Ale kino+
alekino+
Film. EVITA

EVITA


musical, USA, 1996, 134 min.
reżyseria: Alan Parker
obsada: Antonio Banderas, Jimmy Nail, Jonathan Pryce, Madonna
Premiera w Ale kino+: 26.12.2006 r.
5.00
343
5 głosy | 503 miejsce w rankingu

Biografia uwielbianej przez Argentyńczyków Evity Perón z Madonną w tytułowej roli.

Przyszła prezydentowa Argentyny, jedna z najbardziej wpływowych kobiet w historii, swego czasu otoczona boskim niemal kultem, urodziła się 7 maja 1919 roku jako jedno z pięciorga nieślubnych dzieci kucharki z wioski Le Union i jej kochanka, farmera Juana Duarte. Eva Duarte, dopiero później nazwana przez lud pieszczotliwie Evitą, karierę rozpoczynała jako fordanserka i nieletnia prostytutka. W wieku 15 lat przeniosła się do Buenos Aires, gdzie - dzięki protekcji kolejnych kochanków - stopniowo awansowała w społecznej hierarchii. Z modelki stała się aktorką - telewizyjną i radiową - a filmy klasy "B" i mydlane opery Radia El Mundo, w których występowała przysparzały jej coraz większej popularności. Ta zaprowadziła ją wreszcie na aukcję charytatywną na rzecz ofiar trzęsienia ziemi, na której piękna Eva poznała wojskowego i polityka Juana Peróna. Po ślubie w 1945 roku Eva Duarte Perón całkowicie zaangażowała się w misję uczynienia z męża najważniejszej osoby w państwie, co udało się w lutym 1946 roku, kiedy Perón został prezydentem. Kariera polityczna uwielbianej przez lud Evity rozkwitała błyskawicznie. Prezydentowa utworzyła fundacje pomagające biednym i wspierające ruch kobiet argentyńskich, a od 1949 roku stała się bez wątpienia najbardziej wpływową osoba w kraju, przewyższając pod tym względem nawet męża. Uważana za narodową bohaterkę Evita współpracowała z organizacją ODESSA zapewniającą bezpieczeństwo w Argentynie oficerom SS, grała na wyścigach samochodowych i wywoływała burze plotek wokół swojego małżeństwa - Perónowie nigdy nie mieli dzieci, co budziło rozliczne domysły na temat ich życia seksualnego. Zmarła w wieku 33 lat na raka szyjki macicy, a jej ciało, po wielu perturbacjach (było balsamowane, wystawiane na widok publiczny, wywożone do Włoch) spoczywa w grobowcu rodziny Duarte w Buenos Aires. Trzydzieści lat po jej śmierci losy wielkiej przywódczyni opisali twórcy musicalu "Evita": kompozytor Andrew Lloyd Webber i autor tekstów Tim Rice. Autor przewodnika po Argentynie "Lonely Planet" uważa nawet, że Evita żyła głównie po to, aby stworzyć gotowy scenariusz do tego znakomitego musicalu.

W najsłynniejszych inscenizacjach "Evity" główne role zagrały m.in. Elaine Page na londyńskim West Endzie i Patti LuPone na Broadwayu. W 1996 roku dołączyła do nich Madonna, która w postać wielkiej Evy wcieliła się w pierwszej filmowej wersji musicalu zrealizowanej przez ALANA PARKERA, twórcę m.in. głośnego filmu-teledysku "Ściana" (1982) do muzyki z albumu "The Wall" Pink Floyd czy adaptacji "Ptaśka" (1984) Williama Whartona. O nagrodzonej Oscarem za muzykę i trzema Złotymi Globami "Evicie" Parkera jeden z krytyków Gazety Wyborczej pisał, że jest to "jeden z nielicznych filmów muzycznych, w których nie ma nic sztucznego w tym, że bohaterowie śpiewają do siebie zamiast rozmawiać". Brak tradycyjnych dialogów reżyser wynagrodził zresztą doskonale odtworzonym klimatem Argentyny lat 40. i 50. Narodziny peronizmu w "Evicie" tworzą tak wyraziste tło, jak pogromy żydowskie w "Skrzypku na dachu" czy wojna wietnamska w "Hair". Parker jednak świadomie nie ucieka od teatralizacji, która całą opowieść ubiera w uniwersalny cudzysłów - karierę prostej dziewczyny z ludu, która staje się najważniejszą osobą w Argentynie komentuje uliczny śpiewak Che - Antonio Banderas, który pełni tu rolę jednoosobowego greckiego chóru.

"Evita" to również jedna z najlepszych ról w aktorskiej karierze Madonny, nagrodzonej za ten występ Złotym Globem. To nie ona jednak, lecz Maria Conchita Alonso, Michelle Pfeiffer, a nawet Meryl Streep miały początkowo grać tytułową postać. Parker powierzył tę role Madonnie dopiero po tym, jak wokalistka napisała do niego rozpaczliwy list, w którym błagała o szansę. Dołączyła do niego nawet kasetę ze swoim clipem "Take w Bow", który - jej zdaniem - znakomicie oddaje klimat lat 50. Jej kreacja przeszła do historii kina, choć nie z powodu aktorskich zdolności Madonny, ale... liczby kostiumów. W "Evicie" piosenkarka przebierała się 85 razy, czym pobiła rekord ustanowiony przez Elizabeth Taylor w "Kleopatrze" z 1963 roku.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...