Już wkrótce zapraszamy na nową stronę Ale kino+ w ramach serwisu CANAL+ telewizja przez internet. Informujemy jednocześnie, że strona zmieni swoją formę, a niektóre materiały i funkcjonalności nie będą dostępne.
Ale kino+
alekino+
Film. EKRAN ZWANY POŻĄDANIEM

EKRAN ZWANY POŻĄDANIEM

A Screen Called Desire / Un écran nommé désir
film dokument, Francja, 2006, 52 min.
reżyseria: Elisabeth Kapnist
obsada: David Lynch, Federico Fellini, Fritz Lang, Ingmar Bergman, Jean-Claude Dauphin
Premiera w Ale kino+: 1.07.2007 r.
343
1
2

Fascynujący francuski dokument odsłania historię przenikania się kina i psychoanalizy, próbuje dociec, na czym polega magia ekranu i jak ruchome obrazy wpływają na zbiorową wyobraźnię.

Popęd śmierci, seks, sen, pragnienie, niepokojąca obcość - kino nigdy nie przestało żywić się podświadomością, dla której teorię stworzyła psychoanaliza. Wszystko zaczęło się w momencie ich jednoczesnych narodzin na początku XX wieku. Zygmunt Freud, który wówczas był już w psychologii jednym z największych autorytetów, wobec kina była bardzo ostrożny. Pisał m.in.: "Wydaje mi się niemożliwym stworzenie plastycznego odpowiednika naszych wyobrażeń, który byłby im mniej lub bardziej wierny...". Ale jeden z jego bliskich współpracowników - Karl Abraham, niedługo później odważył się napisać scenariusz oparty na psychoanalizie. Tak na wielkie ekrany trafiły "Tajemnice duszy" zrealizowane w 1926 roku przez Georga Wilhelma Pabsta. Była to pierwsza transgresja, pierwsze spotkanie dwóch światów, które od tej pory już się nie rozejdą.

Odkrywać je, jeden w drugim, pokazać w lustrze ich podobieństwa, wyeksponować ich interakcje - taki cel postawiła sobie francuska reżyserka ELISABETH KAPNIST w swoim dokumencie "Ekran zwany pożądaniem". Za pomocą kilku symbolicznych scen pochodzących z klasyki kina europejskiego i amerykańskiego Kapnist przywołuje historię kina, a dzięki zamieszczonym w filmie wypowiedziom takich reżyserów, jak Fritz Lang, Federico Fellini, Ingmar Bergman, David Cronenberg, Jean-Luc Godard czy David Lynch, próbuje dociec jak ludzie kina patrzą na życie wewnętrzne. Rolą widza jest zapamiętywanie, "chłonięcie", zadawanie pytań. W sposób podobny do długiego spaceru po śnie i podświadomości, umiejętnego montażu fragmentów filmów pełnometrażowych, niepokojących zajawek, licznych i anonimowych głosów z offu, reżyserka zaprasza nas do odbycia podróży po naszej zbiorowej wyobraźni - czy stworzonej przez kino?




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...