sama, wszechstronny, a przy tym czarujący Bugsy Malone (Scott Baio), otrzymuje zadanie rozpracowania wroga i zniszczenia broni. Pech chce, że niezawodny jak dotąd Bugsy teraz pochłonięty jest sercowymi problemami. Zakochał się bowiem bez pamięci w Blousey Brown (Florrie Dugger), piosenkarce z tajnego lokalu Grubego Sama. Przeszkodą w jego romansowych planach jest jednak uwodzicielska Tallulah (Jodie Foster), która chce Bugsy'ego tylko dla siebie. Malone musi więc uporać się z dwiema kobietami i do tego pokonać śmiertelnie niebezpiecznego wroga.

Nie było by nic zaskakującego w fabule skonstruowanej przez ALANA PARKERA, gdyby ten kryminalny obraz o nowojorskich gangsterach nie był jednocześnie musicalem i gdyby wszystkich ról nie grały... dzieci. Gangsterzy Parkera nie mają bowiem więcej niż czternaście lat, a tajemnicza broń, w której posiadaniu jest Dandy Dan strzela do ludzi nie kulami, ale zdobionymi bitą śmietaną tortami. Sam Parker, kiedy zaczynał realizować "Bugsy'ego Malone'a" był jeszcze nikomu nie znanym twórcą reklam, dwóch krótkich metraży i jednego filmu telewizyjnego. Tym większym zaskoczeniem był tak dopracowany, oryginalny, świetnie zagrany i błyskotliwy debiut. Anty-kryminał Parkera zdobył pięć statuetek Bafta, nominację do Oscara, trzy nominacje do Złotych Globów i zakwalifikował się do konkursu głównego w Cannes. Twórca, który już wkrótce miał oczarować krytyków i widownię takimi obrazami, jak "Ptasiek", "Sława" czy "Evita", wykazał się też znakomitą intuicją w doborze młodocianych aktorów. W poszukiwaniu chłopca do roli Grubego Sama Parker miał się udać do szkoły w Brooklynie, gdzie poprosił ponoć, aby przedstawiono mu najbardziej nieznośnego ucznia. Wszyscy wówczas wskazali na Johna Cassisiego, który z miejsca dostał angaż. Florrie Dugger natomiast nie od razu dostała rolę pięknej Blousey. Z początku miała grać postać drugoplanową, a niespodziewany awans otrzymała, gdy okazało się, że aktorka zaangażowana do roli Blousey tak wyrosła podczas zdjęć, że przewyższyła o głową Scotta Baio czyli filmowego Bugsy'ego. Dla Baio zresztą rola ta oznaczała początek przygody z filmem, która trwa do dziś. Aktor wystąpił m.in. w "Nad przepaścią" (1980) czy "Dobry jak chleb" (2001), za który otrzymał nagrodę na festiwalu w San Diego. Największą gwiazdą musicalu Parkera od początku była jednak Jodie Foster, która za rolę zdeterminowanej Tallulah otrzymała... dwie Bafty (dla najlepszej debiutantki i za najlepszą rolę drugoplanową). W tym samym roku Foster, która w serialowych epizodach i reklamach występowała od drugiego roku życia, rzuciła krytyków na kolana rolą w "Taksówkarzu" Martina Scorsese, za którą otrzymała nominacje do Oscara.




SERIALE

Więzy krwi

Kameralny thriller psychologiczny o trudnych relacjach rodzinnych.


Protokolantka

Freya od wielu lat jest protokolantką w wydziale kryminalnym policji w Berlinie.


Ad Vitam

Świat w przyszłości. Ludzkość okryła metodę regeneracji organizmu, która pozwala na życie wieczne.


Fortitude 3

Finałowy sezon "Fortitude" - mrożącego krew w żyłach serialu sensacyjnego z...