Ale kino+
alekino+
Film. REŻYSERZY: RICHARD LINKLATER

REŻYSERZY: RICHARD LINKLATER

Directors: Richard Linklater
film dokumentalny, 59 min.

Premiera w Ale kino+: 22.01.2006 r.
343

Portret Richarda Linklatera, najsłynniejszego po Quentinie Tarantino reżysera-samouka, który na początku lat 90. został uznany za jednego z czołowych przedstawicieli odradzającego się właśnie amerykańskiego kina niezależnego.

Urodzony w Houston w Texasie Richard Stuart Linklater może pochwalić się prawdziwie burzliwą młodością. Po tym, jak rzucił studia na Sam Huston State University, zaczął pracować na platformie wiertniczej w Zatoce Meksykańskiej, ale zawód robotnika szybko przestał mu wystarczać - od dawna fascynowało go kino. Gdy przeniósł się do Austin założył tam klub filmowy i zaczął realizować krótkie formy - m.in. "Woodshock" (1985), dokument o festiwalu muzycznym w Austin nawiązującym do Woodstock oraz fabułę "It's Impossible to Learn to Plow by Reading Books" (1988) inspirowaną "Inaczej niż w raju" Jima Jarmuscha.

Już trzy lata później podczas prestiżowego festiwalu w Sundance pokazał swój pełnometrażowy debiut "Slacker", którym wywołał burzę - Linklater jako pierwszy tak dobitnie zwrócił w kinie uwagę na amerykańskich nastolatków, którzy nie tylko nie mają szans stać się goniącymi za karierą yuppies, ale też wcale nie mają na to ochoty. Pokolenie to zyskało niedługo później nazwę "generacji X", a do potocznej angielszczyzny - dzięki skromnej, niezależnej produkcji Linklatera - weszło słowo "slacker" określające nie tyle życiowych obiboków, co raczej ludzi, którzy świadomie rezygnują ze stałej pracy i zarabiania w zamian za pełną wolność.

Richard Linklater stał się odtąd specjalistą od filmów dla młodego pokolenia, o którym opowiadał na serio i z przymrużeniem oka, z wyrozumiałością i złośliwą ironią. W "Uczniowskiej balandze" (1993) nawiązywał do lat 70. i w chaotycznej formie przypominającej narkotyczny sen opowiadał o ostatnim dniu szkoły jednego z liceów w małym miasteczku w Teksasie, który dla jednych (najstarszych) oznacza start w dorosłość, a dla innych (najmłodszych) - początek dwumiesięcznych obrzędów inicjacyjnych. W "Na przedmieściach" (1996) powrócił do czasów współczesnych i w chwilami zabawnej, ale przede wszystkim mrocznej formie przyglądał się pięciorgu młodym nieudacznikom, dla których jałowe trwanie z dnia na dzień stało się stylem życiem. Ciekawą perspektywę przyjął też w popularnej "Szkole rocka" (2003), w której wyrzucony z zespołu rockman staje się nauczycielem muzyki w elitarnej szkole podstawowej i stosuje wobec uczniów wyjątkowo niekonwencjonalne metody. Ale nie bał się też eksperymentów - w "Życiu świadomym" (2001) dzięki technologicznej obróbce taśmy filmowej i pomalowaniu klatek osiągnął intrygujący efekt zniekształconego obrazu, co oddaje stan głównego bohatera żyjącego na granicy jawy i snu.

Przede wszystkim jednak Richard Linklater zrealizował "Przed wschodem słońca" (1995), jeden z najpiękniejszych i najsubtelniejszych filmów o miłości lat 90. Nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie opowieść o przypadkowym spotkaniu Amerykanina i Francuzki, którzy spędzają ze sobą noc na niekończącej się rozmowie okazała się przejmującym portretem młodych ludzi lat 90. - pragnienia bliskości i spontanicznej przygody, a jednocześnie strachu przed ryzykiem i zaangażowaniem. Dwoje głównych aktorów - Ethan Hawke i znana z filmów Kieślowskiego July Delpy - spotkało się na planie Linklatera blisko dziesięć lat później w "Przed zachodem słońca" (2004), niecodziennym sequelu, który okazał się równie wybitny jak oryginał sprzed dziewięciu lat.

W 2005 roku w Ameryce miał premierę kolejny film reżysera pt. "Bad News Bears", w którym główną rolę zagrał Billy Bob Thornton.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...