Ale kino+
alekino+
Film. MIŁOŚĆ I GNIEW

MIŁOŚĆ I GNIEW

Look Back in Anger
dramat, Wlk. Brytania, 1958, 95 min.
reżyseria: Tony Richardson
obsada: Claire Bloom, Edith Evans, Mary Ure, Richard Burton
Premiera w Ale kino+: 31.07.2006 r.
1.00
343
1 głosy | 398 miejsce w rankingu

Początek ruchu "młodych gniewnych" w angielskim kinie. Adaptacja sztuki Johna Osborne'a, której premiera wstrząsnęła Wielką Brytanią.

Jimmy Porter (Richard Burton), porywczy intelektualista, mieszka wraz z żoną Alison (Mary Ure) w ciasnym mieszkaniu na poddaszu i zarabia prowadząc uliczny kram. Alison pochodzi z zamożnej klasy średniej, której Jimmy z zasady nienawidzi. Choć kocha męża, zdaje sobie sprawę z jego trudnego charakteru. Potulnie znosi jego ataki agresji i boi się powiedzieć mu, że jest z nim w ciąży. Sprawy komplikują się jeszcze bardziej, kiedy do ich mieszkania wprowadza się przyjaciółka Alison, aktorka Helena (Claire Bloom). Helena jest zafascynowana Jimmym. Skutecznie zachęca Alison do porzucenia męża, a sama wdaje się z agresywnym intelektualistą w romans. Tymczasem Alison wraca do rodziców i wkrótce przedwcześnie rodzi martwe dziecko.

Kiedy 8 maja 1956 roku w Royal Court Theatre odbyła się premiera sztuki "Miłość i gniew" Johna Osborne'a, stało się jasne, że zrodził się nowy ruch, który gwałtownie uderzał w pogrążoną w intelektualnym letargu Wielką Brytanię, jej kastowe podziały i mieszczański model życia. Rewolucja "młodych gniewnych" zaczęła się w kręgu literatury. W kinie jej zapowiedzią był obraz "Miejsce na górze" Jacka Claytona. Tuż po nim na ekrany weszła adaptacja sztuki Osborne'a, której reżyserii podjął się debiutujący pełnometrażowym filmem TONY RICHARDSON ("Smak miodu", "Samotność długodystansowca" czy "Hotel New Hampshire").

Do przeniesienia na ekran "Miłości i gniewu" najbardziej przyczynił się sam autor dramatu, który od początku chciał, żeby reżyserii podjął się Richardson (autor teatralnej inscenizacji sztuki). Specjalnie na tę okazję Osborne i Richardson założyli zresztą nowatorską firmę produkcyjną Woodfall, żeby - jak twierdził dramaturg - "udowodnić, że dobre filmy, które pokazują życie Brytyjczyków takim, jakim ono jest, mogą być też tanie". Film zaskoczył świeżym językiem narracji i zupełnie nową w brytyjskim kinie formą - Richardson wyniósł ją z ruchu Free Cinema, do którego należeli też Karel Reisz i Lindsay Anderson. Realistyczne, ostro rysowane tło, pełne impetu dialogi, kontrasty wizualne i słuchowe czy ofensywne bliskie plany zdjęciowe - w porównaniu do standardowych brytyjskich filmów, pozbawionych treści, jałowych i przegrywających konkurencję z hollywoodzkimi produkcjami obraz Richardsona był prawdziwą rewolucją. Krytyków zachwyciła kreacja Richarda Burtona, zagrana histerycznie i żywiołowo, ale też boleśnie tragiczna. Burton dostał za tę rolę nominację do Złotego Globu, a "Miłość i gniew" nominowana była w czterech kategoriach do nagrody BAFTA.

"Młodzi gniewni", choć - zwłaszcza w kinie i w walce z cenzurą - mocno zaznaczyli swoją obecność, nie zdołali nigdy stać się trwałą grupą przywódczą. Ci intelektualiści-indywidualiści i lewicujący liberałowie tworzyli formację dość luźną, którą łączył wspólny cel, ale i wspólne dylematy. Podobne zresztą do tych, jakie miał bohater "Miłości i gniewu": poddać się autodestrukcji czy jednak spróbować się przystosować.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...