Ale kino+
alekino+
Film. CARAVAGGIO

CARAVAGGIO

Caravaggio
dramat biograficzny, Wlk. Brytania, 1986, 89 min.
reżyseria: Derek Jarman
obsada: Dexter Fletcher, Michael Gough, Nigel Terry, Sean Bean
Premiera w Ale kino+: 25.05.2003 r.
5.00
343
5 głosy | 55 miejsce w rankingu

"Caravaggio" to estetyczna uczta. Niemal w każdym kadrze odnajdujemy odwołania do słynnych dzieł malarstwa europejskiego - przede wszystkim do obrazów samego Caravaggia, ale także do Davida czy Donatella oraz de La Toura, Zurbarana i Velasqueza - malarzy, pozostających pod wpływem rzymskiego artysty.

Pełnometrażowy debiut Dereka Jarmana, "enfant terrible" postmodernistycznego kina, późniejszego twórcy jednej z najbardziej radykalnych propozycji w historii filmu, obrazu "Blue". Za "Caravaggia" niepokorny brytyjski filmowiec otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie. Jarman - reżyser i esteta - stworzył tu portret malarza, o którym mówi się, że był kimś w rodzaju punka przełomu XVI i XVII wieku. Caravaggio zyskał sławę nie tylko dzięki wywrotowemu, zrywającemu z tradycją malarstwu, ale również za sprawą awanturniczego stylu życia. Obrazy artysty szokowały jego współczesnych. Przedstawiał w nich pospolitych rzezimieszków z brudnymi stopami jako świętych i uliczne dziwki jako Madonny. Był też wynalazcą chiaroscuro, punktowego, dziś powiedzielibyśmy "filmowego" światła, które niczym reflektor dramatycznie wydobywa z mroku wybrane postaci. Podczas kręcenia "Caravaggia" Jarman lubił powtarzać, że "każdy włoski operator ma swoje korzenie w malarstwie Caravaggia".

"Caravaggio" to jednak nie tylko medytacja o malarstwie i tworzącym je artyście. Derek Jarman nakręcił film oparty na faktach, lecz jednocześnie niezwykle osobisty i subiektywny. Obok XVI-wiecznych kostiumów czy wnętrz, pojawiają się w "Caravaggiu" elementy i rekwizyty zupełnie współczesne. W historycznej scenerii dostrzegamy przedmioty z XX wieku: kalkulator w ręku skorumpowanego, rzymskiego urzędnika, maszynę do pisania, motocykl, papierosy. Czasem odwołania do współczesności są subtelniejsze - w tle słychać akordeon, jazzową kapelę czy fragmenty wiadomości telewizyjnych. Biografia Caravaggia umieszczona jest przez Jarmana niejako poza czasem i historią - reżyser zmienia opowieść kostiumową w uniwersalny dramat artysty, który mógłby rozgrywać się w każdej epoce.

DEREK JARMAN, sam niekryjący swych homoseksualnych skłonności, wyeksponował biseksualizm Caravaggia oraz erotykę, którą przesycone są jego dzieła - nie wyłączając tych o charakterze religijnym. Krytycy dostrzegli w filmie Brytyjczyka dyskretną analogię pomiędzy biografią malarza a życiem innego wielkiego włoskiego twórcy, reżysera Pier Paolo Passoliniego. Podobnie jak Caravaggio, Passolini pochodził z prostej rodziny, był radykalnym artystą i rewolucjonistą - stale uwikłany w homoseksualne przygody został zabity przez jednego ze swoich kochanków.

Jarman i Caravaggio - ze spotkania tych dwóch niezwykłych artystów narodził się wspaniały film o amoralnym, buntowniczym malarzu, który równie chętnie sięgał po nóż co po pędzel, a w życiu, tak jak w sztuce, lubił igrać ze śmiercią i perwersyjnym pięknem.




SERIALE

Vera 9

Detektyw Vera Stanhope powraca w dziewiątym sezonie z nowymi sprawami do rozwikłania. era Stanhope charakteryzuje się celnymi obserwacjami, przywiązaniem do szczegółu...


Zagadki kryminalne nowej panny Fisher

Spin-off znanego serialu "Zagadki kryminalne panny Fisher", w którym za prywatne dochodzenie zabiera się siostrzenica słynnej pani detektyw, Peregrine Fisher.


Poza wszelkim podejrzeniem

Kryminolożka z Paryża, Chloé Fischer, zostaje wysłana do Lyonu w celu złapania seryjnego mordercy. W Lyonie grasuje seryjny morderca. Jest nim Paul Brodsky...