Ale kino+
Kino Mówi: Po Oscarach
Film. LIMUZYNA DAIMLER-BENZ

LIMUZYNA DAIMLER-BENZ


dramat psychologiczny, Polska/RFN, 1981, 91 min.
reżyseria: Filip Bajon
obsada: Janusz Gajos, Maja Komorowska, Michał Bajor, Piotr Bajor, Tadeusz Łomnicki
Premiera w Ale kino+: 8.09.2006 r.
2.00
343
2 głosy | 460 miejsce w rankingu

Dwaj bracia tuż przed wybuchem II wojny światowej wybierają dwie skrajnie różne życiowe drogi - znakomite role Michała i Piotra Bajorów w nagradzanym w Polsce i zagranicą filmie twórcy "Przedwiośnia".

Poznań, maj 1939 roku. W niepodległej jeszcze Polsce krążą wieści o zbliżającej się wielkiej wojnie. Codzienne życie, zwłaszcza młodzieży, toczy się jednak na razie beztrosko. Dwaj bracia, Michał (Michał Bajor) i Andrzej (Piotr Bajor) Hahnowie, spacerując pewnego dnia po mieście, zauważają lśniącą limuzynę zaparkowaną przed niemieckim konsulatem. Dla żartu postanawiają ukraść luksusowy samochód. W chwili nieuwagi portiera wskakują do wozu i wyruszają przed siebie. Tuż za miastem zostają zatrzymani, a podczas policyjnego przesłuchania orientują się, że ich młodzieńczy wybryk został wzięty za próbę porwania dla okupu konsula Rzeszy. Incydent jednak zostaje przez ambasadę zbagatelizowany i niedługo później chłopcy wracają do szkoły. To przeżycie nie pozostanie jednak bez wpływu na ich dalsze losy. Andrzej już wkrótce stanie na czele szkolnego kółka sympatyków Ligi Narodów, a w płomiennym przemówieniu będzie atakował organizację za nieumiejętność radzenia sobie z kryzysem na świecie, co - jego zdaniem - jest winą Żydów i masonów. Michał podejmie swoją pierwszą próbę prozatorską i zbliży się do swojego związanego z teatrem wuja, w którego mieszkaniu pozna smak narkotyków. Losy braci ostatecznie rozdzielą się, kiedy Andrzej na poważnie zwiąże się ze swoimi hitlerowskimi mocodawcami.

FILIP BAJON, podobnie jak w swoich poprzednich filmach "Aria dla atlety" i "Wizja lokalna 1901", również w nagrodzonej Grand Prix na festiwalu w Figueira da Foz "Limuzynie Daimler-Benz" odwołuje się do przełomowych momentów ostatniego stulecia. Swoich bohaterów umieszcza w trudnej rzeczywistości ostatnich miesięcy przed wojną, kiedy to - często zupełnym przypadkiem - błahe z pozoru decyzje i wybory okazywały się wyrokami na czyjeś życie. Bajon zwracał uwagę na niedojrzałość swoich bohaterów, ich mgliste ideały i ambicje, konfrontowane z łatwowiernością i młodzieńczą naiwnością. "Konsul nie zgłosił pretensji, uznał sprawę za wybryk, niepoważną kradzież. Ale fakt, że żart miał miejsce właśnie w tym, a nie innym okresie historii, ma wpływ na dalsze losy chłopców. Konkretnie na wybór drogi życiowej" - mówił twórca w jednym z wywiadów. Główne role reżyser powierzył również braciom: Michałowi i Piotrowi Bajorom - dla Piotra był to ekranowy debiut. Ich losy - podobnie jak ich filmowych bohaterów - również potoczyły się bardzo różnie. Choć obaj zaczynali od aktorstwa (są synami aktora-lalkarza Ryszarda Bajora), Michał już w czasie szkoły stał się gwiazdą estrady i do dziś realizuje się głównie jako piosenkarz. Piotr, ceniony również za role filmowe (ostatnio zagrał główną rolę w pokazywanym w Cannes "Chłopcu na galopującym koniu" Adama Guzińskiego), to przede wszystkim uznany aktor teatralny - grywa m.in. na deskach teatrów Polskiego, Studio i Dramatycznego.




SERIALE

Protokolantka

Freya od wielu lat jest protokolantką w wydziale kryminalnym policji w Berlinie..


Ad Vitam

Świat w przyszłości. Ludzkość okryła metodę regeneracji organizmu, która pozwala na życie wieczne.


Fortitude 3

Finałowy sezon "Fortitude" - mrożącego krew w żyłach serialu sensacyjnego z...


Trepalium

Francuski serial futurystyczny. Świat znajduje się w ciężkiej sytuacji...