Ale kino+
alekino+
Film. RZEŹNIA NUMER 5

RZEŹNIA NUMER 5

Slaughterhouse-Five
dramat, USA, 1972, 99 min.
reżyseria: George Roy Hill
obsada: Eugene Roche, Michael Sacks, Ron Leibman, Sharon Gans
Premiera w Ale kino+: 11.12.2004 r.
5.00
343
5 głosy | 310 miejsce w rankingu

Billy Pilgrim (Michael Sacks) to przeciętny amerykański mieszczanin. Ma otyłą, wiecznie odchudzającą się żonę, dwójkę dzieci, z którymi nie umie nawiązać kontaktu i ciepłą posadę optyka. Ale jest coś, co odróżnia go od wszystkich - Billy utknął w czasie.

Wszystkie zdarzenia przeżywa w zakłóconej, nielinearnej kolejności, często zna koniec jakiejś sytuacji albo przeżywa ją na nowo w odwróconym porządku. W jednym momencie znajduje się na planecie Tralfamadoria w międzygalaktycznym reality show z gwiazdką porno i na tyłach niemieckiego frontu podczas II wojny światowej. Najsilniejszym doświadczeniem Billy'ego jest bombardowanie Drezna w 1945 roku, które przeżył w schronie jako jeniec wojenny przetrzymywany w tytułowej rzeźni numer 5. I właśnie wokół tego zdarzenia kręci się życie Billy'ego, zawieszone miedzy rzeczywistością, marzeniem i majakiem.

Kurt Vonnegut, mimo że jego książki uchodzą za nieprzekładalne na język filmowy, nie tylko chętnie przystaje na wszelkie propozycje ekranizacji, ale wręcz sam do nich zachęca - wystąpił nawet jako aktor w niedawnej adaptacji swojej powieści "Matka Noc" Keitha Gordona. Mimo to "Rzeźnia numer 5, czyli krucjata dziecięca, czyli obowiązkowy taniec ze śmiercią" - najgłośniejsza powieść autora - długo nie mogła doczekać się sfilmowania. Wreszcie podjął się tego GEORGE ROY HILL, reżyser, który właśnie święcił swoje największe sukcesy - niedawno odebrał cztery Oskary za western "Butch Cassidy i Sundance Kid", a niedługo później jego "Żądło" miało otrzymać ich aż siedem. I choć "Rzeźnię numer 5" uhonorowano "jedynie" Specjalną Nagrodą Jury w Cannes, jest to bez wątpienia jedna z lepszych adaptacji prozy Vonneguta, dodatkowo: absolutnie pionierska.

"Rzeźnia numer 5" - zarówno powieść, jak i ekranizacja - uważana jest za jeden z ważniejszych antywojennych manifestów. Oparta na osobistych przeżyciach pisarza - Vonnegut był w Dreźnie podczas bombardowania - ukazuje absurd wojny (przez porównanie do krucjaty dzieci) i stawia istotne pytanie w dyskusji polityków i historyków na temat tego, czy bombardowanie Drezna, w którym zginęły tysiące niemieckich cywili, było uzasadnione. Wśród największych atutów filmu Hilla należy wymienić zwłaszcza kreację głównego bohatera - Michael Sacks w bezpretensjonalny sposób zagrał człowieka, który uciekając we własną apatię, unosi się jednocześnie ponad absurd życia, oraz niezwykłą muzykę skomponowaną przez jednego z najoryginalniejszych artystów XX wieku, wybitnego interpretatora Bacha, pianistę, eseistę i socjologa Glenna Goulda.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...