Ale kino+
alekino+
Film. HAROLD I MAUDE

HAROLD I MAUDE

Harold and Maude
komedia, USA, 1971, 91 min.
reżyseria: Hal Ashby
obsada: Bud Cort, Ellen Geer, Ruth Gordon, Vivian Pickles
Premiera w Ale kino+: 16.06.2007 r.
5.00
343
5 głosy | 54 miejsce w rankingu

Harolada i Maud łączy wspólna pasja - oglądanie pogrzebów, dzieli - różnica wieku. Oryginalna historia miłości i przyjaźni bogatego neurotyka i pełnej radości życia staruszki.

Harold (Bud Cort) jest dwudziestoletnim młodzieńcem z bardzo bogatego domu. Choć pozornie niczego mu nie brakuje, Harold cierpi na depresję. Jedynym lekarstwem na splin jest dla niego osobliwe obcowanie ze śmiercią. Chłopak uwielbia śledzić ceremonie pogrzebowe i odgrywać sceny samobójstw przed własną matką. Na jednym z pogrzebów poznaje prawie osiemdziesięcioletnią Maud (Ruth Gordon), która, choć ma nieco podobne hobby, w przeciwieństwie do Harolda kocha życie. Pod wpływem wspólnie spędzonego czasu Harold zaraża się od Maude jej temperamentem, wyobraźnią i radością życia. Tymczasem matka chłopaka ma już dla niego trzy kandydatki na żonę. Haroldowi żadna z nich nie przypada do gustu. Ma też znakomity sposób, żeby je do siebie zniechęcić - przed każdą kolejno symuluje samobójstwo. Wreszcie oświadcza, że zamierza ożenić się z Maude. Ta jednak szykuje dla niego niespodziankę, która na zawsze zmieni życie Harolda.

Nominowana do Bafty, dwóch Złotych Globów i nagrodzona na festiwalu w Valladolid czarna komedia "Harold i Maude" to drugi pełnometrażowy film HALA ASHBY'EGO - rok wcześniej twórca debiutował komedią "Właściciel", za którą Lee Grant otrzymał nominację do Oscara za najlepszą drugoplanową rolę męską. Ashby wykorzystał scenariusz debiutanta Colina Higginsa, który tekstem tym zdobył dyplom Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles.

Od początku wiadomo było, że tak ryzykowną i kameralną historię przekonująco mogą zagrać tylko wyjątkowi aktorzy. Rolę żywiołowej Maude powierzono Ruth Gordon, która w swojej karierze równie chętnie grywała w komediach ("Dwulicowa kobieta", "Statek miłości"), co w filmach noir ("Co się stało z ciocią Alicją?") czy thrillerach (nagrodzona Oscarem rola w "Dziecku Rosemary"). Dłużej trwały poszukiwania odpowiedniego kandydata do roli neurotycznego Harolda. Wreszcie twórcy zaproponowali tę rolę Budowi Cortowi, młodemu nowojorskiemu aktorowi, odkrytemu przez samego Roberta Altmana. Cort miał już wtedy na koncie rolę w jego słynnym "MASH-u" (1970) oraz tytułową role w "Brewter McCould" (1970) również w reżyserii mistrza. Aktor, który Altmana uważał za swojego mentora, radził się go zresztą, czy powinien przyjąć propozycję Ashby'ego. Altman ponoć odradzał: bał się, że tak młody aktor może zostać dotkliwie zaszufladkowany po roli ogarniętego obsesją śmierci szaleńca. Cort jednak przyjął propozycję, a za swoją kreację nagrodzony został nominacją do Bafty i Złotego Globu. Odrzucił natomiast rolę Billiego Bibbita w "Locie nad kukułczym gniazdem", który swoją premierę miał cztery lata później. Tym razem wziął sobie do serca przestrogę Altmana i nie chciał grać pacjenta szpitala psychiatrycznego.

Muzykę do filmu skomponował brytyjski piosenkarz Cat Stevens, który sześć lat później, u szczytu kariery, zmienił wiarę na islam, a nazwisko na Yusuf Islam. Od tamtej pory artysta wydał tylko dwie płyty: pożegnalny album "Back to Earth" oraz "The Life of the Last Prophet", w której zawarł podstawy swojej religii.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...