Ale kino+
alekino+
Film. TRZY MIŁOŚCI

TRZY MIŁOŚCI

Three Times
dramat, Tajwan, 2005, 129 min.
reżyseria: Hou Hsiao-Hsien
obsada: Chang Chen, Liao Su-jen, Mei Fang, Shu Qi
Premiera w Ale kino+: 11.01.2007 r.
5.00
343
5 głosy | 433 miejsce w rankingu
1
2

Trzy miłosne historie w trzech różnych epokach i jedno odwieczne pytanie: czym jest miłość. Filmy azjatyckiego mistrza, uznanego przez światową krytykę za jednego z trzech reżyserów, którzy mieli największy wpływ na przyszłość kina.

Tajwan. Trzy miłosne historie pokazane na przestrzeni blisko stu lat. Opowieść "Czas na miłość" rozgrywa się w 1966 roku. Młody mężczyzna Chen (Chen Chang) dostaje powołanie do wojska. Podczas gry w bilard, ostatniego dnia przed wstąpieniem do armii, poznaje piękną kobietę, hostessę May (Qi Shu). Nie może przestać o niej myśleć, dlatego kiedy wreszcie wychodzi na przepustkę postanawia ją odnaleźć. Wraca do sali bilardowej, gdzie zobaczył ją po raz pierwszy, ale dziewczyny już tam nie ma. Druga historia, "Czas na wolność", przenosi nas do roku 1911. Dom publiczny, w którym pracuje piękna kurtyzana Ah Mei (Qi Shu) często odwiedza polityk Mr. Chang (Chen Chang), bliski współpracownik cenionego działacza partyjnego. Chang i Ah Mei łączy coś dużo głębszego niż seks za pieniądze, ale polityk nie potrafi zrezygnować dla miłości z kariery dyplomatycznej. Ostatnia opowieść, "Czas na młodość", to czasy współczesne. Jest rok 2005. Jing (Qi Shu) jest gwiazdą pop. Choć jest lesbijką, zaczyna interesować się przystojnym fotografem, Zhenem (Chen Chang). Bez skrupułów nawiązuje z nim romans, lekceważąc uczucia swojej partnerki, która jest w niej szaleńczo zakochana.

Prezentowane w konkursie głównym w Cannes "Trzy miłości" to dzieło HOU HSIAO-HSIENA, jednego z najbardziej cenionych obecnie azjatyckich twórców. Z dziesięciu jego filmów, które powstały w latach 1980 - 1989, aż siedem otrzymało główne nagrody (za film lub reżyserię) na prestiżowych festiwalach, takich jak Wenecja, Berlin, Hawaje czy festiwal Trzech Kontynentów w Nantes. Na tej podstawie zresztą w 1988 roku komisja złożona z krytyków filmowych z całego świata nadała Hou tytuł "jednego z trzech reżyserów, którzy mają największy wpływ na przyszłość kina".

"Trzy miłości" to rozważania twórcy nad istotą tego - jak sam mówi - "najważniejszego, ale i najstraszniejszego uczucia dla ludzkiej kondycji". W pierwszych dwóch opowieściach Hou każe swoim bohaterom pisać listy, w których zapadają zresztą najważniejsze decyzje. Ostatnia opowieść toczy się już w czasach internetu i telefonów komórkowych, ale choć wiadomości docierają do nadawców dużo szybciej, paradoksalnie intensywność kontaktów w XXI wieku okazuje się dużo słabsza. Innym kluczem są role, jakie w publicznym życiu pełnią bohaterowie. Kobiety we wszystkich trzech opowieściach są elementem pewnego rodzaju gry, która toczy się na oczach mężczyzn. Hostessa, prostytutka i piosenkarka istnieją, póki są obiektem zainteresowania "publiczności". Mężczyźni, którzy do nich przychodzą to "klienci" - gracz w bilard, klient domu publicznego i fotograf. Być może Hou pokazuje, że jeśli spotkaniu dwojga ludzi towarzyszą interesy czy pieniądze, nie mogą oni spojrzeć na siebie z czystością i bezinteresownością, której wymaga miłość. Sam reżyser, przy okazji dyskusji nad swoimi filmami, uparcie powtarza: "W Azji moje filmy są dużo bardziej zrozumiałe, niż w Europie".




SERIALE

Belfer 2

Drugi sezon najgłośniejszego serialu kryminalnego CANAL+, który został doceniony...


Mamo, wróć

Dlaczego Marie zostawiła dzieci i męża? Rozpad rodziny pokazany jako emocjonalny...


Zaufaj mi 2

Kapral Jamie McCain dochodzi do siebie w szpitalu South Lothian po urazie...


Grantchester 4

Wiara, miłość i morderstwo. W czwartym sezonie serialu Sidney Chambers ma znów...