Ale kino+
alekino+
Film. ROMEO I JULIA

ROMEO I JULIA

Romeo and Juliet
dramat, Wlk. Brytania/Włochy, 1968, 132 min.
reżyseria: Franco Zeffirelli
obsada: John McEnery, Leonard Whiting, Milo O'Shea, Olivia Hussey
Premiera w Ale kino+: 4.08.2008 r.
4.00
343
4 głosy | 799 miejsce w rankingu

Ekranizacja Szekspira, która całkowicie zmieniła filmowe interpretacje klasycznych tekstów. Tragiczna historia kochanków z Werony w dynamicznej oprawie, w której czuć ducha kontestacji.

Dwa rody z Werony, Kapuleci i Monteki, skłócone są ze sobą od lat i nie tracą żadnej okazji, by swą niechęć okazać. Młody syn Montekich - Romeo (Leonard Whiting) idzie z przyjaciółmi na huczne przyjęcie organizowane przez Kapuletów, aby zakłócić im zabawę. Na miejscu dostrzega Julię (Olivia Hussey), córkę znienawidzonych gospodarzy, którą obserwuje z ukrycia, by w końcu zakochać się w niej bez pamięci. Okazuje się, że dziewczyna odwzajemnia jego uczucie, jednak ich miłość nie ma szans przetrwania. Kochankowie są świadomi, że skłócone rodziny nigdy nie zezwolą na ich związek.

Sukces, jaki odniósł FRANCO ZEFFIRELLI rok wcześniej "Poskromieniem złośnicy", niewątpliwie ułatwił reżyserowi decyzję o adaptacji najsłynniejszej tragedii angielskiego dramaturga. Ożywił on lekko skostniałą, traktowaną z namaszczeniem tragedię, tworząc widowiskowy, nasycony kolorami i pełen lekkości obraz. To, co nie spodobało się literackim purystom, spotkało się z aprobatą zbuntowanych młodych, którzy masowo udali się do kin.

Co podkreślał reżyser, kontestacja końca lat 60. i zapoczątkowana wtedy rewolucja obyczajowa ma wiele wspólnego z epoką renesansu, zrywającą z pełnym ograniczeń średniowieczem, w której rozgrywa się tragedia kochanków. Jak określił to jeden z krytyków: "Historia kochanków z Werony została raz na zawsze pozbawiona zarówno taniego fałszu, jak kamiennej powagi, którymi obrosła przez stulecia - i przywrócona pierwotnej ekspresji". W dużej mierze stało się to możliwe dzięki obsadzeniu w głównych rolach rówieśników szekspirowskich bohaterów - piętnastoletniej Olivii Hussey i siedemnastoletniego Leonarda Whitinga. Wypowiadane przez nich dialogi, choć okrojone (w dużej mierze z obawy przed niedoświadczeniem młodych aktorów), cechuje urzekający młodzieńczy wdzięk, swoboda i spontaniczność niemożliwa do osiągnięcia z teatralnymi aktorami szekspirowskimi.

Z wyjątkiem odważnego powierzenia kluczowych ról niedoświadczonym wykonawcom, Zeffirelli postawił na sprawdzone nazwiska. Za oszałamiającą oprawą filmu stoją laureaci Oscara - odpowiedzialny za kostiumy Danilo Donati i operator Pasqualino De Santis - "czarodziej obrazu", autor zdjęć m.in. do filmów Luchino Viscontiego. Całości dopełnia stonowana, pozbawiona nawet w najbardziej dramatycznych chwilach patosu i afektacji muzyka Nino Roty. Obok partytury do "Ojca chrzestnego" urasta do jego najznakomitszych dokonań.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...