Ale kino+
KINO MÓWI
Film. Dotyk zła

Dotyk zła

Touch of Evil
film kryminalny, USA, 1958, 107 min.
reżyseria: Orson Welles
obsada: Charlton Heston, Janet Leigh, Joseph Calleia, Orson Welles
Premiera w Ale kino+: 10.10.2015 r.
5.00
343
5 głosy | 66 miejsce w rankingu
Dotyk zła
1
2

Ostatni film, który wielki Orson Welles nakręcił w Hollywood. Mistrz nie zamierzał reżyserować "Dotyku zła", ekranizacji podrzędnej powieści kryminalnej, której zresztą nigdy nie przeczytał. Do realizacji filmu zobowiązał Wellesa kontrakt z wytwórnią Universal. Autor legendarnego "Obywatela Kane'a" podszedł jednak do tej zleconej pracy więcej niż poważnie - przerobił scenariusz i stworzył arcydzieło, które niektórzy krytycy nazywają "najlepszym filmem klasy B jaki kiedykolwiek nakręcono".

Akcja toczy się w małym miasteczku na amerykańsko-meksykańskim pograniczu. Jak w wielu tego typu miejscowościach, kwitnie tu korupcja, przemyt i podejrzane interesy. Pewnego dnia na przejściu granicznym wylatuje w powietrze samochód, w którym ktoś podłożył bombę. W zamachu ginie zamożny lokalny biznesmen. Przypadkowym świadkiem zdarzenia jest Vargas (Charlton Heston), meksykański agent narkotykowy, który wybiera się właśnie ze swoją amerykańską żoną na miesiąc miodowy do USA. Oficer podejrzewa, że eksplozja może mieć coś wspólnego ze śledztwem, które prowadzi w Meksyku. Vargas postanawia zostać w miasteczku i przyjrzeć się sprawie. Wchodzi w ten sposób w paradę tutejszemu szeryfowi, kapitanowi Hankowi Quinlanowi (Orson Welles). Wiele wskazuje na to, że amerykański policjant ma sporo do ukrycia, być może jest nawet powiązany z narkotykową mafią. Nic dziwnego, że Quinlanowi bardzo nie podoba się, że Meksykanin węszy na jego terenie. Skorumpowany szeryf dołoży starań, by zniszczyć Vargasa i zastraszyć jego żonę.

Reżyser Peter Bogdanovich powiedział, że obejrzał "Dotyk zła" cztery czy pięć razy zanim w ogóle zwrócił uwagę na fabułę - wcześniej ograniczał się do podziwiania i studiowania genialnej reżyserii Wellesa. Istotnie, utrzymana w konwencji kina noir akcja ma znaczenie drugorzędne - ważne jest nie tyle, co, lecz w jaki sposób reżyser opowiada. Historia, przynosząca ulubione wellesowskie tematy korupcji, tajemnicy i moralnej ambiwalencji jest przede wszystkim popisem w kreowaniu atmosfery, budowaniu gęstej, niezwykle sugestywnej filmowej materii. Nastrój filmu podkreśla wspaniała kreacja samego reżysera, który wcielił się szeryfa Quinlana. Mistrzowi partneruje miedzy innymi Charlton Heston w jednej z najlepszych ról w karierze, oraz Marlena Dietrich, która zagrała w filmie tylko ze względu na swoją przyjaźń z Wellesem.

Przez długie lata publiczność nie mogła jednak w pełni docenić walorów "Dotyku zła". Studio Universal, które zaplanowało film jako przeciętny kryminał klasy B dopięło swego. Zaraz po zakończeniu zdjęć Welles został zwolniony; nie pozwolono mu pracować nad postprodukcją. Film zmontowano wbrew zamysłowi mistrza; jego koncepcja została w znacznym stopniu zniszczona przez producentów. Welles wystosował wówczas do Universalu słynny, liczący 58 stron list protestacyjny, w którym szczegółowo opisywał jak "Dotyk zła" powinien wyglądać. Dokument ten został oczywiście przez studio zignorowany, trzy dekady później posłużył jednak do rekonstrukcji oryginalnej wizji artysty. W 1988 roku "Dotyk zła" zmontowano ponownie według wskazówek z listu Wellesa. Kiedy nowa wersja ujrzała światło dzienne, nie było wątpliwości, że chodzi tu autentyczne, niepodważalne arcydzieło.




SERIALE

W pułapce 2

Kontynuacja rewelacyjnego islandzkiego serialu "W pułapce".


Coincoin i Nieludzie

Szalony francuski serial komediowy. Cztery lata po premierze "Małego Quinquina"...


Belfer

Oryginalna produkcja CANAL+ w reżyserii Łukasza Palkowskiego z Maciejem Stuhrem w roli głównej.


Więzy krwi

Kameralny thriller psychologiczny o trudnych relacjach rodzinnych.