Już wkrótce zapraszamy na nową stronę Ale kino+ w ramach serwisu CANAL+ telewizja przez internet. Informujemy jednocześnie, że strona zmieni swoją formę, a niektóre materiały i funkcjonalności nie będą dostępne.
Ale kino+
alekino+
Film. JAK DALEKO STĄD JAK BLISKO

JAK DALEKO STĄD JAK BLISKO


dramat, Polska, 1971, 93 min.
reżyseria: Tadeusz Konwicki
obsada: Andrzej Łapicki, Ewa Krzyżewska, Gustaw Holoubek, Maja Komorowska
Premiera w Ale kino+: 18.05.2004 r.
5.00
343
10 głosy | 431 miejsce w rankingu

Twórczość filmowa Tadeusza Konwickiego powstawała zawsze niejako na marginesie jego działalności literackiej, a jednak każdy kolejny obraz tego wybitnego pisarza i reżysera stawał się ważnym - i kontrowersyjnym - wydarzeniem artystycznym.

Konwicki pracuje poza obowiązującymi w kinie konwencjami. Jego filmy, podobnie zresztą jak dzieła literackie, mają niezwykle osobisty charakter, nasycone są lękami, obsesjami i aluzjami do burzliwej biografii autora. Osobisty wymiar twórczości Konwickiego jest dla artysty punktem wyjścia do uniwersalnych refleksji natury historiozoficznej, politycznej i egzystencjalnej, oraz, być może w największym stopniu, do próby opisu doświadczenia generacji, której młodość przypadła na lata II Wojny Światowej.

Najważniejsze wątki, motywy i obsesje obecne zarówno w prozie jak i w kinie TADEUSZA KONWICKIEGO ogniskują się w filmie "Jak daleko stąd, jak blisko" - obrazie uważanym przez wielu krytyków za najważniejsze kinematograficzne dokonanie artysty. "Jak daleko..." jest jednym z najbardziej śmiałych formalnie polskich filmów lat 70. Reżyser rezygnuje tu konwencjonalnej, liniowej narracji i klasycznej fabuły. Realizuje swoją opowieść w poetyce snu, po którą sięgał zresztą w wielu innych swoich obrazach.

Bohater "Jak daleko...", czterdziestoletni Andrzej (w którym odnaleźć można wiele cech samego Konwickiego) odbywa wewnętrzną podróż w przeszłość. Wraca do traumatycznych doświadczeń z czasów okupacji, na nowo przeżywa dawne, niespełnione miłości - realny plan współczesnej, gierkowskiej Polski na każdym kroku przenika się ze światem wspomnień i wyobrażeń bohatera; powracają jego dawno zmarli przyjaciele i upiory przeszłości. Akcja toczy się poza czasem, na pograniczu snu i jawy - krytycy wskazywali, że obrana przez Konwickiego strategia narracji bliska jest tej, którą zastosował niegdyś w "Weselu" Stanisław Wyspiański.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...