Ale kino+
alekino+
Film. EVITA

EVITA


musical, USA, 1996, 134 min.
reżyseria: Alan Parker
obsada: Antonio Banderas, Jimmy Nail, Jonathan Pryce, Madonna
Premiera w Ale kino+: 26.12.2006 r.
5.00
343
5 głosy | 503 miejsce w rankingu

Biografia uwielbianej przez Argentyńczyków Evity Perón z Madonną w tytułowej roli.

Przyszła prezydentowa Argentyny, jedna z najbardziej wpływowych kobiet w historii, swego czasu otoczona boskim niemal kultem, urodziła się 7 maja 1919 roku jako jedno z pięciorga nieślubnych dzieci kucharki z wioski Le Union i jej kochanka, farmera Juana Duarte. Eva Duarte, dopiero później nazwana przez lud pieszczotliwie Evitą, karierę rozpoczynała jako fordanserka i nieletnia prostytutka. W wieku 15 lat przeniosła się do Buenos Aires, gdzie - dzięki protekcji kolejnych kochanków - stopniowo awansowała w społecznej hierarchii. Z modelki stała się aktorką - telewizyjną i radiową - a filmy klasy "B" i mydlane opery Radia El Mundo, w których występowała przysparzały jej coraz większej popularności. Ta zaprowadziła ją wreszcie na aukcję charytatywną na rzecz ofiar trzęsienia ziemi, na której piękna Eva poznała wojskowego i polityka Juana Peróna. Po ślubie w 1945 roku Eva Duarte Perón całkowicie zaangażowała się w misję uczynienia z męża najważniejszej osoby w państwie, co udało się w lutym 1946 roku, kiedy Perón został prezydentem. Kariera polityczna uwielbianej przez lud Evity rozkwitała błyskawicznie. Prezydentowa utworzyła fundacje pomagające biednym i wspierające ruch kobiet argentyńskich, a od 1949 roku stała się bez wątpienia najbardziej wpływową osoba w kraju, przewyższając pod tym względem nawet męża. Uważana za narodową bohaterkę Evita współpracowała z organizacją ODESSA zapewniającą bezpieczeństwo w Argentynie oficerom SS, grała na wyścigach samochodowych i wywoływała burze plotek wokół swojego małżeństwa - Perónowie nigdy nie mieli dzieci, co budziło rozliczne domysły na temat ich życia seksualnego. Zmarła w wieku 33 lat na raka szyjki macicy, a jej ciało, po wielu perturbacjach (było balsamowane, wystawiane na widok publiczny, wywożone do Włoch) spoczywa w grobowcu rodziny Duarte w Buenos Aires. Trzydzieści lat po jej śmierci losy wielkiej przywódczyni opisali twórcy musicalu "Evita": kompozytor Andrew Lloyd Webber i autor tekstów Tim Rice. Autor przewodnika po Argentynie "Lonely Planet" uważa nawet, że Evita żyła głównie po to, aby stworzyć gotowy scenariusz do tego znakomitego musicalu.

W najsłynniejszych inscenizacjach "Evity" główne role zagrały m.in. Elaine Page na londyńskim West Endzie i Patti LuPone na Broadwayu. W 1996 roku dołączyła do nich Madonna, która w postać wielkiej Evy wcieliła się w pierwszej filmowej wersji musicalu zrealizowanej przez ALANA PARKERA, twórcę m.in. głośnego filmu-teledysku "Ściana" (1982) do muzyki z albumu "The Wall" Pink Floyd czy adaptacji "Ptaśka" (1984) Williama Whartona. O nagrodzonej Oscarem za muzykę i trzema Złotymi Globami "Evicie" Parkera jeden z krytyków Gazety Wyborczej pisał, że jest to "jeden z nielicznych filmów muzycznych, w których nie ma nic sztucznego w tym, że bohaterowie śpiewają do siebie zamiast rozmawiać". Brak tradycyjnych dialogów reżyser wynagrodził zresztą doskonale odtworzonym klimatem Argentyny lat 40. i 50. Narodziny peronizmu w "Evicie" tworzą tak wyraziste tło, jak pogromy żydowskie w "Skrzypku na dachu" czy wojna wietnamska w "Hair". Parker jednak świadomie nie ucieka od teatralizacji, która całą opowieść ubiera w uniwersalny cudzysłów - karierę prostej dziewczyny z ludu, która staje się najważniejszą osobą w Argentynie komentuje uliczny śpiewak Che - Antonio Banderas, który pełni tu rolę jednoosobowego greckiego chóru.

"Evita" to również jedna z najlepszych ról w aktorskiej karierze Madonny, nagrodzonej za ten występ Złotym Globem. To nie ona jednak, lecz Maria Conchita Alonso, Michelle Pfeiffer, a nawet Meryl Streep miały początkowo grać tytułową postać. Parker powierzył tę role Madonnie dopiero po tym, jak wokalistka napisała do niego rozpaczliwy list, w którym błagała o szansę. Dołączyła do niego nawet kasetę ze swoim clipem "Take w Bow", który - jej zdaniem - znakomicie oddaje klimat lat 50. Jej kreacja przeszła do historii kina, choć nie z powodu aktorskich zdolności Madonny, ale... liczby kostiumów. W "Evicie" piosenkarka przebierała się 85 razy, czym pobiła rekord ustanowiony przez Elizabeth Taylor w "Kleopatrze" z 1963 roku.




SERIALE

Granica zbrodni

Najnowsza produkcja twórców zamówionego przez Netflixa niemieckiego serialu "Dark". Akcja serialowego thrillera rozgrywa się w Alpach, gdzie dochodzi do rytualnych morderstw...


KRUK. Szepty słychać po zmroku

"KRUK. Szepty słychać po zmroku" to najnowsze dzieło nagrodzonego PNF Orły reżysera Macieja Pieprzycy. Serialowy thriller zabierze widzów na Podlasie, gdzie nie tylko natura jest surowa, ostra i nieprzewidywalna...


Zbrodnia w White House Farm

Kto zamordował Bamberów? Oparta na faktach historia, w której z pedantyczną dokładnością analizuje się kulisy zbrodni...