Ale kino+
alekino+
Film. WIECZÓR KUGLARZY

WIECZÓR KUGLARZY

The Naked Night/Gycklarnas afton
dramat, Szwecja, 1953, 88 min.
reżyseria: Ingmar Bergman
obsada: Ake Gronberg, Anders Ek, Gundrun Brost, Harriet Andersson, Hasse Ekman
Premiera w Ale kino+: 24.09.2007 r.
5.00
343
5 głosy | 439 miejsce w rankingu
1
2

Głęboko intymny obraz zmarłego w lipcu 2007 roku Ingmara Bergmana, uznawany dziś za objawienie filmowego mistrza i pierwsze arcydzieło szwedzkiego twórcy.

U schyłku XIX wieku po drogach Szwecji wędruje trupa cyrkowa. Jej członkowie żyją w nędzy i upokorzeniu, mają nieustanne problemy z policją, nie są szanowani ani przez aktorów teatralnych, ani przez widzów. Skomplikowane jest też życie osobiste szefa trupy Alberta (Ake Grönberg). Rozpamiętuje wciąż zachowanie swojej żony Almy (Gundrun Brost), która kąpała się kiedyś nago na oczach batalionu artylerzystów wyśmiewających jej wdzięki i żartujących z Alberta, który próbował przerwać niesmaczny spektakl. Albert opuścił potem rodzinę i związał się z woltyżerką Anną (Harriet Andersson), ale po trzech latach postanawia wrócić do domu. Próbuje odzyskać Almę, z kolei jego kochanka Anna daje się nabrać aktorowi prowincjonalnego teatru Fransowi (Hasse Ekman), który uwodzi ją tandetnym naszyjnikiem. Szef trupy cyrkowej i woltyżerka wydają się na siebie skazani.

Zmarły 30 lipca 2007 roku INGMAR BERGMAN często powtarzał, że kino ma w sobie dużo z cyrku: jest formą sztuki skierowaną do szerokiej masy widzów, tworzone jest w sposób zespołowy, oddziałuje nie na intelekt, ale na emocje. W "Wieczorze kuglarzy" Bergman potraktował cyrkowców jako metaforę artystów, ale też ukrył w perypetiach wędrownej trupy wiele osobistych doświadczeń.

Wcześniej zrealizował kilka mrocznych, psychologicznych obrazów, ale sławę zyskały one wyłącznie w Szwecji. "Wieczór kuglarzy" okazał się - jak pisali po latach historycy filmu - "objawieniem filmowego mistrza", pierwszym arcydziełem Bergmana. Uznanie przyszło jednak późno, bo tuż po premierze "Wieczór kuglarzy" został nie tylko niedoceniony przez publiczność, ale wręcz zmiażdżony przez krytykę: film potraktowano jako banalną historię o miłości, zdradzie i trywialnych intrygach w środowisku cyrkowców. Dziś znawcy kina nie mają wątpliwości, że "Wieczór kuglarzy" to mistrzowsko nakręcony, pierwszy głęboko intymny obraz szwedzkiego twórcy.

Bergman zrealizował go ze swoimi stałymi współpracownikami. Niezwykle plastyczne, mroczne, a chwilami utrzymane w klimacie filmu niemego zdjęcia nakręcił wieloletni operator Bergmana Sven Nykvist. W roli kochanki Anny wystąpiła z kolei Harriet Andersson, jedna z najważniejszych aktorek reżysera, dla której specjalnie pisał role w takich filmach, jak "Wakacje z Moniką", "Uśmiech nocy", "Jak w zwierciadle" czy "Fanny i Aleksander". "Spotkaliśmy się po raz pierwszy w 1952 roku" - mówiła Harriet Andersson podczas wizyty w Polsce, gdzie przyjechała w 2004 roku na specjalny przegląd filmów Bergmana. "On był wtedy 34-latkiem, ja byłam bardzo nieśmiałą dwudziestolatką. Mieszkaliśmy razem prawie przez trzy lata i cały czas razem pracowaliśmy. Kiedy przestaliśmy być ze sobą, Bergman był po prostu moim reżyserem, nie był moim kochankiem. Podarował mi tyle wspaniałych ról! Czasem był tyranem, to prawda. Ale to prawo geniusza...".




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...