Ale kino+
alekino+
Film. DZIEŃ ŚWIĄTECZNY

DZIEŃ ŚWIĄTECZNY

Jour de fete
komedia, Francja, 1949, 77 min.
reżyseria: Jacques Tati
obsada: Guy Decomble, Jacques Tati, Paul Frankeur, Santa Relli
Premiera w Ale kino+: 26.04.2004 r.
5.00
343
5 głosy | 88 miejsce w rankingu

Pierwszy film fabularny Jacquesa Tati, jednego z najważniejszych i najbardziej oryginalnych twórców w dziejach francuskiej komedii.

W dorobku JACQUESA TATIEGO znajduje się zaledwie sześć pełnometrażowych produkcji, trudno jednak przecenić wpływ tych innowacyjnych, niezwykłych obrazów na współczesną kinematografię. W czterech najbardziej znanych i popularnych filmach francuskiego reżysera pojawia się odtwarzana przez samego autora słynna postać pana Hulot - bohater ten wszedł do kanonu komedii jako godny następca ekranowych kreacji Charliego Chaplina i Bustera Keatona. W "Dniu świątecznym" pan Hulot jeszcze się nie pojawia, ale to właśnie sukces tego filmu utorował Tatiemu drogę do dalszej kariery - następnym obrazem Francuza miały być klasyczne "Wakacje pana Hulot".

Podczas hitlerowskiej okupacji Jacques Tati, obawiając się wywiezienia na przymusowe roboty do Niemiec, przeprowadził się z Paryża do małego miasteczka Sainte-Severe-sur-Indre. Zżył się z mieszkańcami miejscowości i w trzy lata po wojnie powrócił do Sainte-Severe, by nakręcić komediową krótkometrażówkę "L'École des facteurs". W rok później zrealizował jej pełnometrażową wersję - "Dzień świąteczny".

Bohaterem filmu jest Francois (w tej roli wystąpił Jacques Tati) - gamoniowaty listonosz, na którego niesolidne usługi mieszkańcy miasteczka narzekają od dłuższego czasu. Tymczasem w Sainte-Severe odbywa się właśnie jarmark. Znajomi Francois upijają go i prowadzą do namiotu, w którym wyświetlany jest film dokumentalny o pracy amerykańskich listonoszy - błyskawicznie działających i wyposażonych w zaawansowany technologicznie sprzęt nowoczesnych funkcjonariuszy poczty. Nieszczęsny małomiasteczkowy listonosz bierze film śmiertelnie poważnie. Nie posiada wprawdzie helikoptera i nowoczesnego sprzętu jak bohaterowie dokumentu (za cały ekwipunek musi starczyć mu stary rower), ale mimo wszystko stara się naśladować swoich amerykańskich kolegów. Wynika z tego mnóstwo komicznych sytuacji i seria spektakularnych katastrof.

Podczas realizacji "Dnia świątecznego" ambicją Tatiego było nakręcenie pierwszego francuskiego filmu kolorowego. Reżyser wykorzystał eksperymentalną technikę Thompson-color, która miała być francuską odpowiedzią na promowany przez Hollywood Technicolor. Niestety, sprzęt zawiódł i ostatecznie pełnometrażowy debiut Tatiego został ukończony jako obraz czarno-biały. Tati nigdy nie był do końca zadowolony z tego filmu - jeszcze w latach 60. wrócił do pracy nad nim, sporządził nową wersję montażową, dokręcił nawet kilka nowych ujęć. Początkowo nie mógł też znaleźć dystrybutora. Kiedy jednak w 1949 roku film wszedł w końcu na ekrany okazał się niespodziewanie ogromnym przebojem komercyjnym - zyski w ciągu jednego roku dziesięciokrotnie przekroczyły koszty produkcji, a młody krytyk Jean-Luc Godard, późniejszy papież Nowej Fali, nazwał "Dzień świąteczny" najważniejszym francuskim filmem końca lat 40. W przyszłości miało się spełnić także marzenie artysty o kolorowej wersji filmu - pod koniec lat 80., dzięki staraniom córki Tatiego, Sophie Tatischeff, "Dzień świąteczny" został poddany procesowi cyfrowego nakładania koloru.




SERIALE

M - miasto szuka mordercy

Miniserial inspirowany klasycznym dziełem filmowym Fritza Langa "M - Morderca". Wiedeń w zimie. Na ulicach miasta giną dzieci. Na początku notowane są jedynie zniknięcia, wkrótce jednak mieszkańcy odnajdują ciała...


Panna Fisher i Krypta Łez

Po uwolnieniu młodej beduińskiej dziewczyny z więzienia w Jerozolimie, panna Phryne Fisher podejmuje się kolejnego wyzwania. Detektyw chce rozwikłać tajemnicę dotyczącą bezcennych szmaragdów, starożytnych klątw oraz podejrzanego zaginięcia plemienia Shirin...


Cardinal 3

Pogrążony w żałobie policjant John Cardinal jest rozdarty między obsesyjnymi...