Ale kino+
alekino+
Film. UCIEC JAK NAJBLIŻEJ

UCIEC JAK NAJBLIŻEJ


dramat obyczajowy, Polska, 1971, 86 min.
reżyseria: Janusz Zaorski
obsada: Halina Golanko, Jerzy Góralczyk, Józef Nalberczak, Krzysztof Kowalewski, Marek Koterski, Stan Borys
Premiera w Ale kino+: 8.08.2006 r.
5.00
343
10 głosy | 25 miejsce w rankingu
1
2

Głośny debiut Janusza Zaorskiego wpisuje się w nurt filmów o problemach młodzieży, która zmaga się z bezcelowością i jałowością życia, zawieszona między przeszłością, którą neguje a przyszłością, do której nie dorasta.

Bartek (Jerzy Góralczyk) ma dwadzieścia kilka lat i wygodną posadę w przedsiębiorstwie produkującym znaki drogowe. Jego szefem jest Olszewski (Józef Nalberczak), ojciec jego dziewczyny. Bartek żyje z dnia na dzień, nie zastanawiając się nad tym, do jakiego celu zmierza, ani jakimi ludźmi się otacza. Wszystko zmienia się jednak, kiedy podczas podróży służbowej z Olszewskim poznaje laborantkę Kasię (Halina Golanko). Dziewczyna daje mu coś, czego jeszcze nigdy nie zaznał: namiętność pomieszaną z kiełkującym, prawdziwym uczuciem. Chłopak jednak, przez swoją natarczywość bezmyślnie niszczy to, co mogło przerodzić się w szczerą, bezinteresowną miłość. W dalszą podróż rusza w fatalnym nastroju, co doprowadza do ostrej kłótni z Olszewskim. Te wszystkie wydarzenia powodują, że Bartek zaczyna patrzyć na swoje życie bardziej krytycznie.

Pełnometrażowy debiut fabularny JANUSZA ZAORSKIEGO wpisał się w popularny w polskim kinie nurt filmów o problemach młodzieży, która zmaga się z bezcelowością i jałowością życia. Za pierwszy znaczący obraz o tej tematyce uważa się "Ludzi z pustego obszaru" (1957) Kazimierza Karabasza i Władysława Ślesickiego. Ich bohaterowie kierują się w życiu jedną zasadą: nie przystosować się do panujących norm, jednak szybko stają się ofiarami własnej niedojrzałości. W "Miłości dwudziestolatków" Andrzej Wajda pokazał natomiast skłonność młodzieży do negowania wszystkiego, co wyrasta z przeszłości lub tradycji, swoisty bunt wobec "starych", który stał się również tematem "Noża w wodzie" Polańskiego czy "Kto wierzy w bociany" Jerzego Stawińskiego i Heleny Amiradżibi-Stawińskiej. "Uciec jak najbliżej", łączony z "małym realizmem" i "kinem moralnego niepokoju", zwrócił uwagę świetnymi kreacjami aktorskimi. Halina Golanko, która wcieliła się w postać Kasi, otrzymała nagrodę koszalińskich spotkaniach filmowych "Młodzi i Film", natomiast Józef Nalberczak, odtwórca roli Olszewskiego, wyróżniony został na festiwalu w Łagowie. W obsadzie znalazła się też debiutująca w obrazie Zaorskiego Bożena Dykiel (zagrała autostopowiczkę) i... Marek Koterski, dla którego również był to aktorski debiut. Jako samodzielny reżyser filmu fabularnego Koterski zadebiutował dopiero 13 lat później "Domem wariatów", który otrzymał nagrodę im. Wojciecha Wiszniewskiego dla najciekawiej zapowiadającej się indywidualności twórczej.




SERIALE

Intruz 2

Yoann Peeters powraca, aby wyjaśnić sprawę zbrodni w Ardenach.


Platforma 45

Tajemnica wypadku do jakiego doszło na platformie wiertniczej na Morzu Północnym.


Detektyw Staffe. Mroczne zbrodnie

Detektyw Will Wagstaffe próbuje rozwikłać sprawę brutalnych morderstw.


Co kryje prawda

Serial powstały z inicjatywy Leifa GW Perssona, najbardziej rozpoznawalnego szwedzkiego kryminologa.