Ale kino+
alekino+
Film. JESTEM JOE

JESTEM JOE

My Name Is Joe
dramat, Wlk. Brytania, 1998, 101 min.
reżyseria: Ken Loach
obsada: Anne-Marie Kennedy, David McKay, Louise Goodall, Peter Mullan
Premiera w Ale kino+: 24.08.2007 r.
5.00
343
5 głosy | 591 miejsce w rankingu
1
2

Znienawidzony przez konserwatywnych Anglików i uwielbiany przez jury największych festiwali na świecie Ken Loach kieruje kamerę na najuboższą dzielnicę Glasgow, w której dwoje ludzi, na przekór podłości tego świata, próbuje ocalić swoje uczucie.

Joe Kavanagh (Peter Mullan), po latach uzależnienia od alkoholu, postanawia przestać pić. Żeby nadać swojemu życiu jakiś kierunek, z całym entuzjazmem debiutanta rzuca się w działalność społecznikowską. Większość czasu poświęca najgorszej drużynie futbolowej w Glasgow, złożonej w większości z miejscowych żulików, przebranych w koszulki liderów. Pordzewiałym autobusem wozi ich na mecze i traktuje jak swoją "drużynę marzeń". Pomaga też parze narkomanów z dzieckiem, Sabinie (Anne-Marie Kennedy) i Liamowi (David McKay). U nich spotyka Sarah (Louise Goodall), pielęgniarkę środowiskową w jego wieku, która żyje wyłącznie pracą. Razem z nią próbuje znaleźć sposób, żeby uwolnić Sabinę i Liama od zależności od lokalnego gangstera, który - przy okazji - jest szkolnym kolegą Joe ("Nosiłem zakupy jego matce" - wspomina). Przy okazji wspólnej pracy Joe i Sarah stopniowo zakochują się w sobie. Tłem dla ich związku, do którego wnoszą melancholię, ślady dawnych nałogów i ran, ale też dużo nadziei, staje się ukochane i znienawidzone Glasgow, miasto bezrobocia, narkomanii i gangsterskich porachunków.

"Tyle w nim entuzjazmu, a przecież od początku czuje się obecność cienia: nadaktywność bohaterów Loacha jest podszyta melancholią. Ten człowiek balansuje na krawędzi. Pomagając innym, pomaga zarazem sobie. Jak w wielu rasowych społecznikach, tkwi w nim poczucie winy" - pisał o głównym bohaterze Tadeusz Sobolewski na łamach "Gazety Wyborczej", chwaląc jednocześnie tytułową kreację Petera Mullana. Pochodzący ze Szkocji aktor, znany głównie z ról w takich filmach, jak "Miss Julie" Mike'a Figgisa, "Infiltracja" Martina Scorsese czy "Trainspotting" Danny'ego Boyle'a, pięć lat przed występem u Kena Loacha sam zadebiutował jako reżyser. Zrealizował wówczas krótkometrażowy obraz "Close". Ostatni film Mullana to kontrowersyjne "Siostry Magdalenki" (2002), które zajęły drugie miejsce na liście najbardziej antykatolickich filmów wszech czasów, stworzonej przez zespół amerykańskiego pisma "Faith&Family".

"Jestem Joe" był jednocześnie drugim filmem, przy którym KEN LOACH współpracował ze swoim nadwornym scenarzystą, prawnikiem Paulem Lavertym ("Chleb i róże", "Wiatr buszujący w jęczmieniu"). Podczas pracy nad scenariuszem Laverty zdecydował się na kilka miesięcy zamieszkać w najuboższej dzielnicy Glasgow, aby na miejscu chłonąć historie ludzi z tego niebezpiecznego, kryminogennego zagłębia. Tam też wyłonił dwie pary bohaterów, których parafrazy znalazły się ostatecznie w filmie Loacha. W Cannes, gdzie film miał premierę, Loach i Laverty, zamiast o szczegółach swojej produkcji, mówili najwięcej o pladze bezrobocia w Europie i bezradności pomocy socjalnej wobec najbardziej potrzebujących.

Ken Loach, niezmordowany społecznik i - jak o nim mówią - ostatni socjalista w kinie, obrazem "Jestem Joe" potwierdził swój konsekwentny pesymizm, który karze mu interesować się głównie ludźmi przegranymi. Joe z Glasgow dołączył tym samym do takich postaci, jak bezrobotni z Sheffield ("Spojrzenia i uśmiechy"), zniewoleni przez system ("Ojczyzna"), prześladowani w rządzącej przez torysów Anglii ("Wiatr w oczy", "Biedroneczko, Biedroneczko") czy ofiary republikańskiej rewolucji ("Ziemia i wolność").

Peter Mulan, który od czasu "Riff-Raffu" (1990), poprzedniego filmu Loacha, w którym grał, mówi o sobie "jestem człowiekiem Loacha", za swoją brawurową kreację w "Jestem Joe" zdobył nagrodę aktorską w Cannes i na festiwalu w Valladolid. Sam film wyróżniono m.in. trzema statuetkami British Independent Film Award oraz nagrodami w Portland, Valladolid i w Kopenhadze.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...