Ale kino+
KINO MÓWI
Film. Serce jak lód

Serce jak lód

Un coeur en hiver
dramat obyczajowy, Francja, 1992, 100 min.
reżyseria: Claude Sautet
obsada: André Dussollier, Andre Dussollier, Daniel Auteuil, Elisabeth Bourgine, Emmanuelle Beart, Emmanuelle Béart
Premiera w Ale kino+: 16.07.2018 r.
5.00
343
5 głosy | 22 miejsce w rankingu
Serce jak lód

Skonstruowana niczym utwór muzyczny opowieść o samotności i tęsknocie za miłością w filmie Claude'a Sauteta powracającego w latach 90. do swej mistrzowskiej formy.

Stefan (Daniel Auteuil) i Maxim (André Dussolier) prowadzą warsztat lutniczy i w dziedzinie skomplikowanych napraw skrzypiec są prawdziwymi mistrzami. Obaj doskonale się rozumieją i uzupełniają - Stefan wie niemal wszystko o strojeniu i reperacjach, Maxim z kolei świetnie radzi sobie w sprawach biznesowych i organizacyjnych. Zgrany zespół stanowią też w sprawach miłosnych - Stefan ma skłonność do krótkich związków, z których z kolei Maxim - dzięki umiejętności lawirowania z prawdą - pomaga mu się uwolnić. Niespodziewanie w ich życiu pojawia się jednak piękna Camille (Emanuele Béart) - w młodej skrzypaczce od pierwszego wejrzenia zakochuje się Maxim, ale ona wybiera Stefana, który twierdzi jednak, że nie jest zdolny do uczuć.

Bohaterowie Claude'a Sauteta są postaciami pełnymi paradoksów. To właśnie emocjonalny i kochliwy Maxim jest mężczyzną do bólu pragmatycznym i uporządkowanym, z kolei chłodny Stefan - niespełniony artysta - w gruncie rzeczy zimny okaże się tylko na pozór. Ta enigmatyczna, znajdująca się niemal na granicy obłędu postać znakomicie grana przez Daniela Auteuila do końca pozostaje zagadkowa. Czy jest człowiekiem wyzbytym zdolności uczuć? Szaleńcem? Zazdrosnym o Maxima gejem? A może nieuleczalnym maksymalistą, który do miłości podchodzi nadzwyczaj serio, więc broni się przed uczuciem niedoskonałym?

Znakomity, zrealizowany ze smakiem i skonstruowany precyzyjnie niczym utwór muzyczny "Serce jak lód" odczytano jako początek "drugiej młodości" CLAUDE'A SAUTETA. Ten niezwykle utalentowany reżyser, scenarzysta i krytyk muzyczny zasłynął w latach 70. z wieloznacznych portretów relacji międzyludzkich, ale po takich filmach jak "Max i ferajna" (1971), "Cezar i Rozalia" (1972) czy "Mado" (1976) lata 80. okazały się dla niego czasem twórczego kryzysu. Sautet niemal wycofał się z filmowego życia, by zabłysnąć znów po roku 1990 - "Serce jak lód" nagrodzono Srebrnym Lwem w Wenecji, a nakręcony trzy lata później "Nelly i pan Arnaud" (1995) przyniósł Sautetowi Cezara za reżyserię i stanowił piękne zakończenie filmowej kariery twórcy, który zmarł pięć lat później w roku 2000.




SERIALE

W pułapce 2

Kontynuacja rewelacyjnego islandzkiego serialu "W pułapce".


Coincoin i Nieludzie

Szalony francuski serial komediowy. Cztery lata po premierze "Małego Quinquina"...


Belfer

Oryginalna produkcja CANAL+ w reżyserii Łukasza Palkowskiego z Maciejem Stuhrem w roli głównej.


Więzy krwi

Kameralny thriller psychologiczny o trudnych relacjach rodzinnych.