Ale kino+
alekino+
Film. PRZYJACIÓŁKI

PRZYJACIÓŁKI

Le Amiche
dramat, Włochy, 1955, 99 min.
reżyseria: Michelangelo Antonioni
obsada: Anna Maria Pancani, Eleonora Rossi Drago, Madeleine Fischer, Valentina Cortese, Yvonne Furneaux
Premiera w Ale kino+: 2.02.2009 r.
5.00
343
5 głosy | 41 miejsce w rankingu

Błyskotliwa, uwodząca typową dla Antonioniego powściągliwością, zapowiedź największych dzieł Włocha: "Przygody", "Nocy" i "Zmierzchu". Bohaterkami filmu są ironicznie określone "przyjaciółkami" kobiety, które prowadzą ze sobą cyniczną grę. Zdobywca Srebrnego Lwa za reżyserię.

Zatrudniona w luksusowym domu mody Clelia (Eleonora Rossi Drago) zostaje oddelegowana do rodzinnego Turynu, aby tam kierować przygotowaniami do otwarcia nowego salonu. Już pierwsza noc spędzona w hotelu przebiega burzliwie. Clelia znajduje bliską śmierci młodą kobietę, która w sąsiednim pokoju próbowała popełnić samobójstwo. Clelia, która nie ma już nikogo bliskiego w Turynie, zaprzyjaźnia się z niedoszłą samobójczynią, a Rosetta (Madeleine Fischer) - bo tak się ona nazywa - wciąga ją do grona swoich przyjaciółek. Jest wśród nich starsza od pozostałych Momina (Yvonne Furneaux), która separację z mężem wykorzystuje na spotkania z kolejnymi kochankami, utalentowana artystycznie Nene (Valentina Cortese) związana ze sfrustrowanym, zazdrosnym o jej sukcesy malarzem, Lorenzem (Gabriele Ferzetti) i nihilistycznie nastawiona do życia Mariella (Anna Maria Pancani). Wszystkie wydają się żyć złudzeniami: pustkę wypełniają wycieczkami, spotkaniami, plotkami i powierzchownymi miłostkami. Pozornie wyzwolone, głęboko tkwią w więzieniu konwenansów. Pod ich wpływem Clelia rezygnuje z budzącego się uczucia do Carla (Ettore Manni), asystenta architekta, ponieważ ten wywodzi się z klasy robotniczej. Pewnego dnia Clelia odkrywa, że Rosetta próbowała popełnić samobójstwo z powodu swojej miłości do Lorenza. Tymczasem cyniczna Momina zachęca Rosettę, aby nie oglądając się na Nene, związała się z malarzem.

"Przyjaciółki", nakręcone pięć lat przed przełomową dla kariery MICHELANGELO ANTONIONIEGO "Przygodą", od początku wydawały się projektem bardzo ryzykownym. Antonioni postanowił bowiem przenieść na ekran "Kobiety między sobą" Cesarego Pavesego - opowiadanie, którego niemal z definicji przełożyć się na ekran nie da. Zamiast na tradycyjnej akcji, fabuła opowiadania skupia się na stanie ducha bohaterek, a narracja ujęta jest w monolog wewnętrzny głównej bohaterki, Clelii. Antonioni twardo jednak obstawał przy ekranizacji. Pomóc miały mu... kobiety. Scenarzystka Suso Cecchi D'Amico zajęła się adaptacją "Kobiet między sobą" na potrzeby kina, a pisarka Alba De Cespedes - stworzeniem dialogów do filmu. Całość czujnie organizował Antonioni, który poetycką wizję Pavesego chciał wzbogacić konkretem, wnieść do obrazu tło społeczne, wzmocnić realia Włoch z lat 50.

Po premierze filmu sam Italo Calvino pisał do Antonioniego w liście otwartym: "Pana zasługą w tym filmie jest oglądanie świata spojrzeniem ostrym i pozbawionym pobłażliwości, wydobywającym bezlitośnie na światło dzienne okrucieństwo, sztuczność, podłość", a jury festiwalu w Wenecji przyznało filmowi Srebrnego Lwa za reżyserię. Dziś "Przyjaciółki" uważa się za ciekawą zapowiedź najsłynniejszych filmów Antonioniego - "Przygody", "Nocy" i "Zaćmienia", w których twórca w najdoskonalszy sposób wyraził swoje obsesyjne motywy przewodnie: samotność, egocentryzm, niepewność, duchową pustkę i tak cenioną później powściągliwość formalną.




SERIALE

Belfer 2

Drugi sezon najgłośniejszego serialu kryminalnego CANAL+, który został doceniony...


Mamo, wróć

Dlaczego Marie zostawiła dzieci i męża? Rozpad rodziny pokazany jako emocjonalny...


Zaufaj mi 2

Kapral Jamie McCain dochodzi do siebie w szpitalu South Lothian po urazie...


Grantchester 4

Wiara, miłość i morderstwo. W czwartym sezonie serialu Sidney Chambers ma znów...