Ale kino+
alekino+
Film. CAFE LUMIERE

CAFE LUMIERE

Café Lumiere
dramat, Japonia/Tajwan, 2004, 99 min.
reżyseria: Hou Hsiao-Hsien
obsada: Kimiko Yo, Masato Hagiwara, Tadanobu Asano, Yo Hitoto
Premiera w Ale kino+: 13.09.2007 r.
5.00
343
5 głosy | 593 miejsce w rankingu
1
2

Hou Hsiao-hsien, jeden z najważniejszych współczesnych reżyserów, poprzez historię przyjaźni-miłości niezależnej Yoko i introwertycznego Hajime opowiada o melancholii, dorastaniu do własnego losu, znakach przeszłości i fenomenie kina w ogóle.

Chorobliwie introwertyczny Hajime (Tadanobu Asano) prowadzi mały antykwariat, ale wolny czas poświęca swojej pasji: nagrywaniu odgłosów pociągów. Kocha się w niezależnej i zbuntowanej Yoko (Yo Hitoto), która z kolei cały swój czas poświęca na tropienie śladów tajwańskiego pianisty Wen Ye Jianga, o którym chce napisać książkę. W poszukiwaniu jego tropów wraz z Hajime wyrusza do małej kawiarenki, którą muzyk odwiedzał ponoć 80 lat wcześniej. Zbieranie informacji o Jiangu staje się dla Yoko i Hajime rodzajem melancholijnej podróży po miejscach, których już nie ma. Yoko w pewnym momencie - jak wcześniej swojej obojętnej, chorej na brak uczuć rodzinie - wspomina mu, że jest w ciąży z Tajwańczykiem, który nic dla niej nie znaczy. Swoje dziecko zamierza - ku oburzeniu rodziców - wychowywać sama. Tłem dla historii stłumionej milczeniem miłości stają się stare, tokijskie okręgi Kishibojin oraz Jimbocho - dzielnicy słynącej ze swych księgarń.

"Café Lumiere" dedykowane japońskiemu klasykowi Yasujiro Ozu to film HOU HSIAO-HSIENA, okrzykniętego przez światową krytykę "jednym z trzech współczesnych twórców, którzy wywrą największy wpływ na przyszłe losy kina". Urodzony w Chinach, które opuścił na zawsze jako małe dziecko, od lat tworzy kino uniwersalne, penetrujące różne kultury i wykorzystujące różne języki. "Podróż czerwonego balonika", jeden z jego ostatnich filmów, którego premiera odbyła się w 2007 roku w Cannes, rozgrywa się na ulicach Paryża, koncentrując się wokół rozbitej francuskiej rodziny (matkę fenomenalnie gra Juliette Binoche). "Café Lumiere" to z kolei nawiązanie do początków kina (które swą kolebkę ma również we Francji). Twórcy przełomowego "Wjazdu pociągu na stację" przywołani są tu nie tylko dzięki nazwie tytułowej kawiarni czy pasji Hajime rejestrującego dźwięki pociągów. Hsiao-hsien, podobnie jak bracia Lumiere, swój film tka ze zdarzeń pozornie banalnych, nieważnych, których wartość naświetla dopiero perspektywa kamery. Jednocześnie chiński reżyser, w szerokich, wielkomiejskich kadrach, znakomicie oddaje współczesną melancholię - odwieczną chorobę duszy. "Choć nie ma tu śladu sentymentalizmu, ten film przeszywa, bo osnuty jest nicią melancholii. 'Nic, które boli', 'O tych, co nigdy nie odnajdą straty' (określenia kronikarza melancholii Marka Bieńczyka) - o tym właśnie mówi Hsiao-hsien" - pisał po polskiej premierze filmu na festiwalu Era Nowe Horyzonty krytyk "Gazety Wyborczej".

Dzięki "Café Lumiere" Hsiao-hsien po raz kolejny znalazł się w konkursie głównym weneckiego festiwalu. Wcześniej w Wenecji zdobył m.in. Złotego Lwa za "Kwiaty Szanghaju" (1998), w Cannes otrzymał nagrodę jury za "Lalkarza" (1993), a z Berlina wyjechał z nagrodą FIPRESCI za film "Tong nien wang shi" (1985).




SERIALE

W pułapce 2

Kontynuacja rewelacyjnego islandzkiego serialu "W pułapce".


Coincoin i Nieludzie

Szalony francuski serial komediowy. Cztery lata po premierze "Małego Quinquina"...


Belfer

Oryginalna produkcja CANAL+ w reżyserii Łukasza Palkowskiego z Maciejem Stuhrem w roli głównej.


Więzy krwi

Kameralny thriller psychologiczny o trudnych relacjach rodzinnych.