Ale kino+
alekino+
Film. DWORZEC NADZIEI

DWORZEC NADZIEI

Central do Brasil/ Central Station
dramat, Brazylia/Francja, 1998, 113 min.
reżyseria: Walter Salles
obsada: Fernanda Montenegro, Marilia Pera, Soia Lira, Vinicius de Oliveira
Premiera w Ale kino+: 16.11.2006 r.
5.00
343
5 głosy | 383 miejsce w rankingu

Film, który przywrócił światu ambitne brazylijskie kino. Nagrodzony Złotym Niedźwiedziem głośny obraz Waltera Sallesa, twórcy "Dzienników motocyklowych".

Kino Brazylii objawiło się światu w latach 50., kiedy nagrody w Cannes zdobywały takie filmy, jak western "O, Cangaceiro" Limy Barreta, przejmujący dramat "Susza" Nelsoan Pereiry dos Santosa czy ludowy moralitet "Ślubowanie" Anselmo Duarte, który w wyścigu po Złotą Palmę pokonał m.in. "Zaćmienie" Antonioniego, "Anioła zagłady" Buñuela i "Cleo od piątej do siódmej" Agnes Vardy. Olśniewające sukcesy przyćmił jednak wkrótce zalew ideologicznych filmów socjalistycznych, a później skrajna komercjalizacja kina Brazylii. Sztuka filmowa - poza nieśmiałymi próbami twórców niezależnych - praktycznie przestała istnieć, a jej miejsce zajęły melodramatyczne, telewizyjne tasiemce. Tym większym szokiem okazał się zaprezentowany 19 stycznia 1998 na festiwalu w Sundance "Dworzec nadziei", którym WALTER SALLES przebił się do czołówki światowych reżyserów. Nagrodzony berlińskim Złotym Niedźwiedziem, nagrodą BAFTA, Złotym Globem i nominacją do Oscara film Sallesa przywrócił światu ambitne brazylijskie kino.

Na największym dworcu kolejowym w kraju, Central do Brazil, codziennie swój przenośny stolik ustawia Dora (Fernanda Montenegro), starzejąca się, zgorzkniała nauczycielka, która do emerytury dorabia pisząc listy dla analfabetów. List kosztuje dolara, ale nie zawsze trafia do miejsca swojego przeznaczenia. Cyniczna Dora wysyła bowiem tylko listy "słuszne", te, które - według niej - odniosą skutek. Wcześniej czyta je jeszcze swojej sąsiadce - prostytutce o dobrym sercu. Niektóre drze, inne chowa do szuflady-czyśćca - może wyśle je później. Do zniszczenia Dora przeznacza m.in. list kobiety, która próbuje odszukać ojca swojego 9-letniego synka. Nie uda jej się jednak łatwo zapomnieć o nadawczyni - kobieta ginie pod kołami autobusu, a jej syn Josué (Vinícius de Oliveira) trafia pod opiekę Dory, która wraz z przygarniętym dzieckiem wyruszy w daleką podróż. Jej celem jest tajemniczy Jezus, bezrobotny cieśla (matka chłopca w liście zwracała się do niego: "drogi Jezusie, jesteś zmorą mojego życia"). Wspólna podróż każe tej dwójce zaprzyjaźnić się, poznać nawzajem, ale też zanurzyć we własne wnętrze, w którym znajduje się głęboko uśpiony sens życia półsieroty i powoli przemijającej emerytowanej nauczycielki.

"Dworzec nadziei" to film, który wymyka się nie tylko gatunkom i krytykom, ale również religiom i filozofiom. Trafnie określił to Tadeusz Sobolewski, który na łamach Gazety Wyborczej pisał o filmie Sallesa, że ta "bajka o poszukiwaniu bezrobotnego cieśli Jezusa, który pozostawił po drodze synów o natchnionych imionach, spłodzonych z różnymi kobietami, przepił dom i znikł gdzieś w interiorze, podszyta jest podejrzeniem, że historia święta, którą karmią się prości ludzie, jest niczym innym jak melodramatem, zmyśleniem, oszustwem, zbiorową sugestią". Choć jednak twórca ani przez chwilę nie pozwala zaistnieć na ekranie demagogicznie sugerowanej wierze, jego film zanurzony jest w religijnym, magicznym odbieraniu rzeczywistości. Religijny trans przypomina chociażby podróż Dory i Josué, stolik do pisania listów ustawiony jest naprzeciw wypełnionej kiczowatymi neonami kaplicy, a jedną z najszlachetniejszych bohaterek okazuje się cudzołożnica - prostytutka Irene (Marília Pera). Salles, niczym Krzysztof Kieślowski, przedstawia nam "bajkę o ludziach", ale bajkę niepokojąco bliską rzeczywistości - Brazylia w jego filmie to kraj, w którym wielkie rezydencje sąsiadują z przeraźliwie biednymi slumsmi, dzieci sprzedawane są na organy dla bogaczów, a drobny złodziej kręcący się wokół dworcowych straganów może być z miejsca zastrzelony przez strażników (wydarzenie autentyczne). Nawet grający Josué Vinícius de Oliveira to wzięty na plan prosto niemal z ulicy nieletni pucybut. W tym piekielnym świecie twórca - bez nachalnego sentymentalizmu - odnajduje blask czegoś, co trudno określać słowami.




SERIALE

M - miasto szuka mordercy

Miniserial inspirowany klasycznym dziełem filmowym Fritza Langa "M - Morderca". Wiedeń w zimie. Na ulicach miasta giną dzieci. Na początku notowane są jedynie zniknięcia, wkrótce jednak mieszkańcy odnajdują ciała...


Panna Fisher i Krypta Łez

Po uwolnieniu młodej beduińskiej dziewczyny z więzienia w Jerozolimie, panna Phryne Fisher podejmuje się kolejnego wyzwania. Detektyw chce rozwikłać tajemnicę dotyczącą bezcennych szmaragdów, starożytnych klątw oraz podejrzanego zaginięcia plemienia Shirin...


Cardinal 3

Pogrążony w żałobie policjant John Cardinal jest rozdarty między obsesyjnymi...