Ale kino+
alekino+
Film. Hannah Arendt

Hannah Arendt


biograficzny, Niemcy/Luksemburg/Francja/Izrael, 2012, 113 min.
reżyseria: Margarethe von Trotta
obsada: Axel Milberg, Barbara Sukowa, Janet McTeer
Premiera w Ale kino+: 22.01.2015 r.
5.00
343
5 głosy | 50 miejsce w rankingu
Hannah Arendt

Czy można obsesyjnie dążyć nie tylko do sprawiedliwości, ale również do zdefiniowania człowieka i zła, które nim kieruje? Rewelacyjna Barbara Sukowa jako filozofka i myślicielka Hannah Arendt, która relacjonując proces Eichmanna, ukuła słynną tezę o banalności zła. Film pokaże po raz pierwszy w telewizji Ale kino+ w styczniowym cyklu "KINO MÓWI: Obsesje".

Rok 1961. W Jerozolimie rozpoczyna się proces nazistowskiego zbrodniarza Adolfa Eichmanna, uprowadzonego z Argentyny, gdzie ukrywał się po wojnie. Proces wzbudza powszechne zainteresowanie - na miejsce przybywa amerykańska telewizja i prawie 450 dziennikarzy z całego świata. Wśród nich znajduje się filozofka Hannah Arendt (Barbara Sukowa), która będzie relacjonować przebieg rozprawy dla "New Yorkera". Z biegiem czasu Arendt, obserwująca Eichmanna na sali sądowej, zaczyna dostrzegać w nim nie "demona", czy "geniusza zła" jak opisują go media, a przeciętnego urzędnika o ograniczonych horyzontach, który doskonale odnalazł się w systemie stworzonym przez Hitlera. Jej relacje - a później wydana w 1963 roku książka o banalności zła - wzbudzają oburzenie międzynarodowej społeczności żydowskiej, która zarzuca Arendt kwestionowanie wyjątkowości cierpienia ofiar Holocaustu.

Proces Eichmanna wzbudzał wiele emocji - po 15 latach od zakończenia wojny wywiad izraelski wytropił zbrodniarza wojennego współodpowiedzialnego za masowe zagłady ludności. Przebywająca na procesie Hannah Arendt - wówczas autorka takich publikacji jak "Kondycja ludzka" czy "Korzenie totalitaryzmu" - relacjonowała wydarzenia dla "New Yorkera". Podczas procesu zaczął ja interesować mechanizm narodzin zła, instynktów, które kierują człowiekiem w sytuacji granicznej czy w sytuacji poczucia pełni władzy. W jej oczach Adolf Eichmann - urzędnik-formalista, który nie wyróżniał się ani elokwencją, charyzmą czy błyskotliwością - jawił się jako bezmyślny trybik w machinie. Tak powstała słynna dziś teza Hanny Arendt o "banalności zła", którą opisała wpierw w relacjach z procesu, a potem w 1963 w swojej książce "Eichmann w Jerozolimie: rzecz o banalności zła". Publikacja ta wzbudziła ogromne emocje, o czym opowiada film. Reżyserka MARGARETTHE VON TROTTA stworzyła fascynujący portret intelektualistki, która poszukując prawdy, do końca pozostaje wierna swoim przekonaniom - nawet w obliczu potępienia przez środowisko. Przedstawiając swoje obserwacje na temat zła oraz oskarżając rady żydowskie o współpracę z nazistami, została wzięta w ogień krytyki. W postać myślicielki, która odważnie broni swoich racji, rewelacyjnie wcieliła się nominowana za swoją rolę do Nagrody Europejskiej Akademii Filmowej Barbara Sukowa.

Zobacz dyskusję na temat filmu w programie:
Kino Mówi: Obsesje - Hannah Arendt (materiał wideo 9:03 min)

Zobacz stronę cyklu:
Kino Mówi: Obsesje





SERIALE

W pułapce 2

Kontynuacja rewelacyjnego islandzkiego serialu "W pułapce".


Coincoin i Nieludzie

Szalony francuski serial komediowy. Cztery lata po premierze "Małego Quinquina"...


Belfer

Oryginalna produkcja CANAL+ w reżyserii Łukasza Palkowskiego z Maciejem Stuhrem w roli głównej.


Więzy krwi

Kameralny thriller psychologiczny o trudnych relacjach rodzinnych.