Ale kino+
PLATFORMA 45
Film. CHODZIĆ PO WODZIE

CHODZIĆ PO WODZIE

Walk on Water
dramat sensacyjny, Izrael/Szwecja, 2004, 99 min.
reżyseria: Eytan Fox
obsada: Carola Regnier, Caroline Peters, Ernest Lenart, Eyal Rozales, Gideon Shemer, Hanns Zischler, Knut Berger, Lior Ashkenazi, Natali Shilman
Premiera w Ale kino+: 28.01.2010 r.
5.00
343
5 głosy | 31 miejsce w rankingu
CHODZIĆ PO WODZIE

Kultowy reżyser liberalnych środowisk Izraela, Eytan Fox, twórca "Bańki mydlanej", konfrontuje młodego, homoseksualnego Niemca z bezrefleksyjnym agentem izraelskiego wywiadu.

Eyal (Lior Ashkenazi) jest doświadczonym agentem Mossadu. Umie zamordować człowieka bez zmrużenia oka, wypełnia rozkazy nie zastanawiając się nad ich słusznością, nie czuje strachu. Kiedy jednak jego żona popełnia samobójstwo, w psychice Eyala zachodzi coś bardzo dla niego niepokojącego - nie wie, czy będzie jeszcze umiał zabijać. Niepokojące jest to dla niego tym bardziej, że dostaje od swoich przełożonych rozkaz wytropienia i zabicia Alfreda Himmelmana (Ernest Lenart), nazisty odpowiedzialnego za zbrodnie II wojny światowej. Okazja nadarza się nie lada, bowiem do Tel Awiwu przyjeżdża właśnie z Niemiec jego wnuk, Axel (Knut Berger), aby odwiedzić swoją siostrę, mieszkającą w kibucu Pię (Caroline Peters). Eyal ma podszyć się pod przewodnika turystycznego i "zaopiekować" się Axelem tak, aby ten doprowadził go do swojego dziadka SS-mana, ukrywającego się prawdopodobnie w Argentynie. A ponieważ rodzina Himmelmanów planuje właśnie rodzinny zjazd, akcja ma wielkie szanse na powodzenie. Nic nie idzie jednak zgodnie z planem. Axel okazuje się liberalnym, uroczym gejem, Pia - kobietą, dla której Eyal traci głowę. Polityka miesza się z ludzką intymnością, zawodowe obowiązki z zupełnie prywatnymi uczuciami, a ideologia z humanistycznymi wątpliwościami. Eyal, być może po raz pierwszy w życiu, zaczyna mieć wątpliwości, czy zabijanie jest metodą na budowanie nowego świata.

Mało jeszcze znany w Polsce EYTAN FOX, nagrodzony dwa lata temu w Berlinie za doskonały obraz "Bańka mydlana", jest już w środowisku liberałów z Tel Awiwu postacią niemal kultową. Staje się również międzynarodową gwiazdą kina spod znaku LGTB (oznaczającym wszystko, co łączy się z problematyką lesbijek, gejów, biseksualistów i osób transgenderycznych). Gejowskie kino Foxa to jednak przede wszystkim kino głęboko humanistyczne: jego bohaterowie, bez względu na orientację, stawiani są zazwyczaj w sytuacji, która rewiduje ich kodeks moralny i hierarchię wartości. Jednocześnie filmy Foxa, realizowane z jego scenarzystą i wieloletnim partnerem Galem Uchovskym, uwodzą lekką narracją, znakomicie zarysowanym tłem, błyskotliwymi dialogami, fascynującymi bohaterami i inteligentnie uniwersalną opowieścią. "Fox ma genialną umiejętność wrzucania swoich bohaterów w sytuacje moralnej próby, w których ich poczucie odpowiedzialności mierzy się z ludzkim instynktem. Później odsuwa się na bok i patrzy na ich zmagania" - pisał o reżyserze Stephen Hunter z "Washington Post". Fox, choć urodził się w Nowym Jorku, dorastał z całym bagażem historii Izraela. "Podczas szkolnych uroczystości upamiętniających Holocaust nad sceną wisiał zawsze transparent >Nigdy więcej<" - wspomina w jednym z wywiadów - "Pamiętam moment, kiedy zdałem sobie sprawę, że oczekuje się ode mnie, abym wyrósł na silnego i twardego, kompetentnego, ale i bezwzględnego wobec zagrożeń Izraelczyka - żołnierza, który będzie chronić swój kraj. Wielu moich kolegów z klasy spełniło to oczekiwanie: zostali sprawnymi żołnierzami, niektórzy nawet bohaterami wojennymi. Ale ja wiedziałem już wtedy, że nie będę w stanie wypełnić tych oczekiwań - że nie stanę się >prawdziwym Izraelczykiem, który nigdy nie płacze<".

"Chodzić po wodzie", nagrodzony dwoma "izraelskimi Oscarami" i nagrodą publiczności na Washington Jewish Film Festival, to kolejny obraz Foxa, w którym reżyser rewiduje stereotypy, poddaje pod dyskusję narodowe wartości, pokazuje świat z perspektywy, która nie mieści się w czarno-białych schematach. "Pomyślałem, co by było, gdybym zmusił młodego Żyda z mojego pokolenia do konfrontacji z młodym Niemcem - wyjawiał Fox - Gdyby ten Żyd zdał sobie sprawę, że jego podstawowy "wróg" już nie istnieje? Może obaj straciliby kontrolę, może wyzwolili hamowane emocje, może zakochaliby się i ocalili siebie nawzajem?". Życie dopisało zresztą niezwykły finał do scenariusza Foxa i Uchovsky'ego - kiedy "Chodzić po wodzie" odniósł sukces w Tel Awiwie, grająca Pię niemiecka aktorka Caroline Peters odważyła się wyznać w telewizyjnym wywiadzie, że jej dziadek - tak jak dziadek jej filmowej bohaterki - również był nazistą.




SERIALE

Platforma 45

Jedna ekipa i jeden zabójca. Na dwa dni przed Bożym Narodzeniem, Andrea...


Detektyw Staffe. Mroczne zbrodnie

Detektyw Will Wagstaffe próbuje rozwikłać sprawę brutalnych morderstw. Ktoś...


Co kryje prawda

Serial powstały z inicjatywy Leifa GW Perssona, najbardziej rozpoznawalnego...


Grzechy przeszłości

Historia trzech sióstr, opiekujących się ukochanym ojcem w walijskim serialu kryminalnym.