Ale kino+
alekino+
Film. JESTEM CIEKAWA W KOLORZE ŻÓŁTYM

JESTEM CIEKAWA W KOLORZE ŻÓŁTYM

I Am Curious >Yellow<
dramat, Szwecja, 1967, 117 min.
reżyseria: Vilgot Sjoman
obsada: Borje Ahlstedt, Lena Nyman, Peter Lindgren, Vilgot Sjoman
Premiera w Ale kino+: 7.01.2008 r.
5.00
343
5 głosy | 508 miejsce w rankingu

Wielki zakazany owoc końca lat 60. Szwedzki eksperymentalny film łączący seks, politykę, fikcję i dokument wywołał w Stanach Zjednoczonych aferę, która dotarła aż do Sądu Najwyższego, przyczyniając się do ostatecznego upadku cenzury obyczajowej obowiązującej w kinie amerykańskim przez czterdzieści lat.

Bohaterką filmu Vilgota Sjömana jest Lena (Lena Nyman), dwudziestoletnia studentka ze Sztokholmu. Dziewczyna odkrywa świat: romansuje, uprawia seks, angażuje się w politykę, demonstruje, dyskutuje, próbuje medytacji. Swoje doświadczenia dokumentuje i gromadzi w swoim pokoju w rozrastającym się archiwum. Lena występuje jednocześnie w filmie kręconym przez Vilgota Sjömana; gra w nim samą siebie. W narracji "Jestem ciekawa w kolorze żółtym" miesza się plan fabularnej fikcji i sekwencje dokumentalne: film o kręceniu filmu, który właśnie oglądamy.

"Jestem ciekawa w kolorze żółtym" to filmowa legenda. Nakręcony w liberalnej Szwecji film został w Stanach Zjednoczonych uznany za pornograficzny. W walkę o wprowadzenie obrazu VILGOTA SJÖMANA na amerykańskie ekrany zaangażowali się lewicowi intelektualiści z pisarzem Normanem Mailerem na czele. Sprawa skończyła się w Sądzie Najwyższym, w którym obrońcy filmu zatriumfowali. To zwycięstwo było symbolicznym końcem obowiązywania tzw. kodeksu Hayesa - obyczajowych i politycznych ograniczeń funkcjonujących w kinie amerykańskim od początku lat 30.

Film Vilgota Sjömana był wielkim obyczajowym i politycznym skandalem. Dziś ma raczej wartość dokumentu epoki; sceny erotyczne, choć na standardy lat 60. bardzo odważne, współczesnego widza specjalnie nie zgorszą. "Jestem ciekawa w kolorze żółtym", nawet jeżeli nie wywołuje już takich emocji jak kiedyś, wciąż jednak pozostaje ciekawym kawałkiem kina. Język filmowy Sjömana bliski jest Nowej Fali, zwłaszcza kinu Godarda. W filmową narrację wplecione są statyczne fotografie i polityczne hasła pojawiające w postaci tekstowych plansz. Aktorzy - niemal bez wyjątku nieprofesjonalni - grają tu samych siebie. Dialogi są w dużej części improwizowane, a granica między fabułą i dokumentem zupełnie zatarta: w filmie pojawia się reżyser i jego ekipa, do akcji wciągani są przypadkowi przechodnie.

"Jestem ciekawa w kolorze żółtym" doskonale oddaje klimat burzliwego końca lat 60: zapalczywe dyskusje o polityce, antywojenne demonstracje, rewolucyjne nastroje, lewicowe fascynacje, wyzwolenie seksualne, duchowe poszukiwania, sekty i medytacje - wszystko to składa się na obraz przełomowego momentu w historii kultury Zachodu, momentu, który zmienił nie tylko kino.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...