Ale kino+
alekino+
Film. NA SAMYM DNIE

NA SAMYM DNIE

Underneath
film kryminalny, USA, 1995, 94 min.
reżyseria: Steven Soderbergh
obsada: Adam Trese, Alison Elliott, Peter Gallagher, William Fichtner
Premiera w Ale kino+: 9.06.2005 r.
2.11
343
19 głosy | 1210 miejsce w rankingu

Wczesny film Stevena Soderbergha, wówczas jednej z największej nadziei amerykańskiego kina niezależnego - mroczna opowieść o obsesji i zdradzie przypominająca narracyjny labirynt.

W niewielkim Austin w stanie Teksas Michael Chambers (Peter Gallagher) wiedzie podwójne życie - z jednej strony jest szanowanym mężem pięknej Rachel (Alison Elliot), z drugiej - ma obsesję na punkcie hazardu. Nałóg wpędza go w ogromne długi - tak duże, że po kolejnej przegranej w kasynie postanawia zniknąć, choć ucieczka przed wierzycielami wiąże się też z porzuceniem rodziny. Po kilku latach Chambers powraca do rodzinnego miasta na ślub swojej owdowiałej matki - tuż przed wyjazdem spotyka jednak Rachel i orientuje się, że nadal ją kocha, w dodatku: z wzajemnością. Michael zaczyna więc pracę w firmie przewożącej pieniądze, które postanawia ukraść. Na drodze odnowionego uczucia Chambersa i Rachel staje jednak jej obecny partner Tommy Dundee (William Fichtner), miejscowy gangster, który przyłapuje rywala z żoną w niedwuznacznej sytuacji. Jedynym wyjściem jest w tej sytuacji wciągnięcie Tommy'ego do planów napadu - szybko okazuje się jednak, że wzajemna współpraca jest fikcją: Dundee chce oszukać Chambersa i zgarnąć pieniądze dla siebie, Michael z kolei planuje pozbyć się gangstera i wyjechać razem z Rachel...

W "Na samym dnie" głównym tematem jest gra - dosłowna i przenośna. Bohater filmu wpada w sidła hazardu, Rachel stawia pasjanse, a ojczym Chambersa wierzy w horoskopy. Co więcej, każdy z bohaterów prowadzi swoją prywatną grę - udaje kogoś innego niż jest w rzeczywistości, tkwi w podwójnych związkach, kłamie i jest okłamywany, snuje intrygi i staje się ich ofiarą. Przede wszystkim jednak rodzajem gry jest cały film - przeszłość miesza się w nim z teraźniejszością, narracja w zaskakujący sposób zaczyna widza zwodzić: nie wiadomo już, co dzieje się teraz, a co jest tylko wspomnieniem, co zdarzyło się naprawdę, a co stanowi wymysł mrocznej wyobraźni. Poprzez taką konstrukcję widz "wchodzi" w psychikę osaczonego bohatera, czuje się tak jak on zagubiony i nie potrafi spojrzeć na wydarzenia z właściwego dystansu.

Reżyserem filmu był młody wówczas STEVEN SODERBERGH, który po ogromnym sukcesie "Erin Brockovich" (2000) i "Traffic" (2000) zaczął realizować dość przeciętne, hollywoodzkie obrazy, choć na początku swojej kariery szedł drogą zupełnie inną. Był jednym z największych odkryć amerykańskiego kina niezależnego; za swój debiut "Seks, kłamstwa i kasety wideo" (1989) otrzymał Złotą Palmę w Cannes, a jego pierwsze filmy dowodziły autorskiej odwagi i skłonności do szukania niecodziennej formy. "Na samym dnie" był w pewnym sensie reżyserską zabawą - z jednej strony film wyraźnie nawiązywał do tradycji kina noir z lat 40., fabularnie stanowił bardzo swobodny remake "W pułapce miłości" ("Criss Cross") Roberta Siodmaka, ale nosił też wyraźne piętno samego Soderbergha, jego skłonności do labiryntowych sposobów opowiadania oraz sugestywnych, mrocznych i wysmakowanych plastycznie obrazów.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...