Już wkrótce zapraszamy na nową stronę Ale kino+ w ramach serwisu CANAL+ telewizja przez internet. Informujemy jednocześnie, że strona zmieni swoją formę, a niektóre materiały i funkcjonalności nie będą dostępne.
Ale kino+
alekino+
Film. PRZEPUSTKA

PRZEPUSTKA

Laissez-passer
dramat wojenny, Francja/Hiszpania/Niemcy, 2002, 163 min.
reżyseria: Bertrand Tavernier
obsada: Charlotte Kady, Denis Podalydes, Jacques Gamblin, Marie Desgranges
Premiera w Ale kino+: 9.01.2008 r.
5.00
343
5 głosy | 615 miejsce w rankingu

Kino, ruch oporu i kolaboracja - mistrz Bertrand Tavernier dotyka wstydliwych momentów francuskiej historii w opartej na prawdziwych wydarzeniach opowieści o filmowcach pracujących w czasach hitlerowskiej okupacji.

II Wojna Światowa; jesteśmy w okupowanym Paryżu. Niemcy nie zlikwidowali francuskiego kina, ale poddali je ścisłej cenzurze. W tej sytuacji kręcenie filmów było moralnie problematyczne - droga do kolaboracji z wrogiem była tu bardzo krótka. Mimo to wielu filmowców nie daje za wygraną. Reżyser Jean-Devaivre (nagrodzony na festiwalu w Berlinie Jacques Gamblin) i scenarzysta Jean Aurenche (Denis Podalydès) pracują dla kontrolowanej przez hitlerowców wytwórni Continental. Obaj prowadzą ryzykowną grę; starają się zachować twarz, oszukiwać cenzurę i unikać współpracy z okupantem, a jednocześnie nie rzucać się w oczy gestapo. Aurenche jest typowym przedstawicielem artystycznej cyganerii, uwielbia dobrą zabawę i kobiety. Spokojny Devaivre ukrywa tajemnicę; praca w kinematografii jest dla niego przykrywką dla wywiadowczej działalności w ruchu oporu.

Jak powinni zachować się artyści w czasie okupacji? Milczeć, czy tworzyć dalej na przekór zbrodniczej władzy? Gdzie przebiega granica między sztuką, a kolaboracją? BERTRAND TAVERNIER zadaje te pytania w "Przepustce" - opowieści o francuskim kinie w czasie hitlerowskiej okupacji. Film Taverniera wpisuje się w żywe we Francji i do dziś nie zakończone rozliczenia z latami II Wojny Światowej. Problem kolaboracji Francuzów z Niemcami pozostaje wstydliwą, bolesną i wciąż dyskutowaną kwestią. Ten problem dotyczy również kina; francuscy filmowcy nie zamilkli, pod rządami Niemców w Paryżu wciąż kręcono filmy. Powojenne pokolenie bardzo surowo sądziło artystów, którzy zawierali wówczas kompromisy z okupantem. Bertrand Tavernier jest znacznie mniej jednoznaczny w swoich ocenach. W "Przepustce" reżyser fabularyzuje autentyczne wydarzenia. Bohaterami czyni dwie prawdziwe osoby: Jeana-Devaivre'a i Jeana Aurenche'a - znanych ludzi kina działających w czasie okupacji. Scenariusz "Przepustki" jest oparty na ich wspomnieniach. Tavernier znał osobiście obydwu filmowców; z Aurenche'm zdarzyło mu się nawet kilka razy współpracować. Nic dziwnego, że reżyser jest jak najdalszy od pochopnego wystawiania starszym kolegom moralnych cenzurek.

Niemal trzygodzinny film Taverniera ogląda się jak wojenny thriller: to opowieść o czasach, w których nic było proste, a artyści i ludzie kina postawieni byli ekstremalnych sytuacjach, w których każdy fałszywy ruch mógł oznaczać zdradę lub wyrok śmierci.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...