Ale kino+
alekino+
Film. OKNO NA PODWÓRZE

OKNO NA PODWÓRZE

Rear Window
thriller, USA, 1954, 107 min.
reżyseria: Alfred Hitchcock
obsada: Grace Kelly, James Stewart, Thelma Ritter, Wendell Corey
Premiera w Ale kino+: 23.01.2006 r.
5.00
343
5 głosy | 41 miejsce w rankingu

Najlepszy zdaniem krytyków obraz mistrza suspensu Alfreda Hitchcocka jest znakomitym przykładem na to, jak z thrillera można uczynić arcydzieło.

"Okno na podwórze" to studium podglądactwa, które stało się jedną ze społecznych obsesji XX wieku, ale też podstawowym warunkiem istnienia kina. To także znakomite połączenie rozrywki, intrygi i psychologii oprawione doskonałym scenariuszem, perfekcyjną realizacją i doborową obsadą (w ostatniej roli w swojej karierze wystąpiła Grace Kelly, która kilka miesięcy później została księżną Monaco).

Tytułowe okno dla fotografa L.B. "Jeffa" Jeffersa (James Stewart) jest w zasadzie oknem na świat, gdy z powodu złamanej nogi zostaje na długie tygodnie unieruchomiony w swoim mieszkaniu. Jedyną osobą, która go odwiedza jest jego przyjaciółka Lisa (Grace Kelly), a jedynym zajęciem "Jeffa" - podglądanie sąsiadów przez teleobiektyw aparatu. Szczególnie interesujący wydają mu się od początku państwo Thorwald: komiwojażer Lars (Raymond Burr) i jego wiecznie chora żona Anna (Irene Winston). Jednak któregoś dnia Anna znika, a jej mąż o drugiej nad ranem wynosi z domu ciężką walizkę. "Jeff" jest przekonany, że obleśny Thorwald zabił żonę. Ale ponieważ sam nie może się ruszać, żeby rozwiązać zagadkę potrzebuje zaufanego wspólnika.

"Okno na podwórze" to jeden z najdroższych filmów mistrza thrillerów. Specjalnie na tę okazję wybudowana została replika nowojorskiej kamienicy i jej podwórza (w swoim filmowym mieszkaniu Georgine Darcy, grająca panią Torso przebywała przez cały miesięczny okres zdjęć). Dzięki takiej przestrzeni reżyser mógł stworzyć coś na kształt mikroświata, w którym każdy człowiek ma oddzielną historię i... własne okno. Jest więc w filmie ALFREDA HITCHCOCKA pochłonięty pracą kompozytor i tancerz dumnie prezentujący swoje ciało. Jest samotna kobieta, która nie ma szczęścia w miłości i zakochana para, która zawsze zaciąga roletę w najciekawszym dla "Jeffa" momencie. Jest oczywiście dreszczyk emocji związany z morderstwem i zagadka dla widzów, bo w maleńkiej roli - jak w większości swoich filmów - pojawia się sam twórca.

W "Oknie na podwórze" (w telewizyjnym remake'u z roku 1998 wystąpił sparaliżowany, pamiętny z ról Supermana Christopher Reeve) Hitchcock potwierdził, że należy do rzadkiego grona wybitnych reżyserów, którzy z thrillera potrafią uczynić arcydzieło. Film ten zresztą wymykał się gatunkowym szufladkom - śmiało czerpał z konwencji kryminału, a jednocześnie z kina psychologicznego, bo w jawny sposób dotykał problemu psychicznych i seksualnych obsesji. W gruncie rzeczy centralna zagadka - czy sąsiad naprawdę zabił? - okazuje się drugorzędna: być może wszystko, co oglądamy na ekranie, jest jedynie fantazją głównego bohatera. Tym przecież zajmuje się od początku film - podglądaniem i kreowaniem zbiorowych fantazji.




SERIALE

Vera 9

Detektyw Vera Stanhope powraca w dziewiątym sezonie z nowymi sprawami do rozwikłania. era Stanhope charakteryzuje się celnymi obserwacjami, przywiązaniem do szczegółu...


Zagadki kryminalne nowej panny Fisher

Spin-off znanego serialu "Zagadki kryminalne panny Fisher", w którym za prywatne dochodzenie zabiera się siostrzenica słynnej pani detektyw, Peregrine Fisher.


Poza wszelkim podejrzeniem

Kryminolożka z Paryża, Chloé Fischer, zostaje wysłana do Lyonu w celu złapania seryjnego mordercy. W Lyonie grasuje seryjny morderca. Jest nim Paul Brodsky...