Ale kino+
alekino+
Film. Liban

Liban

Lebanon
dramat wojenny, Izrael/Francja/Liban/Niemcy, 2009, 89 min.
reżyseria: Samuel Maoz
obsada: Itay Tiran, Michael Moshonov, Oshri Cohen, Yoav Donat, Zohar Shtrauss
Premiera w Ale kino+: 14.06.2012 r.
5.00
343
5 głosy | 118 miejsce w rankingu
Liban
1
2

"Liban" to film wyjątkowy. Nikt wcześniej nie pokazał bowiem wojny w taki sposób, w jaki uczynił to reżyser Samuel Maoz. Świat zewnętrzny widz może oglądać tylko z perspektywy uwięzionych w czołgu żołnierzy, obserwując go przez wizjer lufy, co potęguje wrażenie klaustrofobii. Film zdobył Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji w 2009, a jego polska premiera odbyła się na 5. Festiwalu Filmy Świata ale kino+.

Maj 1982, pierwsza wojna libańska. Osamotniony czołg dostaje rozkaz zdobycia wrogiego miasta, które właśnie zostało zbombardowane przez izraelskie siły powietrzne. To, co wydawało się zwykłą misją, stopniowo wymyka się spod kontroli, zamieniając się w śmiertelną pułapkę i przerażający koszmar. Czterej dwudziestokilkulatkowie kierują maszyną do zabijania. Nie mają natury wojowników, nie chcą walczyć, zdobywać ani poświęcać siebie. Zaplątani w sieć absurdalnej, niesprawiedliwej wojny są przerażeni jej okropnością. Surowy, samozachowawczy instynkt popycha ich na skraj granic moralnych, kiedy z całych sił walczą o przetrwanie w sytuacji, której nie mogą znieść. Wśród chaosu wojny desperacko starają się zachować swoje człowieczeństwo.

"Liban" to kolejna po "Walcu z Baszirem" filmowa autoterapia, której poddaje się izraelski filmowiec. Pochodzący z Tel Awiwu SAMUEL MAOZ, podobnie jak autor "Walca z Baszirem" Ari Folman, powrócił do traumatycznego doświadczenia, jakim stał się dla młodego poborowego pobyt na froncie wojny libańskiej. "W maju 1982 roku skończyłem 19 lat. Życie było piękne. Byłem zakochany. Wtedy powołano mnie do wojska. Przydzielili mnie jako strzelca do czołgu i jako jeden z pierwszych miałem przekroczyć granicę z Libanem. To miała być jednodniowa misja, która zamieniła się w podróż do piekła. Wcześniej nie zabijałem, wtedy stałem się maszyną do zabijania" - wspomina wydarzenia, które na zawsze odmieniły jego życie Maoz. Wrócił do nich po niemal 30 latach w swoim fabularnym debiucie. Tyle czasu potrzebował, by zebrać siły i napisać scenariusz oparty na własnych doświadczeniach. Wspomnieniom nadał niezwykłą formę. Wojenna rzeczywistość w jego filmie ukazana została z perspektywy czwórki żołnierzy zamkniętych w czołgu i obserwujących świat zewnętrzny przez niewielki wizjer celowniczy. Klaustrofobiczne wnętrze pojazdu potęguje wrażenie uwięzienia i bezradności, będące udziałem Maoza i tysięcy młodych Izraelczyków.

Aby odtwórcy tych przeżyć mogli wczuć się w sytuację, przed rozpoczęciem zdjęć reżyser umieszczał ich na kilka godzin w niewielkim kontenerze. Następnie członkowie ekipy metalowymi drągami uderzali w ściany kontenera, by aktorzy poczuli się jak załoga ostrzeliwanego czołgu. "Nie interesowała mnie kolejna historia o wojnie - chciałem zrobić film, w którym widz poczuje na własnej skórze klaustrofobię, duszność, nielogiczne emocje. Specyficzny stan, który trudno zrozumieć, a którego dzięki filmowi można doświadczyć" - motywował przyjętą w "Libanie" perspektywę reżyser.

Nowatorskie ukazanie, zdawałoby się wyeksploatowanej wojennej tematyki, spotkało się z uznaniem krytyki i festiwalowych jurorów. Na 66. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji debiutancki obraz Maoza zdobył Złotego Lwa, pokonując nieoczekiwanie faworyzowane "Lourdes". "Poświęcam tę nagrodę tysiącom ludzi na całym świecie, którzy, tak jak ja, powrócili z wojny cali i zdrowi. Wydaje się, że wszystko z nimi jest w porządku, ale wewnątrz pozostaje ślad" - mówił Samuel Maoz odbierając nagrodę. Efekt końcowy filmu nie byłby tak porażający bez pracy operatora Giora Bejach, który zdecydowaną większość zdjęć kręcił we wnętrzu czołgu. Jego wkład został doceniony podczas festiwalu Plus Camerimage, gdzie otrzymał główną nagrodę - Złotą Żabę.


CZYTAJ BLOG FILMOWY BARTOSZA ŻURAWIECKIEGO




SERIALE

Trepalium

Francuski serial futurystyczny. Świat znajduje się w ciężkiej sytuacji...


Stieg Larsson: Mężczyzna, który igrał z ogniem

Film dokumentalny o pisarzu trylogii Millenium Stiega Larssona i jego...


Piknik pod Wiszącą Skałą

"Piknik pod Wiszącą Skałą" to ekranizacja powieści z lat 60. XIX wieku autorstwa...


Vitello

Mały Vitello wychowywany jest przez mamę, która nic mu nie mówi o nieobecnym...