Ale kino+
alekino+
Film. TRZECIA CZĘŚĆ NOCY

TRZECIA CZĘŚĆ NOCY


dramat psychologiczny, Polska, 1971, 100 min.
reżyseria: Andrzej Żuławski
obsada: Jan Nowicki, Jerzy Goliński, Leszek Teleszyński, Małgorzata Braunek
Premiera w Ale kino+: 19.09.2006 r.
5.00
343
5 głosy | 33 miejsce w rankingu
1
2

Fabularny debiut jednego z najbardziej kontrowersyjnych twórców polskiej kinematografii zrywa z realizmem Szkoły Polskiej i pokazuje czasy II wojny światowej poprzez mroczny oniryzm, niedopowiedzenia i lęki egzystencjalne.

Czasy hitlerowskiej okupacji. Młody mężczyzna, Michał (Leszek Teleszyński), w dworku na prowincji powoli odzyskuje siły po przebytym tyfusie. Razem z nim w wiejskiej posiadłości mieszkają żona Helena (Małgorzata Braunek), ich kilkuletni syn oraz rodzice Michała. Relatywnie spokojne życie przerywa atak uzbrojonych najeźdźców. Napastnicy zabijają kobiety i dziecko, Michał razem z ojcem (Jerzy Goliński) tylko dzięki przypadkowi uchodzą z życiem. Przenoszą się do miasta, gdzie Michał wstępuje do walczącej z Niemcami organizacji podziemnej; jego dowódcą jest charyzmatyczny, pozbawiony wzroku "Ślepy" (gwiazda Piwnicy pod Baranami Leszek Długosz). Jedna z akcji bojowych z udziałem Michała kończy się niepowodzeniem - ranny podczas strzelaniny musi uciekać. Z ukrycia jest świadkiem aresztowania podobnie ubranego do siebie mężczyzny, którego hitlerowcy biorą za sprawcę zamachu. Ciężarna żona aresztowanego, Marta, bardzo przypomina zabitą Helenę (w obu rolach Małgorzata Braunek). Zdenerwowana kobieta zaczyna rodzić, Michał pomaga przyjść dziecku na świat, a potem z wyczerpania traci przytomność. Po jej odzyskaniu okazuje się, że matka i noworodek zniknęli. Michał za wszelką cenę chce odnaleźć Martę, przeczuwając, że ich losy są ze sobą w jakiś sposób związane.

"Jeśli ten film można do czegoś porównać, to tylko do nagle zapalonej olbrzymiej latarni w martwym i monotonnym krajobrazie" - pisał po premierze "Trzeciej części nocy" jeden z czołowych polskich krytyków. Obraz ANDRZEJA ŻUŁAWSKIEGO do dziś zresztą jest jednym z najciekawszych, najbardziej oryginalnych i śmiałych artystycznie filmów polskich na temat rzeczywistości czasów okupacji. Reżyser napisał scenariusz wspólnie z ojcem - przedstawiona w filmie historia jest w dużej mierze odbiciem wojennych przeżyć i wspomnień Mirosława Żuławskiego, pisarza. Nie chodzi tu jednak o wierną rekonstrukcję faktów ani realiów. Przeciwnie, to właśnie odejście przez Żuławskiego od realistycznego sposobu narracji stworzonego przez twórców "szkoły polskiej", na rzecz mrocznego oniryzmu, niedopowiedzenia, głębokiego wejścia w psychikę postaci dało wstrząsający efekt. Reżyser nasycił swój film atmosferą nieustannego zagrożenia, umiejętnie nawiązując do lęków egzystencjalnych pokoleń urodzonych w czasie wojny lub krótko po niej. Pełna szokujących okrucieństwem i temperaturą emocjonalną scen, niemal histeryczna w tonie "Trzecia część nocy" wywołała konsternację krytyki i publiczności - w ten sposób o wojnie jeszcze nikt w polskim kinie nie opowiadał. Mimo kontrowersji film został głęboko doceniony - zdobył prestiżową Nagrodą im. Andrzeja Munka oraz wyróżnienie na festiwalu "Młodzi i Film" w Koszalinie.

Jedną z głównych ról zagrała w "Trzeciej części nocy" Małgorzata Braunek - wówczas życiowa partnerka Żuławskiego i matka ich syna, Xawerego Żuławskiego, również reżysera. W latach 70. Braunek stała się jedną z najsłynniejszych gwiazd - m.in. dzięki występom w "Potopie" (1974) i "Lalce" (1977). W roku 1980 wycofała się jednak na wiele lat z aktorstwa. Do kina powróciła dopiero w roku 2004 w "Tulipanach" Jacka Borcucha - za rolę Marianny otrzymała m.in. Orła oraz pierwszą w karierze, aktorską nagrodę w Gdyni dla najlepszej aktorki drugoplanowej.




SERIALE

W pułapce 2

Kontynuacja rewelacyjnego islandzkiego serialu "W pułapce".


Coincoin i Nieludzie

Szalony francuski serial komediowy. Cztery lata po premierze "Małego Quinquina"...


Belfer

Oryginalna produkcja CANAL+ w reżyserii Łukasza Palkowskiego z Maciejem Stuhrem w roli głównej.


Więzy krwi

Kameralny thriller psychologiczny o trudnych relacjach rodzinnych.