Ale kino+
alekino+
Film. Fargo

Fargo


dramat, USA, 1996, 94 min.
reżyseria: Joel Coen
obsada: Frances McDormand, Peter Stormare, Steve Buscemi, William H. Macy
Premiera w Ale kino+: 15.03.2013 r.
5.00
343
5 głosy | 101 miejsce w rankingu
Fargo

Obsypany nagrodami film braci Coen to czarny kryminał w białej scenerii zasypanej śniegiem Minnesoty. "Fargo"- fenomenalnie zagrany, skonstruowany precyzyjnie jak zegarek dramat chciwości, podłości i głupoty - to prawdziwa komedia ludzka, która byłaby śmieszna, gdy nie była tak tragiczna i okrutna.

Jerry Lundegaard (William H. Macy) to człowiek niewolny od słabostek. Bohater (a może należałby raczej powiedzieć: antybohater) jest dealerem samochodowym w prowincjonalnym miasteczku w Minnesocie. Jerry pozwolił sobie zdefraudować większą sumkę należącą do firmy jego pracodawcy i zarazem teścia, bogatego i despotycznego biznesmena Wade'a Gustafsona (Harve Presnell). Nie było to sprytne oszustwo - machlojka wkrótce wyjdzie na jaw. Jerry wpada w panikę. Kiedy wszystkie rozsądne sposoby zatuszowania sprawy zawodzą, przerażony dealer chwyta się, niczym tonący brzytwy, desperackiego i szalonego planu. Jerry chce wynająć ludzi do porwania własnej żony, następnie wyciągnąć od siedzącego na pieniądzach teścia solidny okup i podzielić się nim z porywaczami. Na wykonawców intrygi wybiera Carla (Steve Buscemi) i Gaeara (Peter Stormare), dwóch drobnych opryszków z Północnej Dakoty. Odbywaj są nierozgarnięci i obydwaj, podobnie jak Jerry Lundegaard, są nieudacznikami; Gaear jest do tego nieobliczalny i brutalny. Nic też dziwnego, że całe przedsięwzięcie kończy się katastrofą. Sfingowane porwanie zmienia się w krwawą jatkę - jedno morderstwo pociąga za sobą następne, a Jerry Lundegaard bezsilnie patrzy, jak ze zwykłego malwersanta staje się zbrodniarzem zamieszanym w kidnaping i wielokrotne zabójstwo. Gęsto ścielący się trup w spokojnej do tej pory okolicy stawia na baczność miejscową policjantkę. Marge Gunderson (Frances McDormand) jest w zaawansowanej ciąży i ledwo chodzi, ale zabiera się dziarsko za rozwiązywanie sprawy. Zagadka nie jest zresztą zbyt trudna do rozwikłania, bo wszystkie przestępstwa zostały popełnione nieudolnie. Jeżeli coś jest w tej sprawie zaskakujące, to głupota i podłość zamieszanych nią w ludzi.

W bogatej filmografii braci COEN jest tyle znakomitych obrazów, że wybranie najlepszego byłoby bardzo trudnym zadaniem. Jeżeli jednak ktoś musiałby robić tego rodzaju ranking, musiałby poważnie brać pod uwagę "Fargo". W tym filmie wszystko jest dobre: bezbłędna reżyseria i precyzyjny scenariusz, przepiękna muzyka Cartera Burwella, zdjęcia Rogera Deakinsa, w którego obiektywie puste zimowe pejzaże Minnesoty zmieniają się w metaforyczne obrazy.

Równie dobrzy są aktorzy - i tu powtarza się problem jaki widz może się mieć z filmografią Coenów: niełatwo zdecydować, który z występujących w "Fargo" artystów jest najlepszy. Amerykańska Akademia Filmowa wyróżniła żonę Joela Coena, Frances McDormand przyznając jej Oscara, ale wybitną kreację tworzy także William H. Macy wcielający się w żałosnego i nieszczęsnego Jerry'ego Lundegaarda. Aktor dosłownie błagał Coenów o tę rolę, przekonując, że jest do niej stworzony; na planie dowiódł, że mówił prawdę. Pozostają jeszcze Steve Buscemi i Peter Stormare odtwarzający parę opryszków - każda z tych ról to małe aktorskie arcydzieło.

Nic też dziwnego, że na "Fargo" spadł deszcz nagród. Oprócz Oscara dla Frances McDormand, Akademia przyznała Coenom statuetkę za scenariusz i pięć nominacji. Jury festiwalu w Cannes uhonorowało Joela Coena za reżyserię; "Fargo" otrzymało też sześć wyróżnień Independent Spirit Award we wszystkich najważniejszych kategoriach - nie licząc następnego tuzina mniej prestiżowych nagród i laurów na różnych festiwalach.

Coenowie pokazywali swój film jako "oparty na prawdziwych wydarzeniach", choć tak naprawdę chodziło o luźną inspirację kilkoma zbrodniami z Minnesoty. W rzeczywistości bracia wymyślili tę historię, tworząc film kompletny - ironiczny i smutny, zabawny i makabryczny, działający na poziomie thrillera, komedii pomyłek, społecznej satyry i egzystencjalnej metafory.


CZYTAJ BLOG FILMOWY BARTOSZA ŻURAWIECKIEGO




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...