Już wkrótce zapraszamy na nową stronę Ale kino+ w ramach serwisu CANAL+ telewizja przez internet. Informujemy jednocześnie, że strona zmieni swoją formę, a niektóre materiały i funkcjonalności nie będą dostępne.
Ale kino+
alekino+
Film. Magnolia

Magnolia


dramat, USA, 1999, 180 min.
reżyseria: Paul Thomas Anderson
obsada: John C. Reilly, Julianne Moore, Melora Walters, Philip Seymour Hoffman, Tom Cruise, William H. Macy
Premiera w Ale kino+: 26.05.2011 r.
4.50
343
9 głosy | 396 miejsce w rankingu
Magnolia
1
2

"Magnolia" to film o imponująco misternej konstrukcji. Reżyser PAUL THOMAS ANDERSON śledzi jeden dzień z życia dziewięciorga mieszkańców Los Angeles, mistrzowsko splatając równoległe wątki i epizody w wibrującą opowieść o ludzkiej kondycji, potędze przypadku i potrzebie miłości.

Akcja "Magnolii" toczy się w ciągu 24 godzin. Bohaterowie powiązani są ze sobą na różne sposoby: jednych łączą więzy krwi, innych praca lub przypadkowe spotkania, jeszcze innych zadziwiająco podobne życiorysy lub sytuacje, w których się znaleźli. Reżyser prowadzi równoległe wątki traktując narrację jak skomplikowaną układankę, z której z biegiem czasu wyłania się spójny obraz - jeden z najciekawszych amerykańskich filmów egzystencjalnych lat 90.

Kluczową postacią filmu jest Earl Partridge (Jason Robards) - starzejący się, wpływowy producent telewizyjny, który umiera na raka. Partridge'owi zostało bardzo mało czasu. Jego młoda, znerwicowana żona Linda (Julianne Moore), która wyszła za niego dla pieniędzy, dopiero teraz uświadamia sobie, że ze starszym o pokolenie mężem łączy ją coś więcej niż chłodna kalkulacja. Jednak prawdziwe ciepło potrafi okazać śmiertelnie choremu człowiekowi jego wrażliwy pielęgniarz Phil Parma (Philip Seymour Hoffman). To właśnie on postara się spełnić ostatnie życzenie umierającego - doprowadzić do spotkania i pojednania Partridge'a z jego zbuntowanym synem Frankiem. Problem w tym, że Frank (Tom Cruise) od wielu lat starannie unika kontaktów z ojcem. To młody cyniczny mężczyzna, który uczucia i potrzebę miłości skrywa pod maską bezdusznego twardziela, a na życie zarabia prowadząc cieszący się wielkim powodzeniem wśród sfrustrowanych mężczyzn kurs pod hasłem "jak uwodzić i porzucać kobiety". Kolejnym bohaterem "Magnolii" jest Jimmy Gator (Philip Baker Hall) - gospodarz produkowanego przez Partridge'a przebojowego teleturnieju "Co wiedzą dzieci". Podobnie, jak jego szef, Gator jest chory na raka i również stracił kontakt ze swoim dzieckiem. Córka telewizyjnego showmana, Claudia (Melora Waters), to wyobcowana dziewczyna, która pogrąża się w uzależnieniu od narkotyków. Przed upadkiem może uratować ją spotkanie z policjantem Jimem Kurringiem (John C. Reilly); stróż prawa podczas rutynowej interwencji zakochuje się w Claudii od pierwszego wejrzenia. Tymczasem w teleturnieju Partridge'a i Gatora na nową gwiazdę wyrasta jeden z uczestników gry - chłopiec o imieniu Stanley (Jeremy Blackman). To mały geniusz, który potrafi odpowiedzieć na każde pytanie i jest o krok od zdobycia wielkiej nagrody. Uzdolnione dziecko zdaje sobie przy tym sprawę z tego, że jego ojciec myśli tylko o pieniądzach. Sukcesy małego geniusza obserwuje w telewizji Donnie Smith (William H. Macy), zgorzkniały alkoholik i nieudacznik, który trzydzieści lat wcześniej również był gwiazdą teleturnieju "Co wiedzą dzieci". Smith widzi w Stanleyu odbicie samego siebie sprzed lat; w jego wypadku zbyt wcześnie zdobyta sława, przesadne oczekiwania rodziców i popełnione błędy zaowocowały życiową klęską.

"Magnolia" porównywana była z "Na skróty" Altmana - innym filmem skomponowanym z równolegle prowadzonych wątków. Oba filmy uważane są za szczytowe osiągnięcia w tym szczególnym gatunku. Dzieło Andersona to popis realizacyjnej perfekcji. Scenariusz jest koronkowy, aktorstwo na najwyższym poziomie; reżyser stosuje zmienne tempo narracji, śledzi akcję z wielu różnych perspektyw, ale nigdy nie traci z oczu całości. "Magnolia" przypomina misternie napisany, polifoniczny utwór muzyczny - i rzeczywiście muzyka odgrywa w tym filmie ważną rolę, podkreślając bezbłędnie odmierzony rytm opowieści. Obraz Andersona to rzecz o samotności, głodzie miłości, niespełnionych nadziejach, relacjach między rodzicami i dziećmi, o umieraniu, a także, może w największym stopniu, o potędze przypadku, zbiegu okoliczności, który wyrasta tu na tajemniczą siłę w zaskakujący sposób splatającą ludzkie losy. W finale reżyser puentuje swój realistyczny skądinąd film wizją, która niespodziewanie wynosi "Magnolię" na nowy, metafizyczny poziom.

Poprzedni film Paula Thomasa Andersona, "Boogie Nights", został entuzjastycznie przyjęty przez krytykę na całym świecie. "Magnolia" to jednak o wiele poważniejszy filmowy kaliber; słowo "arcydzieło" w recenzjach nie należało do rzadkości. Trudno dziwić się, że na obraz Andersona spadł deszcz nagród - reżyser zdobył między innymi laury na festiwalu w Toronto oraz Złotego Niedźwiedzia w Berlinie. "Magnolia" była też nominowana do Oscara za scenariusz, muzykę oraz rolę Toma Cruise'a, który nie zdobył wprawdzie nagrody Akademii, ale otrzymał Złoty Glob.

Premiera: czwartek, 26 maja, godz. 20:10




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...