Już wkrótce zapraszamy na nową stronę Ale kino+ w ramach serwisu CANAL+ telewizja przez internet. Informujemy jednocześnie, że strona zmieni swoją formę, a niektóre materiały i funkcjonalności nie będą dostępne.
Ale kino+
alekino+
Film. DZIEWCZYNKA Z HOTELU EXCELSIOR

DZIEWCZYNKA Z HOTELU EXCELSIOR


film psychologiczny, Polska, 1988, 91 min.
reżyseria: Antoni Krauze
obsada: Jan Englert, Maria Chwalibóg, Natalia Kopczyńska, Witold Pyrkosz
Premiera w Ale kino+: 31.07.2007 r.
4.00
343
4 głosy | 66 miejsce w rankingu
1
2

Znudzony życiem księgowy podczas wakacji nad morzem poznaje tajemniczą dwunastolatkę zamieszkałą w hotelu, którego nie ma. Ekranizacja debiutanckiej, uznanej za literackie wydarzenie roku powieści Eustachego Rylskiego.

Księgowy Jan (Witold Purkosz) przyjeżdża wraz z żoną, Barbarą (Maria Chwalibóg) do nadmorskiego kurortu. Po latach małżeństwa oboje są sobie obcy. Na plaży Jan uświadamia sobie też własne frustracje, od których uciekać próbuje w świat przyrody i wspomnienia z dzieciństwa. Poznaje Inte (Natalia Kopczyńska), tytułową dziewczynkę z hotelu Excelsior, którego nie ma w mieście. Dwunastolatka prosi go, aby przypilnował jej psa, kiedy ona pójdzie się wykąpać. Zafascynowany Inte Jan odwiedza z nią baśniowy świat grot i gotyckich świątyń, zagłębia się w świecie własnej wyobraźni podsycanej fantastycznymi obrazami obejrzanymi w galerii. Wydaje się, że rzeczywistość przestaje go ograniczać. Pozostawiona sama sobie żona Jana poddaje się zalotom łysego playboya, który również okazuje się... księgowym. Pewnej nocy Jan decyduje się na nocną kąpiel z Inte. W pewnym momencie odkrywa z przerażeniem, że jest zupełnie sam pośród wzburzonych fal. Okazuje się, że ucieczka od rzeczywistości do krainy Arkadii była tylko bolesnym złudzeniem.

"Dziewczynka z hotelu Excelsior", jeden z ostatnich filmów ANTONIEGO KRAUZEGO, to adaptacja jednego z opowiadań Eustachego Rylskiego, zebranych w tomie "Tylko chłód". Zgodnie z tytułem w zbiorze znalazła się proza wyczyszczona z emocji, niemal beznamiętna, rządzona zasadą behawioryzmu, którym Rylski wyraźnie nawiązuje do "Obcego" Alberta Camusa. Podobnie jak opowiadanie film Krauzego jest alegorycznym studium samotności i rozczarowania, dekadencji i "odrętwienia duszy". Późno debiutujący Rylski (swoją pierwszą powieść "Stankiewicz. Powrót" opublikował w wieku 40 lat) to pisarz, który rzadko wydaje książki, ale zawsze zachwyca kunsztem literackim, świetną konstrukcją i tajemniczym nastrojem. "Stankiewicza..." okrzyknięto wydarzeniem literackim roku, kolejną książkę, właśnie "Tylko chłód" również przyjęto entuzjastycznie. Na następną Rylski kazał czekać 17 lat. Wydany w 2004 roku "Człowiek w cieniu" okazał się jednak wielkim dziełem - powieść uhonorowano m.in. prestiżową nagrodą literacką im. Józefa Mackiewicza.

Krauzemu, znanemu ze znakomitych dokumentów i subtelnych psychologicznych obrazów, w "Dziewczynce..." udało się utrzymać klimat przygnębiającej dekadencji. Reżyser "Monidła" i "Palca bożego" pokazał też nową aktorską twarz odtwarzającego główną rolę Witolda Pyrkosza, kojarzonego głównie z komediowym serialem "Alternatywy 4" i w tasiemcem "M jak miłość". Partnerowała mu m.in. Maria Chwalibóg, aktorka ceniona zwłaszcza za przejmującą rolę w "Kobiecie samotnej" (1981) Agnieszki Holland, w której stworzyła wyrazisty duet z Bogusławem Lindą.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...