Ale kino+
alekino+
Film. RASHOMON

RASHOMON

Rashômon
film kryminalny, Japonia, 1950, 88 min.
reżyseria: Akira Kurosawa
obsada: Kichijiro Ueda, Machiko Kyo, Masayuki Mori, Minoru Chiaki, Takashi Shimura, Toshiro Mifune
Premiera w Ale kino+: 2.01.2012 r.
5.00
343
5 głosy | 71 miejsce w rankingu
RASHOMON

"Rashomon", dzieło Akiry Kurosawy, to jeden z najważniejszych obrazów w historii kina, milowy krok w rozwoju języka filmowego i, przede wszystkim, fascynująca opowieść.

Akcja toczy się w średniowiecznej Japonii. Nieopodal Kioto zostaje zabity samuraj, a jego żona pada ofiarą gwałtu. Władze mają już w swoich rękach podejrzanego - jest nim bandyta Tajômaru (Toshirô Mifune). W jakiś czas później, podczas ulewy, w bramie Rashomon znajdują schronienie mnich, drwal i pewien włóczęga. Rozmawiają o zbrodni, która wstrząsnęła całym miastem. Okazuje się, że sprawa jest nie tylko makabryczna, ale i nierozwikłana. Sąd przesłuchał już zgwałconą żonę samuraja i Tajômaru. Ich wersje wydarzeń skrajnie się od siebie różnią. Bandyta przyznał się do zabójstwa, ale zaprzeczył, że dopuścił się gwałtu. Żona samuraja z kolei twierdziła, że Tajômaru ją napadł, lecz to ona sama zgładziła swego męża. W ten sytuacji sąd wezwał szczególnego świadka: sprowadzono medium, przez które przemówił duch zamordowanego. Ku zdumieniu wszystkich samuraj przedstawił z zaświatów jeszcze inną wersję wydarzeń i oświadczył, że sam odebrał sobie życie. Swoją rolę odegrał także drwal, który stwierdził, że widział całą tragedię z ukrycia. Jego opowieść nie zgadza się jednak z żadnym z pozostałych zeznań.

Przed "Rashomonem" kino przyzwyczaiło widza, aby wierzył własnym oczom. AKIRA KUROSAWA zaproponował narracyjną rewolucję. Reżyser pokazuje cztery różne wersje tej samej historii, z których najprawdopodobniej żadna nie jest prawdziwa, a wszystkie są subiektywnym spojrzeniem filmowych bohaterów. Zadaniem widza nie jest odkrycie tego, "co zdarzyło się naprawdę". Przeciwnie, reżyser sugeruje, że jedyna prawda nie istnieje - tak jak nie istnieje obiektywny obraz filmowy. Z koncepcji Kurosawy, podobnie jak z jego techniki posługiwania się retrospekcją, korzystał później legion innych twórców, mimo to "Rashomon" nadal pozostaje dziełem niedościgłym i ciągle świeżym. Dla europejskich i amerykańskich widzów na początku lat 50. film ten był podwójną rewelacją. Nie tylko przedstawiał nowatorskie podejście do narracji filmowej, ale otwierał także oczy zachodniej publiczności na fenomen kinematografii japońskiej. Przed "Rashomonem" była ona niemal zupełnie nieznana poza krajem Kwitnącej Wiśni. Złoty Lew w Wenecji i nominacja do Oscara dla filmu Kurosawy uświadomiły międzynarodowej widowni, że kino z Japonii to fascynujące, niezwykłe zjawisko, zanurzone w tradycji, a jednocześnie bardzo nowoczesne. Egzotyczne, ale uniwersalnie zrozumiałe, wyrafinowane estetycznie i bardzo wizualne.

"Rashomon" wprowadził na międzynarodową scenę nowego mistrza, Akirę Kurosawę. Japoński reżyser zaczynał przygodę z filmem jeszcze przed II wojną światową. Od 1948 roku współpracował z aktorem Toshiro Mifune, który w "Rashomonie" gra tę samą postać, ale przedstawioną z czterech różnych punktów widzenia. W każdej wersji wydarzeń jest więc inny, nie tracąc przy tym spójności swojego bohatera. Duet Kurosawa-Mifune miał w przyszłości stworzyć szereg arcydzieł, które - jak "Siedmiu samurajów" czy "Tron we krwi" - weszły do światowego kanonu. Tymczasem, w trakcie realizacji "Rashomona", w Kurosawę nie wierzyli jeszcze ani jego producenci, ani nawet niektórzy współpracownicy. Nie rozumieli do końca zamysłu mistrza, a zwłaszcza jego istoty: jak można czterokrotnie opowiedzieć tę samą historię i nie zdradzić, co tak naprawdę się wydarzyło? Dzięki niezłomnej determinacji i bezkompromisowemu dążeniu do perfekcji Kurosawa postawił jednak na swoim. Wspaniały paradoks jego filmu polega na tym, że "Rashomon" za pomocą fałszu dotyka istoty prawdy, która jest pojęciem względnym, subiektywnym i nie musi, a nawet nie może, odpowiadać faktom.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...