Ale kino+
alekino+
Film. NORA

NORA


dramat, Irlandia, 2000, 102 min.
reżyseria: Pat Murphy
obsada: Andrew Scott, Ewan McGregor, Susan Lynch, Vinnie McCabe
Premiera w Ale kino+: 19.09.2007 r.
5.00
343
10 głosy | 158 miejsce w rankingu

Intrygująca opowieść o kobiecie, która nie tylko uświadomiła erotycznie genialnego pisarza Jamesa Joyce'a, ale też przez ponad 30 lat tworzyła z nim skandaliczny dla wielu związek.

Choć kino irlandzkie na początku XX wieku rozwijało się dość powoli, jego początek datuje się już na rok 1909. To wtedy właśnie powstało w Dublinie pierwsze stałe kino, którego współzałożycielem był sam James Joyce. Ten symboliczny początek wielokrotnie przywołany jest przez historyków filmu z Irlandii, ale też przez tamtejszych reżyserów. Również przez Irlandkę Pat Murphy w "Norze", filmie o niezwykłym związku Joyce'a i biednej dziewczyny, która zaważyła na całym jego życiu.

Tytułowa bohaterka Nora Barnacle (Susan Lynch), ze względu na swoje burzliwe życie erotyczne oraz okrutnego wuja Tommy'ego (Vinnie McCabe), który straszy, że zamknie ją w klasztorze, dziewczyna ucieka z Galway do Dublina. Tu pracuje jako barmanka w Finn's Hotel. Pewnego dnia na pobliskiej ulicy Nassau Street spotyka samego Jamesa Joyce'a (Ewan McGregor). Dla początkującego wówczas pisarza, który pragnie wydać swoją pierwszą książkę, Nora jest seksualnie doświadczoną i pewną siebie kobietą, dzięki której staje się mężczyzną. Dla kochanków, a zwłaszcza dla Joyce'a, Dublin szybko staje się zbyt ciasny i duszny: na jego prośbę oboje przenoszą się do Triestu, gdzie Joyce uczy angielskiego i zajmuje się pisaniem. Sam związek z Norą, z którego rodzi się niedługo dwójka dzieci, okazuje się tyleż inspirujący i namiętny, co burzliwy: on jest nieustannie zazdrosny, ona nie może znieść jego słabości do alkoholu. Joyce wraca do Dublina, gdzie m.in. otwiera pierwsze kino. Ku zaskoczeniu swoich znajomych i rodziny nie rezygnuje jednak z Nory, która wciąż - co wynika m.in. z pisanych przez nich do siebie erotycznych listów - jest dla niego największą fascynacją i miłością.

Sama Nora Barnacle nie była lubiana ani przez członków rodziny, ani też historyków literatury. "Był na ogół troskliwym mężem, dziwnie, chciałoby się powiedzieć chorobliwie przywiązanym do swej prostej, często prostackiej towarzyszki życia" - pisał w książce poświęconej Joyce'owi Emil Naganowski. Ich związek wydawał się całkowicie niezrozumiały: geniusz literatury i zwykła, niewykształcona dziewczyna, którą wielu uważało za prostytutkę? A jednak bez swej partnerki, którą poślubił dopiero w 1931 roku, Joyce być może nigdy by swoich arcydzieł nie napisał. To właśnie Nora była przecież pierwowzorem postaci Molly Bloom z "Ulissesa", którego akcja rozgrywa się nieprzypadkowo 16 czerwca 1904 roku. Dokładnie wtedy Joyce po raz pierwszy umówił się z nią na intymne spotkanie, a dzień ten świętowany jest do dziś nie tylko w Irlandii jako Bloomsday.

"Chciałam pokazać, że wbrew stereotypom Nora była inteligentną, odważną, bardzo nowoczesną kobietą" - tłumaczyła reżyserka PAT MURPHY. "Przede wszystkim to jednak film o miłości, o tym, jak wiele przejść muszą ludzie, którzy naprawdę się kochają". Nad "Norą" Pat Murphy pracowała kilkanaście lat - swój poprzedni film "Anne Devline" zrealizowała 16 lat wcześniej, w roku 1984. Bezpośrednią inspiracją dla filmu była opublikowanie w roku 1988 przez Brendę Maddox biograficznej książki "Nora Joyce: Żywot prawdziwej Molly Bloom". Na jej podstawie Murphy wraz z Gerardem Stembridge'em, reżyserem "Wszystko o Adamie" (2000), napisała scenariusz, a film wyprodukowało świeżo założone wówczas przez Jude'a Lawa, Ewana McGregora i Sadie Frost, niezależne studio Natural Nylon. Nic dziwnego, że rolę Joyce'a zagrał sam Ewan McGregor, który o swojej filmowej partnerce Susan Lynch, pół Irlandce, pół Włoszce, mówił: "Jeśli Nora rzeczywiście miała w sobie taki magnetyzm, jak Susan, trudno dziwić się Joyce'owi, że nie mógł się jej oprzeć". Muzykę do "Nory" napisał z kolei od wielu lat mieszkający za granicą Stanisław Syrewicz, który w Polsce zasłynął nie tylko z kompozycji do "Ferdydurke" Skolimowskiego, "Marcowych migdałów" Piwowarskiego czy wielu filmów brytyjskich, ale też z muzyki do przeboju "To nie ja", którym Edyta Górniak omal nie wygrała festiwalu Eurowizji.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...