Ale kino+
alekino+
Film. REPORTER

REPORTER

The Public Eye
film kryminalny, USA, 1992, 95 min.
reżyseria: Howard Franklin
obsada: Barbara Hershey, Jerry Adler, Joe Pesci, Stanley Tucci
Premiera w Ale kino+: 20.10.2004 r.
3.00
343
3 głosy | 777 miejsce w rankingu

Akcja toczy się w Nowym Jorku na początku lat 40. Leon Bernstein (Joe Pesci) jest niezależnym fotoreporterem - wolnym strzelcem uganiającym się za sensacyjnymi ujęciami, które sprzedaje później do brukowych gazet.

Świat Leona, zwanego powszechnie Bernzy'm, to nocne miasto, ciemne ulice, kluby, spelunki, podejrzane zaułki i zaludniające je, równie podejrzane towarzystwo - gangsterzy, mafijni bossowie, zaprzyjaźnieni z nimi politycy i gwiazdy showbiznesu oraz towarzyszące im piękne, niemoralne kobiety. Bernzy czuje się w tym świecie jak ryba w wodzie - jest za pan brat zarówno z policjantami jak i z ludźmi kryminalnego podziemia, co daje mu dostęp do najbardziej smakowitych informacji. Bohater jest zawsze pierwszy na miejscach zbrodni, skandali i innych sensacyjnych wydarzeń. Żaden z nowojorskich fotoreporterów nie wytrzymuje konkurencji z niewysokim, neurotycznym i całkowicie pochłoniętym swoją pracą Leonem. Kiedy jego zdjęcia publikowane są w gazetach, redaktorzy podpisują je po prostu "fotografia Wielkiego Bernzy'ego." Kardynalną zasadą zawodu Leona jest nieangażowanie się, pozostawanie neutralnym świadkiem wydarzeń. To dzięki przestrzeganiu tego rozsądnego prawa fotoreporter może w miarę bezpiecznie lawirować w świecie zbrodni, gorących namiętności i ciemnych interesów. A jednak "Wielki Bernzy" decyduje się na odstąpienie od swoich zasad. Dzieje się tak za sprawą Key (Barbara Hershey), nękanej przez mafię pięknej właścicielki nocnego klubu. Kobieta prosi reportera o pomoc. Bernzy godzi się bez zastanowienia wykorzystać swoje kontakty w półświatku - zupełnie traci głowę dla Key nie bacząc na to, że w konsekwencji może stracić ją zupełnie dosłownie.

Postać Leona "Bernzy" Bernsteina inspirowana jest luźno osobą Arthura Weegee'a Felliga - legendarnego nowojorskiego fotoreportera, który w latach 40. był niezrównanym kronikarzem gangsterskich porachunków i głośnych skandali. Dziś Weegee Fellig uznawany jest za klasyka fotografii prasowej - na jego zdjęciach utrwalony został świat żywcem wyjęty z filmów noir. Do estetyki "czarnego kina" lat 40. odwołuje się również HOWARD FRANKLIN w swoim "Reporterze" - znakomitym, stylowym filmie ozdobionym brawurową kreacją Joe Pesciego.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...